Skriftleg spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:151 (2017-2018)
Innlevert: 31.10.2017
Sendt: 31.10.2017
Svart på: 06.11.2017 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): Samferdselsdepartementet svarer på spørsmål 254 fra Finanskomiteen, SVs fraksjon at det på togstrekningen Drammen-Kongsberg ikke er mulig å gjennomføre to tog i timen som grunnrute på dagens enkeltspor, uten omfattende investeringer.
Kan statsråden opplyse om han vil ta initiativet til en utredning om hva som kreves av utbygging og investeringer på den aktuelle strekningen for å få to tog i timen mellom Drammen og Kongsberg, om det ikke allerede foreligger?

Grunngiving

Det har vært omfattende politiske diskusjoner omkring alternative traséer for nytt dobbeltspor på jernbanen mellom Drammen og Hokksund. I valgkampen var det også generell usikkerhet og frustrasjon over ikke å vite om det var mulig å kjøre to tog i timen på strekningen Drammen (les: Oslo)-Kongsberg-Drammen. Det var flere politikere som mente å vite at det kunne være mulig å få til med visse investeringer på infrastrukturen. Ingen kunne imidlertid vise til noen utredninger om muligheter og kostnader.
Siden alternative traséer for dobbeltspor alle har ulemper ved seg, ikke minst forbi Steinberg, der sørlige alternativ medfører massiv nedbygging av dyrka mark, og nordlig alternativ (eksisterende trasé) medfører rivning av et antall hus, ville en mulighet for moderat tilpasning av eksisterende enkeltspor avhjulpet både etterspørselen etter to tog i timen til Kongsberg raskt, og samtidig forskjøvet behovet for tospora jernbane noe i tid. En forutsetter da at tilpasninger på eksisterende trasé til to tog i timen (med krysningsspor etc.) ville kunne inngå som del av det nordlige alternativ for to spor på sikt. Dermed ville investeringene på enkeltsporet framstå som delvis finansiering av framtidig dobbeltspor, og et implisitt argument for nordlig, eksisterende trasé.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: I brev fra Samferdselsdepartementet datert 3. juli 2015 fikk Jernbaneverket i oppdrag å gjennomføre en utredning av strekningen Kongsberg-Hokksund. Det ble i brevet vist til at denne strekningen var relativt overordnet vurdert i konseptvalgutredningen for Buskerudbypakke 2, og at det var behov for å se nærmere på hvilke infrastrukturinvesteringer som vil være nødvendige for ulike aktuelle tilbudsforbedringer.
Jernbaneverket oversendte utredningen til Samferdselsdepartementet 28.juli 2016. I utredningen fremgår det at det er nødvendig med investeringer fra ca. 8 mrd. kr og oppover for å muliggjøre til en frekvens med to regiontog og et fjerntog/godstog i timen. Utredningen med underlagsrapporter er å finne på Bane NORs hjemmesider: http://www.banenor.no/Prosjekter/Utredninger/Jernbaneverkets-Utredninger/kongsbergbanen/innhold/om-utredningen/