Skriftleg spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:773 (2019-2020)
Innlevert: 24.01.2020
Sendt: 27.01.2020
Svart på: 07.02.2020 av kunnskaps- og integreringsminister Trine Skei Grande

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): Stortinget var opptatt av midler til nye læremidler i statsbudsjett 2020. I Sagat skrives det på lederplass om "Krise for samiske læremidler" 10.1.2020.
Hva tenker statsråden om at det kun blir gitt tilsagn til 1/3 av søkte midler til samiske læremidler, at behovet er tre ganger så stort, og hvordan vil statsråden sikre et godt, mangfoldig tilbud av nye læremidler ved innføring av nye læreplaner høsten 2020?

Trine Skei Grande (V)

Svar

Trine Skei Grande: Sametinget har ansvaret for utvikling av samiske læremidler, og de har forvaltningsmyndighet på fagområdet utdanning og oppvekst. De forvalter og prioriterer selv midler på budsjettkapittelet 560 Samiske formål, post 50 Samisk språk, kultur og samfunnsliv. I forbindelse med Kunnskapsløftet 2020 Samisk (fagfornyelsen samisk) vil det være behov for nye læremidler i mange fag. I budsjettet for 2019 har regjeringen derfor økt bevilgningen til Sametinget til utvikling av samiske læremidler med 10 millioner kroner.
I Statsbudsjettet for 2020 er det for øvrig satt av 250 millioner kroner til læremidler i forbindelse med fagfornyelsen. Av dette går 170 millioner kroner til å dekke merutgifter kommunene har til innkjøp av nye læremidler. 15 millioner kroner vil gå til å oversette, tilpasse og utvikle digitale læremidler på samisk, i samarbeid med Sametinget. 15 millioner kroner vil gå til å utvikle læremidler det ikke er kommersielt grunnlag for å utvikle, som for eksempel læremidler på nynorsk og læremidler i yrkesfag som har få elever. Om lag 50 millioner kroner vil gå til en tilskuddsordning for innkjøp av digitale læremidler tilpasset fagfornyelsen. Disse midlene inngår som en del av den teknologiske skolesekken. I alle tilskudd til utvikling av digitale læremidler som Utdanningsdirektoratet har lyst ut de siste årene, har direktoratet stilt krav om at læremidlene skal la seg oversette til samisk.
Det er mangel på samisklærere, og dette bidrar til utfordringene med å utvikle læremidler for opplæring i og på samisk. Mangel på lærerressurser fører til at det er få læremiddelforfattere, og mange gjør dette arbeidet på fritiden. Selv om det er et økt budsjettbehov i forbindelse med fagfornyelsen, vet vi av erfaring at det dessverre ikke er ubegrenset kapasitet hos læremiddelforfatterne til å utvikle nye læremidler med høy kvalitet. Riksrevisjonen peker bl.a. på at det for perioden 2010–2018 står 65,3 av 97,1 millioner kroner ubrukt av midler som Sametinget hadde bevilget til utviklingsprosjekter på opplæringsområdet. Sametinget har varslet Kunnskapsdepartementet om at utvalget av samiske digitale læremidler av høy kvalitet er særlig mangelfull, og at det er utfordringer med kompetansen om digitale læremidler hos både forlag og andre som utvikler samiske læremidler.
Det er Sametinget som er best til å bedømme hva kapasiteten er, og hvor mye læremidler det er rimelig å forvente at kan lyses ut. Sametinget har i sitt budsjettbehov for 2021 skissert behov for en økning på 7 millioner kroner for å øke produksjonen av samiske læremidler. De årlige bevilgningene til Sametinget er en del av den ordinære budsjettprosessen.
Jeg vil følge arbeidet med samiske læremidler videre og vil ha dialog med Sametinget om dette.