Statsråd Vidar Helgesen [10:09:48 ] : Hverdagen vår formes
først og fremst av hvor vi lever, hvem vi lever med og omgis av,
og hva vi lever av. Ofte har nasjonal politikk bare indirekte betydning
for folks daglige liv. Men det hender også at vedtak i nasjonal
politikk får direkte og konkret betydning for lokale livsbetingelser.
Vedtaket om at vi skal ha en ulvesone
i Norge, er et eksempel på dette. Det har på noen områder endret
måten folk lever på i en del av landet. Det har betydning for hvordan
folk bor, hvordan området brukes til beite, og hvordan folk bruker
naturen. Hvis måten familier har levd på i generasjoner, blir endret
på få år som følge av storsamfunnets inngripen, kan det være smertefullt
og konfliktfylt. I debatten om ulv er det mange sterke følelser.
Det er riktig, men det er også sterke realiteter. Det har de siste
ukenes debatt demonstrert.
Rovviltpolitikken er behandlet flere
ganger i Stortinget. Dagens forvaltning skjer etter føringer i rovviltforlikene av
2004 og 2011 og Stortingets behandling av stortingsmeldingen Ulv
i norsk natur våren 2016. Hver gang har det vært sterke motsetninger
og stor debatt.
Nå ligger bestanden av ulv klart
over bestandsmålet som Stortinget har satt. Dette er noe nytt. Jeg
har bedt om å få redegjøre for Stortinget om den situasjonen som
har oppstått etter at rovviltnemndene høsten 2016 for første gang
åpnet for lisensfelling av ulv i ulvesonen.
Rovviltnemndene åpnet for å felle
inntil 32 ulver i fire ulverevir i Hedmark. Tre av disse revirene
er innenfor ulvesonen. Ulvebestanden ble i juni 2016 rapportert
å ligge over Stortingets bestandsmål, og basert på kunnskapen om bestandsnivå
lå det til rette for lisensfelling av ulv også innenfor ulvesonen.
Disse vedtakene ble klaget inn til Klima- og miljødepartementet.
Departementets behandling av klagesakene må følge norsk lov vedtatt
av Stortinget og Bern-konvensjonen, som Stortinget har samtykket
i at Norge skal slutte seg til.
Klima- og miljødepartementet har
i denne konkrete saken vurdert om det er hjemmel for lisensfelling
av inntil 32 ulver i ulvesonen og Osdalsreviret, og konkludert med
at skadepotensialet ikke er tilstrekkelig sannsynliggjort. Landbruks-
og matdepartementet var av den oppfatning at skadepotensialet var
tilstrekkelig til at felling kunne tillates. Basert på de faktiske
opplysninger og faglige vurderinger som var gitt til Justis- og
beredskapsdepartementets lovavdeling, konkluderte lovavdelingen
med at det ikke var grunnlag for å konstatere at vilkårene knyttet
til skadepotensial på beitedyr var oppfylt i de aktuelle tilfellene. Vilkåret
om at det ikke kan foreligge andre tilfredsstillende løsninger enn
felling, var heller ikke oppfylt. På bakgrunn av dette fant regjeringen
ingen annen mulighet enn å omgjøre nemndenes vedtak.
Vi står dermed i en krevende situasjon
i forvaltningen av ulv. Vi ligger over bestandsmålet, men har ikke
grunnlag i dokumentasjon for å konstatere at lovens vilkår for felling
er oppfylt. Loven gir bare hjemmel for felling når et tilstrekkelig
skadepotensial er sannsynliggjort og det ikke er andre tilfredsstillende
løsninger enn felling.
Dette er en situasjon med en sterk
menneskelig side. Den påvirker livskvaliteten og næringsgrunnlaget
for mange. Jeg har stor forståelse for at situasjonen oppleves som
vanskelig, bl.a. for bønder og grunneiere som frykter tap av beitedyr
og reduserte jaktinntekter, og ikke minst for folk som bor nær ulverevir
og har frykt for nærgående ulv. Det er vanskelig for oss som ikke
lever i ulvesonen, fullt ut å forstå hvordan situasjonen oppleves
av mange innenfor ulvesonen.
Regjeringen legger stor vekt på å
gjennomføre Stortingets vedtak fra behandlingen av stortingsmeldingen
om ulv i norsk natur. Vi arbeider nå med å finne løsninger som gjør
at Stortingets anmodningsvedtak, lovverket og de internasjonale
forpliktelsene våre henger best mulig sammen.
I lys av vedtaket den 20. desember
2016 fant jeg det naturlig å samle forlikspartene på Stortinget
for å orientere om saken og drøfte den. Den 22. desember i fjor
sendte jeg derfor et brev og inviterte til et møte. Møtet ble gjennomført
den 4. januar. Forlikspartene ga tydelig uttrykk for et ønske om
å finne løsninger snarest mulig for å gjennomføre Stortingets vedtak
fra ulveforliket.
Jeg ønsker med denne redegjørelsen
å gi Stortinget en grundig orientering om bakgrunnen for den situasjonen som
har oppstått, og tiltakene regjeringen vil iverksette.
Våren 2016 la regjeringen frem en
stortingsmelding om ulv i norsk natur. Regjeringen anbefalte et
nytt bestandsmål og en videreføring av ulvesonen, med noen justeringer.
Stortinget vedtok den 6. juni i fjor
at det nye bestandsmålet skal være fire–seks årlige ungekull, hvorav
tre ungekull skal være helnorske. Et ungekull i grenserevir skal
telle som et halvt ungekull. Dette var et noe lavere nivå enn regjeringen
foreslo, men er grovt sett en videreføring av det tidligere bestandsmålet.
Stortinget videreførte dessuten en nasjonalt fastsatt ulvesone,
med et noe mindre geografisk omfang enn i regjeringens forslag.
Forvaltningen av ulv og andre fredete
rovdyr må skje innenfor de rettslige rammene Stortinget har fastlagt.
Det er en følge av at Stortinget samtykket til at Norge tilsluttet seg
Bern-konvensjonen i 1986, og Stortingets behandling av naturmangfoldloven
våren 2009.
Samtidig skal forvaltningen følge
opp bestandsmål og det sentrale prinsippet om en tydelig soneforvaltning.
Soneforvaltningen innebærer at rovvilt har prioritet i noen områder
og beitedyr i andre. I rovviltprioriterte områder skal beitenæringene
tilpasses rovvilt gjennom forebyggende tiltak og omstilling. Målet
er lavest mulig tap av beitedyr. Målet har hele tiden vært å redusere
skadepotensialet mest mulig, og dokumentasjonen vi har, tyder på
et svært begrenset skadepotensial på beitedyr i ulvesonen fordi
tradisjonell utmarksbeiting er avviklet.
I ulvemeldingen gikk det frem at
den situasjonen vi er i nå, der det ikke er hjemmel for å felle
ulv i ulvesonen, kunne oppstå. På side 71 står bl.a. følgende:
«Det er i dag en målsetting at ulvebestanden
skal forvaltes slik at den ligger så nær det nasjonalt fastsatte
bestandsmålet som mulig. Samtidig skal ulv forvaltes innenfor rammene
av Bernkonvensjonen og naturmangfoldloven, som blant annet oppstiller som
vilkår at felling kun kan tillates når det er skademotivert eller
skal forebygge annen alvorlig skade på eiendom. Dersom skadepotensialet
på husdyr i det konkrete tilfellet er svært begrenset, eller det foreligger
annen tilfredsstillende løsning enn felling, vil det kunne oppstå
situasjoner der ulvebestanden er større enn bestandsmålet samtidig
som det ikke vil være adgang til å tillate felling. Dette er særlig
aktuelt for ulv i revir, siden revirhevdende ulv har en forutsigbar
områdebruk. Det er viktig å ha dette juridiske aspektet med seg
når et bestandsmål for ulv skal fastsettes.»
Også i kapittelet i stortingsmeldingen
som diskuterer ulike typer bestandsmål, er denne mulige problemstillingen
beskrevet. I stortingsbehandlingen av meldingen ble problemstillingen
også trukket frem i uttalelsen fra næringskomiteen til energi- og
miljøkomiteen. I uttalelsen heter det:
«Kravet om bestandsregulering gjelder
også innenfor sona og uavhengig av at det må foreligge skadepotensial
på husdyr og tamrein. Komiteens flertall vil understreke at bestandsmål
fastsatt av Stortinget er det klart overordnede vedtak.»
I innstillingen fra energi- og miljøkomiteen
er det likevel holdt fast ved at «forvaltningen av ulv skal skje
innenfor rammen av internasjonale forpliktelser etter Bernkonvensjonen
og naturmangfoldloven».
I Norge har vi en regional forvaltning
av store rovdyr. De regionale rovviltnemndene har myndighet til
å fatte vedtak om felling av rovdyr når bestandsmål er nådd. Rovdata
overvåker ulv i Norge. Rapporten i juni i fjor viste at vi hadde
ni ungekull av ulv i Norge, hvorav syv helnorske. Det var dermed
klart at myndigheten til å fatte vedtak om lisensfelling lå hos
rovviltnemndene.
Lisensfellingsperioden for ulv er
forskjellig innenfor og utenfor ulvesonen. Utenfor ulvesonen er
lisensfellingsperioden fra 1. oktober til 31. mars, mens den er
fra 1. januar til 15. februar innenfor sonen. Klagevedtak skal foreligge
før fellingsperioden starter, det vil si i slutten av september
utenfor sonen og i slutten av desember innenfor sonen.
Rovviltnemndene i region 4, Østfold,
Oslo og Akershus, og region 5, Hedmark, forvalter sammen ulv i ulvesonen.
De to regionene fattet i juni og i september 2016 to vedtak om lisensfelling
av inntil 37 ulver. Fem av disse er enkeltindivider av ulv utenfor
ulvesonen. De resterende, altså inntil 32 ulver, er fra ulverevirene
i Osdalen, Slettås, Kynna og Letjenna. Osdalen ligger i all hovedsak
utenfor ulvesonen, mens de tre andre revirene ligger innenfor.
Sammen med vedtak i andre regioner
gjorde dette at den totale lisensfellingskvoten for ulv i Norge
denne vinteren ble satt til inntil 47 ulver. Rovviltnemndenes sekretariat
vurderte skadepotensialet for ulvene innenfor ulvesonen som begrenset.
Samtidig mente de at skadepotensialet ikke kunne elimineres helt,
og at dette ga juridisk grunnlag for å åpne for felling. Når det
gjelder Osdalsreviret, som i hovedsak ligger utenfor ulvesonen,
er skadepotensialet ikke nærmere vurdert av rovviltnemndene utover en
generell beskrivelse av skader utenfor ulvesonen.
Begge vedtakene til rovviltnemndene
i regionene 4 og 5 ble påklaget til Klima- og miljødepartementet.
Vi har nå flere ulver i Norge enn
noen gang i moderne tid. Det skaper uro og bekymring både i familier
og blant næringsdrivende i de aktuelle områdene. Når vi hører om ulv
som kommer på trappen til folk, er det ikke vanskelig å forstå at
det kan bre seg en utrygghetsfølelse.
Flere har antatt at med mer ulv innenfor
sonen vil det bli økt fare for tap av beitedyr. Det er en antagelse
jeg selv har vært tilbøyelig til å dele – og det blir svært viktig
fremover å ha et våkent øye og en aktiv overvåkning av hvordan faren
for skade vil utvikle seg både i og utenfor ulvesonen.
Så langt tyder dokumenterte tall
på at det ikke er noen direkte sammenheng mellom antall sau tatt
av ulv, og ulvebestandens utvikling i Norge de fem siste årene.
Antall sau dokumentert tatt av ulv innenfor ulvesonen var i fjor lavt,
selv om ulvebestanden har økt. Samtidig var antall sau erstattet
som tapt til ulv på sitt laveste i 2016 sammenlignet med de siste
fem årene.
Ifølge Miljødirektoratets faglige
vurdering fra 25. november er det usikkert om flere familiegrupper innenfor
ulvesonen vil medføre økt skadepotensial i tilgrensende områder
i Norge. Dette henger ifølge Miljødirektoratet og Rovdata sammen
med at ulver født i norske revir gjerne vandrer i østlig retning,
inn mot Sverige. Deres vurdering er at forvaltning av ulv i Sverige
i større grad har et potensial til å påvirke tapssituasjonen i Norge
enn bestandsutviklingen til ulv på norsk side av grensen.
Det er forholdsvis lite tap av husdyr
til ulv innenfor ulvesonen. Årsaken er bl.a. at sau beiter på inngjerdet
innmark eller utmark og bak rovdyravvisende gjerder, og at saueholdet
mange steder er avviklet. Skadene som oppstår innenfor ulvesonen,
skyldes i hovedsak at ulv har tatt seg innenfor gjerder som har
hatt svakheter eller ikke tilfredsstiller gjeldende standard for
rovdyravvisende gjerder.
Også ulv fra helnorske revir i ulvesonen
går inn i beiteområder utenfor ulvesonen og gjør skade. Situasjonen
i Rendalen i fjor er et eksempel på dette, der en hannulv fra et
helnorsk revir slo seg sammen med en tispe fra et grenserevir og
tok sau. Dette problematiserer både Landbruks- og matdepartementet
og Klima- og miljødepartementet i sine vurderinger av skadepotensial
til lovavdelingen. Lovavdelingen mener likevel at det ikke var grunnlag
for å åpne for forebyggende lisensfelling av ulv i ulvesonen, fordi
det ikke er sannsynliggjort eller dokumentert et tilstrekkelig potensial
for skade på beitedyr. Disse ulvene er imidlertid felt etter bestemmelsen
om skadefelling.
Men situasjonen kan endre seg, og
vi vil følge nøye med på utviklingen i lys av at det er blitt mer
ulv. En rapport fra NIBIO viser at skader på beitedyr i all hovedsak skjer
utenfor ulvesonen, og da spesielt i randsonen av denne. Regjeringen
vil overvåke utviklingen mer kontinuerlig. Dette er en del av bakgrunnen
for at vi nå har startet radiomerking av ulv i flere ulverevir.
Radiomerking kan også gi muligheten til å følge ulven i sanntid
og legge til rette for et mer effektivt uttak av ulv som beveger
seg inn i beiteområder.
Regjeringens utgangspunkt var og
er å følge opp både Stortingets bestandsmål og Stortingets krav
om en forvaltning i tråd med naturmangfoldloven og Bern-konvensjonen.
Dette er Stortingets klare føringer fra behandlingen av ulvemeldingen.
Naturmangfoldloven og Bern-konvensjonen
stiller som vilkår for felling for det første at det ikke må true
bestandens overlevelse, for det andre at det må foreligge fare for skade
av et visst omfang og alvorlighetsgrad, og for det tredje at det
ikke finnes andre tilfredsstillende løsninger. I behandlingen av
klagen ble det et sentralt spørsmål om disse vilkårene var oppfylt.
Det er på det rene at felling ikke ville true bestandens overlevelse.
Det har bl.a. Miljødirektoratet slått fast i sin faglige tilråding
i saken.
For å belyse vilkåret om skadepotensial
valgte jeg å innhente en faglig vurdering ikke bare fra mitt eget
departement, men også fra Landbruks- og matdepartementet. Jeg valgte
også å forelegge begge disse vurderingene for Justis- og beredskapsdepartementets
lovavdeling. Formålet var å få en grundig juridisk vurdering også
utenfor miljøforvaltningen.
Lovavdelingen fikk et betydelig
materiale som angikk saken. Dette omfattet faglige vurderinger fra
embetsverkene i Klima- og miljødepartementet og Landbruks- og matdepartementet,
med ulike vurderinger og ulik konklusjon, Miljødirektoratets faglige
tilrådninger og rovviltnemndenes to vedtak, inkludert innstillingene
fra nemndenes sekretariat. Lovavdelingens konklusjon er tydelig
og lyder i sin helhet slik:
«Det materialet som er stilt til
Lovavdelingens disposisjon, gir ikke grunnlag for å konstatere at
vilkårene for felling av ulv er oppfylt i de aktuelle tilfellene.
Det er klarest når det gjelder vilkårene etter Bernkonvensjonen
artikkel 9. Det er ikke så klart når det gjelder naturmangfoldloven
§ 18. En eventuell internrettslig adgang til å tillate felling fritar imidlertid
uansett ikke Norge fra de folkerettslige forpliktelsene etter Bernkonvensjonen.»
Departementet vurderte også om felling
kunne tillates av andre grunner enn skade på husdyr og tamrein.
Både ulvens påvirkning på jaktmuligheter og menneskers frykt for ulv
er vurdert.
Det er trukket frem at ulv går ut
over jaktretten på elg gjennom bl.a. redusert elgbestand, reduserte
inntekter og at jakten blir vanskeligere. Departementets vurdering
har vært at dette ikke kan gi grunnlag for felling. Reduserte inntekter
fra jaktrettigheter er ikke relevant for spørsmålet om fellingstillatelse.
Hvis menneskers frykt for ulv skal
være aktuelt som grunnlag for felling, må det etter loven foreligge
allmenne helse- og sikkerhetshensyn. Ulv som blir nærgående og opptrer
unormalt eller uønsket, vil uansett kunne tas ut etter reglene om
skadefelling. Klima- og miljødepartementet fattet på denne bakgrunn
vedtak om ikke å tillate lisensfelling av inntil 32 ulv i de fire
ulverevirene der rovviltnemndene tidligere i fjor vedtok å åpne
for felling. Jeg kunne ikke som ansvarlig statsråd ta en beslutning
som etter råd fra regjeringens beste juridiske kompetanse i spørsmålet
om lovtolkning ble vurdert å være i strid med norsk lov og internasjonale
forpliktelser.
Det var en vanskelig beslutning,
fordi den har stor betydning for mange mennesker, mennesker som
var forberedt på en helt annen beslutning, mennesker som har levd med
ulv de senere årene, som har opplevd dette som en belastning, og
som nå hadde sett frem til mindre ulv som følge av Stortingets ulveforlik
og nemndenes vedtak. Jeg forstår godt at de nå er sinte og skuffet.
Sterke følelser og synspunkter uttrykkes
fra ulike hold om forvaltningen av ulv. At det ikke er fullt samsvar
mellom bestandsmålet og det rettslige grunnlaget for å gjennomføre
det, setter oss i en krevende situasjon. Det er ikke lett å møte
folks reelle frykt og utsagn om redusert livskvalitet med lovparagrafer
og tørr juss. Det vekker selvsagt reaksjoner. Det innser jeg. Samtidig
ser jeg ikke at jeg i denne saken kunne treffe en annen beslutning.
Dersom regjeringen hadde fulgt rovviltnemndenes
vedtak i denne saken, er sannsynligheten stor for at beslutningen
ville blitt brakt inn for domstolen, i første omgang som et krav
om midlertidig avgjørelse for å forhindre at jakten startet. Med
den dokumentasjonen som foreligger i saken, og med lovavdelingens
vurdering, er det mange holdepunkter for at et slikt krav ville
ført frem. Med et slikt utfall ville det i alle tilfeller ikke kunnet
vært åpnet for lisensfelling denne vinteren.
Det har vært stilt spørsmål ved
tidspunktet for min beslutning i denne saken. Jeg vil kommentere
først tidspunktet og deretter innholdet i vedtaket som gjelder felling innenfor
ulvesonen. Klima- og miljødepartementets klageavgjørelser i denne
saken forelå 27. september og 20. desember 2016. Vedtakene ble altså
fattet henholdsvis fire og tolv dager før lisensfellingsperiodens
start utenfor og innenfor ulvesonen. Dette er i samsvar med vedtatte retningslinjer
for behandling av slike klagesaker.
Når en rovviltnemnd fatter et enkeltvedtak,
løper det en klagefrist på tre uker. Dette følger av forvaltningsloven. Etter
klagefristen skal førsteinstans selv vurdere og behandle klagen,
før den sendes til klageinstansen, i dette tilfellet Klima- og miljødepartementet.
Å gripe inn på et tidligere tidspunkt ville være å rokke ved det
ordinære systemet for forvaltningsklager.
Det var først da vi realitetsbehandlet
klagesaken, at vi ble oppmerksom på at rovviltnemndene hadde en
annen tolkning av kravet til skadepotensial enn hva Klima- og miljødepartementet
mente var riktig. I den situasjonen var det viktig for meg å innhente
vurderinger også fra Landbruks- og matdepartementet og forelegge
begge departementers vurderinger for lovavdelingen.
La meg også nevne at det flere ganger
har vært gitt tillatelse til felling og jakt av både ulv, bjørn
og gaupe selv om bestandene har vært klart under bestandsmålet.
Da har det vært betydelig fare for skade på husdyr og tamrein. Nå er
situasjonen speilvendt: Vi ligger over bestandsmålet, men felling
kan likevel ikke tillates fordi det ikke foreligger tilstrekkelig
dokumentasjon på fare for skade på beitedyr.
Etter at jeg fattet mitt vedtak,
har Högsta förvaltningsdomstolen i Sverige avsagt en dom som opprettholder
vedtak om lisensjakt i 2016 på inntil 26 ulver i Värmland. Dommen
bygger på svensk lovgivning og EUs arts- og habitatdirektiv. EU
er tilsluttet Bern-konvensjonen, og Habitatdirektivet representerer
EU-landenes gjennomføring av Bern-konvensjonen. Det er ikke EØS-relevant
og er derfor ikke inntatt i norsk rett. EU-medlemsstatene utgjør
imidlertid et flertall av traktatpartene til Bern-konvensjonen, og
deres tolkning og anvendelse av konvensjonen er derfor av interesse.
EU-direktivet samsvarer ikke helt
med Bern-konvensjonen. Bern-konvensjonen artikkel 2 sier bl.a. at
økonomiske og rekreasjonsmessige forhold er relevante hensyn å ta
i rovviltforvaltningen. EU-direktivet nevner i artikkel 2 at også
sosiale behov og regionale og lokale særtrekk er relevante hensyn.
Her tilfører EU-direktivet nye hensyn til Bern-konvensjonen.
Selve hjemmelen for jakten finnes
i direktivets artikkel 16, 1. e), som samsvarer langt på vei med
en tilsvarende bestemmelse i Bern-konvensjonen artikkel 9. Bestemmelsen
tillater et begrenset uttak av ville dyr og har en nokså åpen utforming
når det gjelder hva som kan være formålet med uttaket. Bestemmelsen
i Bern-konvensjonen presiserer at det må dreie seg om et lite antall
dyr.
EU-direktivet stiller på sin side
krav om at jakten ikke gjør det vanskelig å opprettholde en «gynnsam
bevarandestatus». Det betyr at arten på lang sikt vil forbli en
livskraftig del av sitt livsmiljø. Dette antas å innebære en strengere forpliktelse
til å ta vare på truede dyrearter som f.eks. ulv enn Bern-konvensjonen
tilsier.
Både Bern-konvensjonen og direktivet
inneholder også vilkår om at det ikke må finnes andre tilfredsstillende
løsninger.
Den svenske ulvedommen er ikke direkte
overførbar til Norge. Vi går imidlertid gjennom dommen på en grundig måte
for å se om den kan gi oss ny informasjon om forholdet mellom Bern-konvensjonen
og naturmangfoldloven. Hjemmelen som den svenske domstolen forankrer
sin beslutning i, er i stor grad hentet fra Bern-konvensjonen og er
også med i Habitatdirektivet. Men den er ikke tatt inn i naturmangfoldloven.
Dette gjelder den delen av bestemmelsen i Bern-konvensjonen artikkel
9 som lyder «å tillate, i strengt kontrollerte former, på selektivt
grunnlag og i begrenset utstrekning, fangst, forvaring og annen
skjønnsom bruk av enkelte ville dyr og planter i et lite antall». Den
er altså ikke blitt innlemmet i naturmangfoldloven.
Bestandsforholdene som den svenske
dommen bygger på, er for øvrig ganske forskjellige fra norske forhold.
Selv om det ikke ble åpnet for lisensfelling
i fire ulverevir, feller vi ulver i Norge. Det ble i 2016 åpnet
for lisensfelling av inntil 15 ulver. Denne kvoten gjelder ulv i
områder der beitedyr har prioritet, der ulv kan gjøre skade på husdyr
og tamrein. Kvoten for lisensfelling av ulv i prioriterte beiteområder
i regionene 4 og 5 ble fylt på torsdag i forrige uke. På bakgrunn
av søknad fra beitenæringen ga Miljødirektoratet i går tillatelse
til uttak av ytterligere tre ulver utenfor ulvesonen. I tillegg
kommer tillatelser til skadefelling av ulv både før, under og etter
beitesesongen.
I Rendalen ble det f.eks. sporet
opp et ulvepar i et område med stor skade på beitedyr i sommer.
Disse ble tatt ut av Statens naturoppsyn 2. desember 2016. Totalt
ble det registrert 15 døde ulver i Norge i 2016. Så langt i år er
ytterligere en ulv felt, per 13. januar 2017. Forvaltningen vil i
de kommende månedene ha beredskap for raskt å kunne ta ut ulv dersom
ulv representerer fare for tap i beiteprioriterte områder. Regjeringen
vil vurdere endringer som kan gi mer effektiv jakt i disse tilfellene.
Regjeringen legger stor vekt på
å gjennomføre Stortingets vedtak fra behandlingen av stortingsmeldingen
om ulv i norsk natur. Vi arbeider derfor langs flere spor for å finne
løsninger som gjør at Stortingets anmodningsvedtak, lovverket og
de internasjonale forpliktelsene våre henger best mulig sammen.
Jeg har nå satt i gang et arbeid
med sikte på å gjøre Bern-konvensjonens regler bedre reflektert
i naturmangfoldloven og praktiseringen av den. Bern-konvensjonen artikkel
2 og artikkel 9 1. femte strekpunkt er i dag ikke fullt ut reflektert
i naturmangfoldloven. Regjeringen vil her vurdere endringer for
å sikre at naturmangfoldloven og praktiseringen av den er på linje
med Bern-konvensjonen. En slik endring vil kunne gi økt fleksibilitet
i forvaltningen og et noe bredere rettslig grunnlag for uttak av
ulv, selv om det må understrekes at Bern-konvensjonens rammer er strenge.
Regjeringen vurderer i denne forbindelse den svenske høyesterettsdommen
om lisensfelling av ulv og EUs arts- og habitatdirektiv. Regjeringen
vil komme tilbake til Stortinget med en sak så snart dette arbeidet
er sluttført, og i tide til at Stortinget kan behandle spørsmålet
før avslutningen av denne sesjonen.
Samtidig har vi igangsatt følgende
tiltak:
Vi
vil forelegge for Justis- og beredskapsdepartementet spørsmålet
om naturmangfoldloven kan gi hjemmel for felling i denne saken på
grunn av ulvens negative effekt på jaktretten. Dette spørsmålet
ble vurdert av departementet i forbindelse med klagebehandlingen.
Departementet kom da til at loven ikke ga adgang til felling på dette
grunnlag.
Vi
skal ha lav terskel og høy beredskap for å felle ulv når den kommer
i nærheten av beiteområder og utgjør en tilstrekkelig risiko for
skade på beitedyr. Dette gjelder også forut for beitesesongen. Vi
vil her vurdere å senke terskelen ytterligere for felling av ulv
i beiteprioriterte områder.
Vi
skal også ha lav terskel for å felle ulv hvis den viser uønsket
adferd i nærheten av folk. Jeg har bedt Miljødirektoratet om en
faglig vurdering av om det har skjedd endringer i ulvens adferd:
om den er blitt mer nærgående og mindre folkesky, og om dette kan
medføre større fare for folk.
Vi
styrker Statens naturoppsyns bemanning av lokale rovviltkontakter
for å sikre at de kommer raskt til stedet når det kan være risiko
for skade eller uønsket adferd. Statens naturoppsyns overvåkningsarbeid
innenfor ulvesonen er styrket allerede fra og med i år, med både økt
mannskap og økte ressurser.
Vi
skal systematisk overvåke og dokumentere om flere ulver betyr et
endret skadepotensial både i og utenfor ulvesonen. Vi startet i
forrige uke arbeidet med å radiomerke ulv i flest mulige ulverevir
i ulvesonen. Målet er å se om økt kunnskap om ulvens skadepotensial
kan gi hjemmel for å åpne for lisensfelling. I tillegg kan merkingen
gi et bedre grunnlag for å vurdere om ulven blir mer nærgående og
f.eks. tar opphold i bebygde strøk.
Vi
er også i gang med å utrede mulige økonomiske kompensasjonsordninger
for tap av eventuelle rettigheter eller andre belastninger innenfor
ulvesonen. Dette vil vi etter planen komme tilbake til i revidert
nasjonalbudsjett 2017.
I
tillegg utreder vi mulige ordninger for midler til kommuner med
ynglinger innenfor ulvesonen. Også dette vil vi komme tilbake til
i revidert nasjonalbudsjett 2017.
Miljødirektoratet
har fått i oppdrag å utrede om det er faglig forsvarlig å åpne for
lik jakttid innenfor og utenfor ulvesonen.
Vi
er i ferd med å klargjøre en ny, uavhengig utredning av den genetiske
opprinnelsen til ulvestammen i Norge. Miljødirektoratet vil utarbeide
et anbudsforslag og gjennomføre en anbudsrunde for oppdraget.
Videre
har vi bedt Miljødirektoratet samarbeide med Norges Jeger- og Fiskerforbund
om å utvikle informasjon og veiledning om forvaltning av elgbestander
i yngleområder for ulv. Jegere og rettighetshavere kan til en viss
grad kompensere for tilstedeværelse av ulv ved å endre jaktstrategi,
slik at jaktuttaket ikke blir redusert i like stort omfang. Det
er satt av egne midler til Norges Jeger- og Fiskerforbund i 2017
til dette arbeidet.
Vi
har gitt Miljødirektoratet i oppdrag å utrede behovet for eventuell
opplæring av et mindre antall sporhunder som kan brukes ved felling
av ulv. Svaret på dette oppdraget vil foreligge i løpet av første
kvartal.
Vi
har også gitt Miljødirektoratet i oppdrag å utrede en rapport om
erfaringene med bruk av løs, på drevet halsende hund i Sverige denne
vinteren. Svaret på dette oppdraget vil foreligge i løpet av våren.
De tiltakene regjeringen nå er i
gang med, har som mål å redusere den utryggheten mange føler. Det
er derfor vi vil overvåke ulvens adferd tettere. Vi vil også dempe
konfliktnivået. Det er derfor vi ønsker å fylle ut det rettslige rammeverket
der mulighetene i Bern-konvensjonen i dag ikke er fullt ut fulgt
opp i norsk lov.
I denne krevende situasjonen er
det viktig å finne gode veier videre, på grunnlag av Stortingets
vedtak om bestandsmål, norsk lov og de internasjonale avtalene som Norge
har sluttet seg til. Dette er utgangspunktet for den saken regjeringen
skal komme til Stortinget med.