Skriftleg spørsmål fra Tuva Moflag (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:735 (2019-2020)
Innlevert: 19.01.2020
Sendt: 20.01.2020
Svart på: 27.01.2020 av arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen

Tuva Moflag (A)

Spørsmål

Tuva Moflag (A): Hvem skal ta ansvaret og kostnaden for nødvendig transport til arbeidsplassen, for mennesker som får innvilget VTA-plasser?

Grunngiving

Østlandets Blad skriver om utfordringer knyttet til transport for personer som har innvilget varig tilrettelagt arbeid (VTA). Vekstbedriften EMPO viser til et uklart regelverk knyttet til transport for personer som har VTA-plass, og peker på at konsekvensen kan bli at vedkommende ikke får utnyttet VTA-plassen fullt ut.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Varig tilrettelagt arbeid (VTA) er et statlig tiltak rettet mot personer som mottar eller i nær fremtid ventes å få innvilget uføretrygd fra folketrygdloven, og som har behov for spesiell tilrettelegging og tett oppfølging. Uføretrygd kan gis til den som har varig nedsatt inntektsevne på grunn av varig sykdom, skade eller lyte, og som har gjennomført hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak for å bedre inntektsevnen.
Det er ingen egen støtteordning for å dekke eventuelle reiseutgifter for personer i VTA. De faller i utgangspunktet utenfor ordninger som arbeids- og utdanningsreiser, tilleggsstønad til dekning av reiseutgifter i forbindelse med gjennomføring av et arbeidsrettet tiltak og stønad til gruppe 1-bil (ordinær personbil).
Deltakere i VTA som har særlige behov for transport på grunn av varig sykdom eller skade, kan være omfattet av støtteordninger, herunder stønad til gruppe 2-bil (spesielt tilpassede kassebiler) og grunnstønad til transport.
I tillegg finnes det ulike fylkeskommunale og kommunale transportordninger.
Arbeids- og velferdsdirektoratet opplyser at det har vært svært få henvendelser om den type problemstilling som representanten tar opp. Det foretas individuelle vurderinger, der de ulike ordningene ses i sammenheng. For de aktuelle ordningene er det også av betydning for vurderingene hvorvidt det er ordinære eller ekstraordinære transportutgifter som søkes dekket.
Jeg har forståelse for at de mange ordningene som må ses i sammenheng, kan virke uoversiktlig og uklart for brukere. Regjeringen har derfor igangsatt en utredning av eksisterende transportordninger for personer med funksjonsnedsettelser. På bakgrunn av denne utredningen vil regjeringen vurdere å gjøre endringer i eksisterende transportordninger, eventuelt se på muligheten for bedre samordning. Bakgrunnen for utredningen er omtalt i Prop. 1 S (2018-2019) Arbeids- og sosialdepartementet, vedtak nr. 428, 30. januar 2018. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte etter at gjennomgangen er sluttført.