Stortingets byggeprosjekt
Stortingets sesjonsrapport 2016–2017: De siste to årene har området rundt Stortinget vært preget av betydelig aktivitet knyttet til Stortingets byggeprosjekt. Hva er det egentlig som gjøres, og hvorfor er det nødvendig?
![Stortinget fulgte rådet fra Riksantikvaren om å bevare den opprinnelige fasaden fra 1880 i Prinsens gate 26. Derfor er hele bygget innenfor fasaden revet, grunnforholdene er forbedret og et helt nytt bygg er i ferd med å bli reist innenfor den gamle fasaden. Foto: Stortinget.](/contentassets/daec246b9d6a4197ba9fd94fdc24be4b/byggeprosjekt-per-18-07_500.jpg)
Stortinget fulgte rådet fra Riksantikvaren om å bevare den opprinnelige fasaden fra 1880 i Prinsens gate 26. Derfor er hele bygget innenfor fasaden revet, grunnforholdene er forbedret og et helt nytt bygg er i ferd med å bli reist innenfor den gamle fasaden. Foto: Stortinget.
Stortingets byggeprosjekt består av en totalrenovering av Prinsens gate 26, kontorlokaler som eies av Stortinget. Bygget var lite miljøvennlig, i dårlig teknisk forfatning, med lav utnyttelsesgrad og betydelige skader etter svelling av alunskifer i grunnen. Dessuten var ikke bygget tilfredsstillende sikret.
Stortinget har i lang tid hatt behov for en sikrere og mer effektiv varetransport inn. Når det ble nødvendig med omfattende grunnarbeider under P26 og Wessels plass, ble det bestemt å møte dette behovet med et nytt post- og varemottak under Wessels plass. Etter en eksternt utført sikkerhetsanalyse, vedtok Stortinget presidentskapets anbefaling om å legge innkjøringen via tunnel med innkjøring fra Rådhusgata.
![Stortingets byggeprosjekt er nå i gjenoppbyggingsfasen. De nye etasjeskillene er blitt støpt på stedet. Foto: Stortinget.](/contentassets/69e07d59d6d14e2eadccc107af26cf90/byggeprosjekt-08-08-2017_500.jpg)
Stortingets byggeprosjekt er nå i gjenoppbyggingsfasen. De nye etasjeskillene er blitt støpt på stedet. Foto: Stortinget.
Etableringen av et nytt post- og varemottak er ment å gi vesentlig bedre logistikk samt gjøre det mulig å kontrollere varer og kjøretøy på en effektiv måte. En stor del av post- og varemottaket ble ferdigstilt høsten 2016, slik at trikken igjen kunne kjøre over Wessels plass. Arbeidet med ny innkjøringstunnel er også ferdigstilt i krysset Rådhusgata/Nedre Vollgate.
Når bygget står ferdig i løpet av 2018, har Stortinget fått følgende forbedringer:
- Godt sikret bygg for parlamentarisk arbeid
- Antall kontorplasser økes med 50–80 prosent, avhengig av utnyttelse av arealet
- Møteromskapasiteten økes (egen møteromsetasje)
- Fleksible kontorarbeidsplasser
- Energiattest – bygget oppnår energikarakter B
- Bygget får en standard nært opptil passivhus
- Nytt post- og varemottak