Skriftleg spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:839 (2019-2020)
Innlevert: 31.01.2020
Sendt: 03.02.2020
Svart på: 13.02.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Hvordan lyder kravet om avkorting som er fremmet overfor Babcock, og hvilken begrunnelse har Babcock gitt for ikke å etterkomme kravet?

Grunngiving

12. desember 2019 meldte VG at Luftambulansetjenesten HF har fremmet krav om avkorting overfor Babcock Scandinavian AirAmbulance AS, ettersom operatøren ikke har levert luftambulanseberedskap i henhold til kontrakten.
Helse- og omsorgsministeren har ved flere anledninger nektet å gjøre rede for de økonomiske konsekvensene av beredskapssvikten i luftambulansetjenesten. Så også i spørretimen 29. januar 2020, der helseministeren uttalte følgende:

«Så er det sånn at i den situasjonen en har stått i, har en ikke prioritert arbeidet med disse beregningene underveis. De begynner nå å bli klare, og de første kravene ble sendt rett før jul. Det vil selvfølgelig bli fulgt opp, og Babcock må betale eller får en avkorting i henhold til mangel på leveranse. Det er en del av kontrakten som selvfølgelig blir fulgt opp.»

Nok en gang unnlot helse- og omsorgsministeren å gjøre rede for de økonomiske konsekvensene, ut over å bekrefte det som allerede var kjent, nemlig at det er sendt krav om avkorting. Ettersom det har vært godt dokumentert hvor mange fly som til enhver tid ikke har vært i beredskap – samtidig som kontrakten tydelig fastslår når det skal kreves avkorting og hvor stor denne avkortingen skal være – bør det være utvetydig hvor stor avkorting LAT HF har krav på.
Statsråden bes derfor om å gjøre rede for innholdet i kravet som er sendt fra LAT HF, samt hva som er begrunnelsen fra Babcock for at dette kravet foreløpig ikke er innfridd.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Det er Luftambulansetjenesten HF som er satt til å følge opp og forvalte kontraktene som er inngått i luftambulansetjenesten. Kontraktene for ambulansefly- og ambulansehelikopter-tjenester bygger på anbudskonkurranser der hvert av de vinnende tilbudene var på om lag 15 000 sider. Oppfølgingen av kontraktene handler om å påse at leverandørene av fly- og helikoptertjenestene leverer på alle punkter, ikke bare uteblitt beredskap i timer.
Babcock Scandinavian AirAmbulance AS fikk i november varsel fra Luftambulansetjenesten HF knyttet til manglende leveranse med krav om avkortning og erstatning. I store kompliserte kontrakter med mange krav kan det være krevende å beregne korrekt avkortning. Beregningen i ambulanseflykontrakten kompliseres ytterligere av at Babcock i perioder har satt inn kompenserende tiltak som ikke fullt ut erstatter den avtalte beredskapen eller enkelte avtalte forhold i kontrakten. I en del tilfeller blir derfor spørsmålet om avkortning naturlig nok også gjenstand for forhandling. De regionale helseforetakene har informert meg om at det blant annet gjenstår å bli enige om hvor mye hvert enkelt kompenserende tiltak skal telle i beregning av avkortning. Det er samtidig nødvendig å se avkortning i forhold til de kostnadene Luftambulansetjenesten HF og de regionale helseforetakene har hatt med å leie inn ekstra fly og helikopter for å sikre beredskapen i luftambulansetjenesten.
Jeg har forståelse for at avkortning og erstatning i ambulanseflytjenesten er av interesse for mange. Det er likevel ikke mulig å gi konkrete svar på dette mens det fortsatt forhandles om sentrale deler av leveransen.