Interpellasjonar

Liste over interpellasjonar som representantane har framført og statsrådane svart på.

Avgrens utvalet

Finn interpellasjon etter

Jørgensen, Geir (1 - 4 av 4)
  • Interpellasjon fra Geir Jørgensen (R) til fiskeri- og havministeren

    Interpellasjon nr. 28 (2023-2024)

    Oversendt regjeringen: 22.02.2024

    Svart på: 14.03.2024 av fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth

    Om hva regjeringa gjør for å minske dødelighet og sikre dyrevelferden for oppdrettslaks, og hvordan statsråden forholder seg til tiltak som å inkludere dødelighet som et kriterium i trafikklysmodellen
  • Interpellasjon fra Geir Jørgensen (R) til næringsministeren

    Interpellasjon nr. 12 (2023-2024)

    Oversendt regjeringen: 20.11.2023

    Svart på: 30.11.2023 av næringsminister Jan Christian Vestre

    Om hva regjeringen gjør framover for å sikre at støtten til ny grønn industri ikke gir uforholdsmessig privat berikelse
  • Interpellasjon fra Geir Jørgensen (R) til samferdselsministeren

    Interpellasjon nr. 8 (2022-2023)

    Oversendt regjeringen: 28.09.2022

    Svart på: 27.10.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Om hvordan regjeringen vil gå fram i fortsettelsen for å samle norsk jernbane mer enn i dag, og hvorfor ikke Vy kan direktetildeles rutene de allerede kjører, mens en sammenslåing med Flytoget utredes
  • Interpellasjon fra Geir Jørgensen (R) til samferdselsministeren

    Interpellasjon nr. 68 (2021-2022)

    Oversendt regjeringen: 28.09.2022

    Planlagt behandla: 27.10.2022

    Regjeringen utreder en sammenslåing av Vy og Flytoget, men uten en dato for når dette skal være klart. I mellomtiden vil Jernbanedirektoratet splitte rutene på Østlandet mellom de samme selskapene. Det skjer til protester fra LO og også Vy, men med regjeringens velsignelse. I sommer bekreftet samferdselsministeren, ifølge Aftenposten 7. juli, at det er regjeringens politikk at Go-Ahead og SJ, og anbudspakkene med dem, skal ut av jernbanen på sikt. Samtidig har regjeringen valgt å reforhandle avtalene med de samme selskapene. Nylig bekreftet statsråden, ifølge NTB 22. september, at regjeringen er i dialog med EU om fortsatt direktetildeling av ruter etter 2023, men det er uklart hvordan det skal gjøres. Hvordan vil regjeringen gå fram i fortsettelsen for å samle norsk jernbane mer enn i dag, og hvorfor kan ikke Vy direktetildeles rutene de allerede kjører, mens en sammenslåing med Flytoget utredes?