Skriftleg spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1208 (2019-2020)
Innlevert: 10.03.2020
Sendt: 10.03.2020
Svart på: 16.03.2020 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Hva er justisministerens forklaring på at vi har fått flere forvaringsdommer mot barn de siste årene, og anser statsråden at det er en politisk ønsket utvikling?

Grunngiving

Forvaring er lovens strengeste straff i Norge. FNs barnekomité anbefalte i 2019 at alle stater avskaffer all bruk av tidsubestemte dommer overfor barn: (Generell kommentar nr. 24)

«The Committee strongly recommends that States parties abolish all forms of life imprisonment, including indeterminate sentences, for all offences committed by persons who were below the age of 18 at the time of commission of the offence.»

I NOU 2008:15 «Barn og straff – utviklingsstøtte og kontroll» ble det anbefalt et forbud mot bruk av forvaring som reaksjonsform mot kriminelle som var mindreårige i gjerningsøyeblikket. I sin oppfølging av utredningen ønsket imidlertid ikke daværende regjering et absolutt forbud, på bakgrunn av følgende vurdering: (Prop. 135 L (2010-2011))

«Departementet er av den oppfatning at straffereaksjonen forvaring tilnærmet aldri bør benyttes på lovbrytere som var mindreårige på handlingstidspunktet. Det er uomtvistet at lovbryterens unge alder er et tungtveiende moment ved valg av reaksjon, noe som tilsier at forvaring, som må kunne sies å være lovens strengeste reaksjon, ikke skal anvendes. Likevel ønsker ikke departementet helt å stenge adgangen til bruk av forvaring overfor barn, nettopp fordi det unntaksvis kan oppstå helt ekstraordinære tilfeller hvor forvaring vil være riktig reaksjon. Departementet støtter således ikke utvalgets forslag om et absolutt forbud mot bruk av reaksjonen. Adgangen bør imidlertid gjøres meget snever, og det foreslås derfor at det i lovteksten benyttes en formulering om at forvaring bare skal kunne brukes overfor barn som var under 18 år på handlingstidspunktet når det foreligger ‘helt ekstraordinære omstendigheter‘.»

Frem til 2017 hadde ingen barn blitt dømt til forvaring siden denne reaksjonsformen kom inn i straffeloven i 2001. Fra 2017 til i dag er derimot fire personer dømt til forvaring for forbrytelser de begikk da de var mindreårige (hvorav to dommer er rettskraftige).
Spørsmålsstilleren er kjent med at det er begått svært alvorlige forbrytelser i alle sakene der mindreårige er dømt til forvaring. Likevel er det grunn til å spørre om det.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Forvaring er som påpekt den strengeste straffen vi har i Norge. I motsetning til ordinær fengselsstraff er forvaring tidsubestemt, i den forstand at retten etter begjæring fra påtalemyndigheten kan forlenge tidsrammen med inntil fem år av gangen hvis det fortsatt vurderes å være reell og kvalifisert fare for nye alvorlige lovbrudd. Forvaring representerer derfor en ekstra belastning for den det gjelder. Idømmelse av forvaring er underlagt strenge vilkår, og lar seg kun begrunne i tilfeller der ordinær fengselsstraff ikke vil være tilstrekkelig til å verne samfunnet.
Jeg er klar over at barn er en sårbar gruppe som vil oppleve forvaring som mer tyngende enn voksne. Jeg er likevel av den oppfatning at det unntaksvis kan oppstå helt ekstraordinære tilfeller hvor forvaring overfor barn er nødvendig for å verne samfunnet.
Som påpekt var det frem til 2017 ingen barn som hadde blitt dømt til forvaring. Fra 2017 til i dag er fire personer dømt til forvaring for lovbrudd de begikk da de var mindreårige. To av disse dommene er rettskraftige.
Kriminalomsorgen har ikke noen egne forvaringsplasser for mindreårige forvaringsdømte. Forvaringsdømte barn sitter normalt i ungdomsenhetene til de er 18 år. Deretter blir de overført til ordinære forvaringsplasser på Ila, Trondheim eller Bredtveit (kvinner). For de få mindreårige som har fått forvaringsdommer før de fyller 18 år, har kriminalomsorgen laget et tilrettelagt tilbud. Det er imidlertid svært få forvaringsdømte som får forkynt rettskraftige dommer før de fyller 18 år. Det tar lang tid fra innsettelsestidspunktet til dommen er rettskraftig. De fleste er da over 18 år og innsettes i de ordinære forvaringsanstaltene for voksne. Kriminalomsorgen har per i dag ingen mindreårige innsatte med rettskraftig forvaringsdom. I de sakene det refereres til, har gjerningspersonen enten fylt 18 år og er overflyttet, er plassert i psykiatrisk institusjon eller har ikke rettskraftig dom.
Samtlige av de domfelte i sakene det refereres til, er dømt for drap. Domstolen har i disse sakene funnet at det foreligger slike helt ekstraordinære omstendigheter som gjør at forvaring er riktig reaksjon. De få sakene vi har hatt, gir ikke et tilstrekkelig bredt grunnlag for å foreta noen evaluering av om terskelen for bruk av forvaring bør justeres.