Skriftleg spørsmål fra Jenny Klinge (Sp) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:433 (2017-2018)
Innlevert: 01.12.2017
Sendt: 04.12.2017
Svart på: 08.12.2017 av justis- og beredskapsminister Per-Willy Amundsen

Jenny Klinge (Sp)

Spørsmål

Jenny Klinge (Sp): Regjeringen har foreslått å avslutte det norske bidraget til Operasjon Triton i Middelhavet. Med tanke på den plikten alle skip har til å berge mennesker i nød på havet:
Hvordan vurderer statsråden konsekvensene for norske handels- og offshoreship som seiler i området, hvordan er utsiktene for å kunne reetablere nødvendige kapasiteter dersom situasjonen på nytt skulle forverre seg, og hvor raskt kan dette eventuelt la seg gjøre?

Grunngiving

Mannskapet på Olympic Commander har gjort en stor innsats i tiden som har vært, og det har kommet meldinger om at Frontex har gitt uttrykk for at de fremdeles ønsker skipet Olympic Commander i tjeneste. Jeg registrerer at antall migranter som drar fra Libya er redusert i løpet av 2017 og at operasjon Triton vil fortsette uten det norske bidraget, men jeg ønsker likevel å stille spørsmål om de praktiske konsekvensene av å avslutte det norske bidraget til operasjonen.
Det er slik at alle skip plikter å berge folk i nød på havet. Før det kom større redningsressurser på plass plukket sivile handelsskip opp titalls tusen mennesker fra Middelhavet. Mannskapet på norske offshore- og handelsskip var blant de som gjorde en stor innsats, selv om de i utgangspunktet ikke var trent på å håndtere denne typen situasjoner. Olympic Commander er det skipet med størst kapasitet i Operasjon Triton, og etter de opplysninger jeg har mottatt finnes det ikke per dags dato tilsvarende skip i operasjonen. Det er derfor grunn til å stille spørsmål ved hvilken beredskap Norge kan stille med, og på hvor kort tid, dersom det på nytt skulle oppstå en situasjon hvor handelsflåten i praksis må stå for en stor del av redningsoperasjonene.

Per-Willy Amundsen (FrP)

Svar

Per-Willy Amundsen: Det har vært et klart politisk valg fra Norges side å bidra sterkt til Frontex’ operasjoner i Middelhavet. Norge har bidratt til operasjon Triton og operasjon Poseidon siden sommeren 2015. Operasjonene har hatt som hovedformål å drive grensekontroll, bekjempe menneskesmugling og redde mennesker i havsnød.
De norske bidragene har i sin form og varighet vært unike. Ingen andre land har bidratt med de samme tekniske ressursene over så lang sammenhengende tid. Konseptene er også unike, da det er første gang et medlemsland har leid fartøy som bidrag til Frontex, og første gang en veldedig organisasjon (Redningsselskapet) har vært involvert i samarbeid med nasjonal myndighet om bidrag.
Situasjonen i Middelhavet er annerledes nå enn den var da fartøybidraget ble etablert. Ankomstene over det sentrale Middelhavet har gått ned, noe som har redusert mengden redningsoppdrag som det norske bidraget har vært involvert i. Det er nå naturlig at andre land går inn med sine bidrag etter at Norge har tatt et så stort ansvar over lang tid, på samme vis som man f.eks. har rullert for antipirat-operasjonene i Adenbukten.
Jeg viser ellers til mitt svar til representanten Jan Bøhler i spørretimen den 15.11.2017. Nedgangen i antall ankomster over det sentrale Middelhavet vil også ha betydning for antallet redningsoppdrag øvrig skipstrafikk blir involvert i.
Hvorvidt det er andre skip i området påvirker i utgangspunktet ikke den plikten ethvert skip har til å redde mennesker i havsnød. Mannskaper på norske skip har gode tradisjoner for slik livreddende innsats. I lys av situasjonen slik den er i det sentrale Middelhavet nå, mener jeg imidlertid beslutningen om å avslutte bidraget med Olympic Commander er riktig. Operasjon Triton vil fortsette i 2018 uten det norske bidraget.
Det må uansett være et mål at mennesker ikke setter seg i livsfare ved å legge ut på havet i farkoster som er uegnede eller overfylte eller begge deler. For å nå dette kreves bred innsats på andre områder.
Spørsmålet om å reetablere et fartøybidrag vil måtte vurderes i lys av den til enhver tid gjeldende situasjon. Hvem som eventuelt er best egnet til å stille med slike fartøy vil måtte avklares i dialog med EUs grense- og kystvaktbyrå Frontex. Etableringen av fartøybidraget med Siem Pilot til operasjon Triton i 2015 tok i overkant av to måneder, men det var et hasteoppdrag i en akutt situasjon. Nyanskaffelsen av fartøybidrag våren 2017 tok i overkant av tre måneder. Hvor lang tid etablering av et eventuelt fremtidig bidrag vil kreve vil imidlertid være avhengig av en rekke faktorer, herunder markedssituasjonen for skip som ansees aktuelle.