Skriftleg spørsmål fra Tom-Christer Nilsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:847 (2018-2019)
Innlevert: 30.01.2019
Sendt: 30.01.2019
Svart på: 07.02.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Tom-Christer Nilsen (H)

Spørsmål

Tom-Christer Nilsen (H): Hva vil samferdselsministeren gjøre for å sikre at statlige selskaper i hans sektor ikke fortrenger lønnsom privat virksomhet?

Grunngiving

BaneNOR og Avinor har gjennom sitt oppdrag en betydelig kommersiell virksomhet knyttet til utvikling av eiendommer. Begge selskaper har for eksempel hotellprosjekter. Disse spenner fra joint venture til prosjekter der for eksempel Avinor eier hotellet og leier det ut til en ekstern driver, for eksempel Choice-kjeden ved Bergen Lufthavn. BaneNOR skal bygge hotell i samarbeid med en annen kjede på Voss.
Disse og liknende prosjekter er viktige for utvikling av lufthavnsområder og stasjonsområder. Likevel må det balanseres mot hvilke virkninger det kan ha for eksisterende aktører i de bransjene de statlige aktørene beveger seg inn i. Det er ikke ønskelig at statlig virksomhet fortrenger lønnsom privat virksomhet.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Regjeringa vil føre ein framtidsretta næringspolitikk, som legg til rette for verdiskaping og vekst i privat sektor, og for at fleire private aktørar i større grad kan vere med å gi tilbod på tenester. Privat eigarskap er hovudregelen i norsk næringsliv og regjeringa vil føre ein politikk som styrkjer det private, norske eigarskapet. Norge vil framleis ha statleg eigarskap i utvalde selskap, når dette er riktig for å ta hand om samfunnsansvar og kompetansemiljø.
Bane NOR SF (Bane NOR) si verksemd skal sørge for tilgjengeleg jernbaneinfrastruktur og effektive og brukarvenlege jernbaneinfrastrukturtenestar, irekna knutepunkts- og terminalutvikling. Føretaket skal gjere det meir attraktivt å bruke toget. Ein viktig føresetnad for å lukkast med dette oppdraget er å drive knutepunktsutvikling, slik at fleire kan bu og arbeide nært knutepunkta. I tråd med regjeringa si politikk, forventar eg at Bane NOR Eigedom AS løyser dette gjennom godt samarbeid og bruk av private aktørar, slik at aktiviteten bidreg til lønsam verksemd for privat næringsliv.
Regjeringa har i Meld. St. 30 (2016-2017) Verksemda til Avinor AS gjort greie for forventningar til Avinors kommersielle verksemd. Samferdselsdepartementet meiner at Avinor bør konsentrere seg om utvikling og drift av norske lufthamner. Avinor sine aktivitetar utanfor kjerneverksemda, medrekna eigedomsutvikling, bør avgrensast.
Samferdselsdepartementet meiner at Avinor i større grad bør leggje til rette for samarbeid med lokale og/eller private aktørar om utviklinga av områda rundt lufthamnene. Samferdselsdepartementet meiner og at det primært bør vere som grunneigar Avinor bør engasjere seg i eigedomsutvikling. Det vil seie at Avinor bør freiste å hente ut avkastninga som følgjer av plasseringa av eigedommane, og i mindre grad engasjere seg i eigedomsutviklinga oppover i verdikjeda.