Skriftleg spørsmål fra Bengt Fasteraune (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1788 (2019-2020)
Innlevert: 02.06.2020
Sendt: 02.06.2020
Svart på: 08.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bengt Fasteraune (Sp)

Spørsmål

Bengt Fasteraune (Sp): Samferdselsdepartementet ba Statens vegvesen sent i prosessen om å utrede flere alternativer for å få ned kostnadene på E6 gjennom Levanger, det har forsinket arbeidet med prosjektet. Nå er Statens vegvesen ferdig med sin utredning, og har bedt om svar fra departementet på hvordan jordvern skal vektes opp mot lavere utbyggingskostnader.
Når vil Samferdselsdepartementet komme med en avklaring, slik at det igjen kan bli framdrift i arbeidet?

Grunngiving

Arbeidet med planleggingen av E6 Åsen nord-Mære har stoppet opp fordi Statens vegvesen i fjor høst hentet fram et forslag til ny E6-trase, som tidligere er blitt avvist fordi traseen medfører nedbygging av mye dyrket mark. Statens vegvesen hentet fram igjen dette forslaget fordi Samferdselsdepartementet kom med en bestilling om reduserte kostnader på prosjektet. Statens vegvesen uttaler at de venter på en avklaring fra Samferdselsdepartementet, ettersom det er flere nasjonale retningslinjer som står mot hverandre.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Samferdselsdepartementet ga høsten 2019 Statens vegvesen i oppdrag å foreta prosjektoptimaliserende analyser med mål om økt nytte og reduserte kostnader for prosjekter i planfasen som var aktuelle å prioritere ved rullering av NTP. I tråd med dette oppdraget ble blant andre prosjektet E6 Åsen - Steinkjer gjennomgått av Statens vegvesen. I denne forbindelse kom et tredje traséalternativ, østalternativet, opp som alternativ med mulig lavere kostnader og høyere nytte. Alternativet innebærer imidlertid en konflikt mellom hensynet til jordvern og hensynet til å bygge langt og billig (kostnader/nytte).
Kommunedelplanen er fremmet i alle fire kommunene (Inderøy, Levanger, Verdal og Steinkjer). Det foreligger vedtak i Inderøy og Steinkjer. I kommunene Verdal og Levanger kom det en del innsigelser som det jobbes med nå.
Jeg understreker at det ikke er riktig at Statens vegvesen har kontaktet Samferdselsdepartementet med spørsmål om avklaringer i prosjektet. Statens vegvesens opplyser imidlertid at etatens videre strategi for prosjektet ikke er avklart ennå. Det arbeides med effektberegninger med oppdatert trafikkgrunnlag og kvalitetssikring av kostnadsanslag for blant annet å undersøke østalternativet bedre. Jeg forventer at Statens vegvesen legger saken fram for Samferdselsdepartementet dersom det er behov for avklaringer for å sikre en god fremdrift i det videre planarbeidet.