Skriftleg spørsmål fra Anette Trettebergstuen (A) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:1540 (2018-2019)
Innlevert: 30.04.2019
Sendt: 02.05.2019
Svart på: 08.05.2019 av kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande

Anette Trettebergstuen (A)

Spørsmål

Anette Trettebergstuen (A): Hvilke konkrete løsninger vil regjeringen se på, som kulturministeren henviser til i muntlig spørretime 24.04.19, i forbindelse med spørsmål rundt postombæring og konsekvenser for mediebransjen?

Grunngiving

Kulturminister Trine Skei Grande uttalte i spørretimedebatten 24.04.19 at «regjeringen diskuterer gjerne for å finne gode løsninger for hver enkelt avis. Klart det er mulig for enkelte aviser å utfylle distribusjonen som ligger der i dag med egne distribusjonskanaler. De har sagt til meg at om de får litt tid, skal de klare å utvikle det.»
Dersom det skal utvikles nye ruter eller eksisterende skal utvides, vil det være kostbart. Vi har fått tilbakemelding fra mediebransjen om at de ikke oppfatter at det er mulig for avisene å utfylle distribusjonen som ligger i dag med egne distribusjonskanaler, selv med mer tid.
Vi er usikre på hva som menes med «vi diskuterer gjerne for å finne gode løsninger for hver enkelt avis.»

Trine Skei Grande (V)

Svar

Trine Skei Grande: Utgangspunktet er nå at regjeringen har presentert en pakke med kompenserende tiltak som til sammen utgjør i underkant av 800 millioner kroner over tre år. Bl.a. vil staten kjøpe levering av aviser tre faste dager i uka i tre år fra endringen trer i kraft, etter planen fra 1. juli 2020. Dette betyr i praksis at avisene vil ha mer enn fire år til å omstille seg til en ny situasjon. Forslaget om å redusere antall omdelingsdager med Posten har i tillegg vært kjent siden forslaget ble sendt på høring i januar i fjor.
Staten vil også bidra direkte til denne omstillingen ved at det tas sikte på å øke mediestøtten over Kulturdepartementets budsjett med 10 mill. kroner per år i en overgangsperiode. Økningen vil gå inn i ordningen med innovasjons- og utviklingstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier og innrettes mot digitalisering og omstilling i aviser som særlig berøres av endringen. Dette innebærer en dobling av støtteordningen.
Både kjøpet av avisdistribusjon og ordningen med innovasjons- og utviklingstilskudd vil særlig tilgodese lokalavisene.
Mitt utgangspunkt er at dette i de aller fleste tilfeller bør gi avisene rom for omstilling til den nye situasjonen, enten ved å konvertere papirabonnenter til digitale tjenester eller ved å finne alternative distribusjonsløsninger for papiravisene. Det er viktig at bransjen benytter tiden til å tilpasse seg en situasjon der Posten ikke lenger vil være en sentral avisdistributør.
Så kan man selvfølgelig aldri vite nøyaktig hvordan markedet vil utvikle seg, verken for papiraviser generelt eller for distribusjon av papiraviser. Fire år er lang tid på medieområdet. Det er myndighetenes ansvar å legge til rette for en velfungerende offentlig infrastruktur og "en åpen og opplyst offentlig samtale". Dette ansvaret er grunnlovsfestet og opphører ikke etter fire år. Regjeringen vil derfor alltid vurdere hvilke tiltak og løsninger som er nødvendig for å opprettholde et levende mediemangfold i Norge.