Statsbudsjettet 2018 (kapitler fordelt til utenriks- og forsvarskomiteen)
Prop. 1 S (2017-2018), Innst. 7 S (2017-2018)
Vedtak 268
På statsbudsjettet for 2018 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
100 |
Utenriksdepartementet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
2 253 292 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
12 931 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
25 457 000 |
||
70 |
Erstatning av skader på utenlandske ambassader |
1 054 000 |
||
71 |
Diverse tilskudd |
35 258 000 |
||
72 |
Hjelp til norske borgere i utlandet |
179 000 |
||
103 |
Regjeringens fellesbevilgning for representasjon |
|||
1 |
Driftsutgifter |
48 317 000 |
||
104 |
Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
9 844 000 |
||
115 |
Næringsfremme-, kultur- og informasjonsformål |
|||
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 |
17 634 000 |
||
70 |
Tilskudd til næringsfremme-, kultur- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 1 |
49 124 000 |
||
116 |
Deltaking i internasjonale organisasjoner |
|||
70 |
Tilskudd til internasjonale organisasjoner |
1 499 500 000 |
||
117 |
EØS-finansieringsordningene |
|||
77 |
EØS-finansieringsordningen 2014–2021, kan overføres |
787 554 000 |
||
78 |
Den norske finansieringsordningen 2014–2021, kan overføres |
659 155 000 |
||
118 |
Nordområdetiltak mv. |
|||
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 og 71 |
38 204 000 |
||
70 |
Nordområdetiltak og prosjektsamarbeid med Russland, kan overføres, kan nyttes under post 1 |
331 881 000 |
||
71 |
Støtte til utvikling av samfunn, demokrati og menneskerettigheter mv., kan overføres, kan nyttes under post 1 |
41 400 000 |
||
76 |
Tilskudd til internasjonale klima- og miljøtiltak, kan overføres |
40 678 000 |
||
119 |
Globale sikkerhetstiltak |
|||
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 |
2 146 000 |
||
70 |
Globale sikkerhetstiltak, kan overføres, kan nyttes under post 1 |
12 672 000 |
||
140 |
Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen |
|||
1 |
Driftsutgifter |
1 576 140 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
33 659 000 |
||
141 |
Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad) |
|||
1 |
Driftsutgifter |
273 336 000 |
||
144 |
Fredskorpset |
|||
1 |
Driftsutgifter |
56 224 000 |
||
150 |
Bistand til Afrika |
|||
78 |
Regionbevilgning for Afrika, kan overføres |
2 728 640 000 |
||
151 |
Bistand til Asia |
|||
78 |
Regionbevilgning for Asia, kan overføres |
786 500 000 |
||
152 |
Bistand til Midtøsten og Nord-Afrika |
|||
78 |
Regionbevilgning for Midtøsten og Nord-Afrika, kan overføres |
606 000 000 |
||
153 |
Bistand til Latin-Amerika |
|||
78 |
Regionbevilgning for Latin-Amerika, kan overføres |
130 000 000 |
||
160 |
Sivilt samfunn og demokratiutvikling |
|||
1 |
Driftsutgifter |
22 329 000 |
||
70 |
Sivilt samfunn, kan overføres |
2 127 471 000 |
||
77 |
Utvekslingsordninger gjennom Fredskorpset, kan overføres |
142 000 000 |
||
161 |
Næringsutvikling |
|||
70 |
Næringsutvikling, kan overføres |
319 000 000 |
||
75 |
NORFUND – tapsavsetting |
421 875 000 |
||
162 |
Overgangsbistand/sårbare stater og regioner |
|||
70 |
Overgangsbistand/sårbare stater og regioner, kan overføres |
343 000 000 |
||
163 |
Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter |
|||
70 |
Nødhjelp og humanitær bistand, kan overføres |
4 511 000 000 |
||
72 |
Menneskerettigheter, kan overføres |
360 000 000 |
||
164 |
Fred, forsoning og demokrati |
|||
70 |
Fred, forsoning og demokratitiltak, kan overføres |
435 900 000 |
||
71 |
ODA-godkjente land på Balkan, kan overføres |
319 300 000 |
||
72 |
Globale sikkerhetsutfordringer, kan overføres |
191 000 000 |
||
73 |
Andre ODA-godkjente OSSE-land, kan overføres |
405 500 000 |
||
74 |
Sikkerhetssektorreform (SSR) og fredsoperasjoner, kan overføres |
87 700 000 |
||
75 |
Utvikling og nedrustning, kan overføres |
10 000 000 |
||
165 |
Forskning, kompetanseheving og evaluering |
|||
1 |
Driftsutgifter |
89 816 000 |
||
70 |
Forskning, kan overføres |
162 109 000 |
||
71 |
Faglig samarbeid, kan overføres |
428 658 000 |
||
166 |
Klima, miljø og fornybar energi |
|||
70 |
Ymse tilskudd, kan overføres |
5 500 000 |
||
72 |
Klima og miljø, kan overføres |
917 200 000 |
||
74 |
Fornybar energi, kan overføres |
570 000 000 |
||
167 |
Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA) |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
1 425 477 000 |
||
168 |
Kvinners rettigheter og likestilling |
|||
70 |
Kvinners rettigheter og likestilling, kan overføres |
346 700 000 |
||
169 |
Global helse og utdanning |
|||
1 |
Driftsutgifter |
17 408 000 |
||
70 |
Global helse, kan overføres |
3 218 916 000 |
||
73 |
Utdanning, kan overføres |
1 904 010 000 |
||
170 |
FN-organisasjoner mv. |
|||
70 |
FNs utviklingsprogram (UNDP) |
595 000 000 |
||
71 |
FNs befolkningsfond (UNFPA) |
500 000 000 |
||
72 |
FNs barnefond (UNICEF) |
510 000 000 |
||
73 |
Verdens matvareprogram (WFP), kan overføres |
290 000 000 |
||
74 |
FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) |
350 000 000 |
||
75 |
FNs organisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA) |
125 000 000 |
||
76 |
FN og globale utfordringer, kan overføres |
308 300 000 |
||
77 |
FNs aidsprogram (UNAIDS), kan overføres |
130 000 000 |
||
78 |
Pliktige bidrag til FN-organisasjoner mv., kan overføres |
235 000 000 |
||
79 |
Eksperter, junioreksperter og FNs fredskorps, kan overføres |
44 000 000 |
||
81 |
Matsikkerhet og klimatilpasset landbruk, kan overføres |
275 000 000 |
||
82 |
FNs organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling (UN Women), kan overføres |
85 000 000 |
||
83 |
Verdens helseorganisasjon (WHO), kan overføres |
183 500 000 |
||
171 |
Multilaterale finansinstitusjoner |
|||
70 |
Verdensbanken, kan overføres |
916 000 000 |
||
71 |
Regionale banker og fond, kan overføres |
840 000 000 |
||
72 |
Strategisk samarbeid med multilaterale utviklingsbanker og finansinstitusjoner, kan overføres |
135 500 000 |
||
172 |
Gjeldslette og gjeldsrelaterte tiltak |
|||
70 |
Gjeldslette, betalingsbalansestøtte og kapasitetsbygging, kan overføres |
319 000 000 |
||
480 |
Svalbardbudsjettet |
|||
50 |
Tilskudd |
238 370 000 |
||
1361 |
Samfunnet Jan Mayen |
|||
1 |
Driftsutgifter |
47 606 000 |
||
30 |
Nytt hovedbygg på Jan Mayen |
5 000 000 |
||
Totale utgifter |
36 970 924 000 |
|||
Inntekter |
||||
3100 |
Utenriksdepartementet |
|||
1 |
Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene |
16 829 000 |
||
2 |
Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene |
202 075 000 |
||
5 |
Refusjon spesialutsendinger mv. |
45 999 000 |
||
4361 |
Samfunnet Jan Mayen |
|||
7 |
Refusjoner og andre inntekter |
5 900 000 |
||
Totale inntekter |
270 803 000 |
Vedtak 269
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2018 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 100 post 1 |
kap. 3100 postene 2 og 5 |
kap. 140 post 1 |
kap. 3140 post 5 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Vedtak 270
Omdisponeringsfullmakt
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2018 kan omdisponere inntil 2 mill. kroner per tiltak fra kap. 166 Klima, miljø og fornybar energi, post 70 Ymse tilskudd, til øvrige ODA-godkjente bevilgninger. Beslutning om bruk av midler ut over dette og inntil 6 mill. kroner treffes av Kongen.
Vedtak 271
Valutatap (disagio)/Valutagevinst (agio)
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2018 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning valutatap (disagio)/valutagevinst (agio) som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet og kap. 140/3140 Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen, postene 89 Valutatap (disagio)/Valutagevinst (agio).
Vedtak 272
Bruk av opptjente rentemidler
Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt fra Norge til tematisk støtte, multi-bi-prosjekter, samarbeidsprosjekter, stat-til-stat-bistand, støtte til internasjonale og lokale ikke-statlige aktører, kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.
Vedtak 273
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2018 kan gi tilsagn om:
-
1. støtte ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
117
EØS-finansieringsordningene
77
EØS-finansieringsordningen 2014–2021
12 830 mill. kroner
78
Den norske finansieringsordningen 2014–2021
10 784 mill. kroner
161
Næringsutvikling
70
Næringsutvikling
50 mill. kroner
166
Klima, miljø og fornybar energi
74
Fornybar energi
100 mill. kroner
-
2. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation II (IFFIm II) med inntil 1 500 mill. kroner i perioden 2010–2020 under kap. 169 Global helse og utdanning, samt fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån.
-
3. tilskudd til en global finansieringsordning for kvinne- og barnehelse med inntil 3 600 mill. kroner samlet i perioden 2015–2020 under kap. 169 Global helse og utdanning.
-
4. tilskudd til Vaksinealliansen Gavi med inntil 6 250 mill. kroner i perioden 2016–2020 under kap. 169 Global helse og utdanning, post 70 Global helse.
-
5. tilskudd til Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM) med inntil 2 000 mill. kroner samlet i perioden 2017–2019 under kap. 169 Global helse og utdanning.
-
6. tilskudd til Koalisjonen for innovasjon for epidemiberedskap (CEPI) med inntil 1 600 mill. kroner under kap. 169 Global helse og utdanning, samt fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Inntil 1 000 mill. kroner gis i direkte støtte til CEPI i årene 2017–2021. Videre gis inntil 600 mill. kroner til en obligasjonsfinansieringsmekanisme forvaltet av Verdensbanken i årene 2021–2025.
-
7. tilskudd til International Finance Facility for Education (IFFEd) med inntil 850 mill. kroner i perioden 2018–2025 under kap. 169 Global helse og utdanning, samt fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån.
Vedtak 274
Garantifullmakter
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2018 kan inngå garantier for perioden 2013–2018 for avtaler om kjøp av prevensjonsimplantater til bruk i utviklingsland, innenfor en ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar for inntil USD 140 mill. Prevensjonsimplantatene skal være godkjent av Verdens helseorganisasjon (WHO), og avtalene skal være inngått med det formål å oppnå prisreduksjoner.
Vedtak 275
Dekning av forsikringstilfelle
Stortinget samtykker i at Kongen i 2018 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en totalramme for gamle og nye garantier på inntil 500 mill. kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under transport, lagring og i visningsperioden.
Vedtak 276
Toårige budsjettvedtak
Stortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Jugoslaviadomstolen, Mekanismen for internasjonale straffedomstoler (MICT) og for regulært bidrag til FN.
Vedtak 277
Ettergivelse av fordringer
Stortinget samtykker i at Kongen i 2018 kan:
-
1. ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004, Gjeldslette for utvikling, for inntil 500 mill. kroner under Garantiinstituttet for eksportkreditts gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet.
-
2. ettergi statlige fordringer på Sudan som stammer fra den norske skipseksportkampanjen (1976–1980) for inntil 1 050 mill. kroner under Garantiinstituttet for eksportkreditts gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp, inklusive påløpte renter, på ettergivelsestidspunktet. Gjeldsettergivelsen gjennomføres uten bevilgning over bistandsbudsjettet og uten å belaste den norske gjeldsplanens ramme.
Vedtak 278
Utbetaling av tilskudd
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2018 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:
-
1. Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas i henhold til regelverket til den enkelte organisasjon.
-
2. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas én gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.
-
3. Eventuelle utbetalinger av regjeringens gave til TV-aksjoner kan i sin helhet utbetales som et engangsbeløp.
-
4. Utbetalinger av tilskudd til Climate Investment Fund (CIF) kan foretas i samsvar med fondets prosedyrer for fondsoppbygging.
-
5. Utbetalinger av tilskudd til følgende fond forvaltet av Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD) kan foretas i henhold til regelverket til det enkelte fond: Early Transition Countries Fund, Eastern Europe Energy Efficiency and Environment Partnership Fund, Eastern Europe Energy Efficiency and Environment Partnership Regional Fund, EBRD Southern and Eastern Mediterranean Multi-Donor Account samt Multi Donor Account for Ukraine.
-
6. Utbetalinger av tilskudd til Ukraine Trust Fund for Military Career Transition, forvaltet av NATO, kan foretas i henhold til fondets regelverk.
-
7. Utbetalinger av bidrag til Northern Dimension Environment Partnership Support Fund (NDEP), Chernobyl Shelter Fund (CSF) og Nuclear Safety Account (NSA) kan foretas i samsvar med fondets prosedyrer for fondsoppbygging.
-
8. Utbetalinger av tilskudd til akutt nødhjelpsarbeid kan i enkelte tilfeller foretas for opptil ett år frem i tid når dette er påkrevd for å sikre raske og nødvendige investeringer.
-
9. Utbetalinger av tilskudd til fond forvaltet av Verdensbanken, Afrikabanken, Asiabanken og Den interamerikanske utviklingsbanken kan foretas i henhold til regelverket for det enkelte fond.
-
10. Utbetalinger til Vaksinealliansen Gavi kan foretas årlig i tråd med organisasjonens finansieringsstrategi og regelverk.
Vedtak 279
Bruk av gjeldsbrev og raskere trekk på gjeldsbrev
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2018 kan fravike Bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse av gjeldsbrev i forbindelse med kapitalpåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet og Den globale miljøfasiliteten.
Vedtak 280
Deltakelse i kapitaløkninger i internasjonale banker og fond
Stortinget samtykker i at:
-
1. Norge deltar, i forbindelse med formalisering av Sør-Sudans medlemskap i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB), i en selektiv kapitaløkning i banken, med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen UA 0,57 mill. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2016–2023 og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 8,93 mill.
-
2. Norge deltar i kapitalpåfyllingen til Den interamerikanske utviklingsbankens (IDB) organisasjon for privat sektor, Inter-American Investment Corporation (IIC), med en andel på USD 10,1 mill. innbetalt i syv årlige avdrag for perioden 2016–2022. Innbetalingene belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.
-
3. Norge deltar i den 18. kapitalpåfyllingen av Det internasjonale utviklingsfondet (IDA-18) med et bidrag på til sammen 2 748 mill. kroner for perioden 2017–2019, innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 70 Verdensbanken.
-
4. Norge, i forbindelse med den 18. kapitalpåfyllingen av IDA-18 for perioden 2017–2019, deltar i Det internasjonale gjeldsletteinitiativet for de fattigste landene, Heavily Indebted Poor Countries initiative (HIPC), med et bidrag på 313,6 mill. kroner innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 172 Gjeldslette og gjeldsrelaterte tiltak, post 70 Gjeldslette, betalingsbalansestøtte og kapasitetsbygging.
-
5. Norge deltar i den 14. kapitalpåfyllingen i Det afrikanske utviklingsfondet (AfDF-14) med et bidrag på til sammen 1 767 mill. kroner for perioden 2017–2019, innbetalt i tre årlige bidrag. Beløpet innbetales med 539 mill. kroner i 2017, 614 mill. kroner i 2018 og 614 mill. kroner i 2019. Innbetalingene belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.
-
6. Norge, i forbindelse med den 14. kapitalpåfyllingen av AfDF-14 for perioden 2017–2019, deltar i Det internasjonale gjeldsletteinitiativet for de fattigste landene, Heavily Indebted Poor Countries initiative (HIPC), med et bidrag på til sammen 27,53 mill. kroner til «Grant Compensation». Bidragene innbetales med 6,84 mill. kroner i 2017, 8,51 mill. kroner i 2018 og 12,19 mill. kroner i 2019. Innbetalingene belastes kap. 172 Gjeldslette og gjeldsrelaterte tiltak, post 70 Gjeldslette, betalingsbalansestøtte og kapasitetsbygging.
-
7. Norge deltar i den 12. kapitalpåfyllingen i Det asiatiske utviklingsfondet (AsDF-12) med et bidrag på til sammen 229,44 mill. kroner for perioden 2017–2020, innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.
Vedtak 281
Merinntektsfullmakt
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2018 kan overskride bevilgningen under kap. 1361 post 1 mot tilsvarende merinntekt under kap. 4361 post 7.
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Vedtak 282
På statsbudsjettet for 2018 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
42 |
Ombudsmannsnemnda for Forsvaret |
|||
1 |
Driftsutgifter |
7 300 000 |
||
1700 |
Forsvarsdepartementet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
801 119 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, overslagsbevilgning |
125 150 000 |
||
43 |
Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres |
10 022 000 |
||
71 |
Overføringer til andre, kan overføres |
65 234 000 |
||
73 |
Forskning og utvikling, kan overføres |
28 886 000 |
||
78 |
Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter, kan overføres |
305 523 000 |
||
1710 |
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg |
|||
1 |
Driftsutgifter, kan overføres |
3 899 804 000 |
||
47 |
Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under kap. 1761 post 47 |
2 706 455 000 |
||
1716 |
Forsvarets forskningsinstitutt |
|||
51 |
Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt |
186 247 000 |
||
1720 |
Felleskapasiteter i Forsvaret |
|||
1 |
Driftsutgifter |
9 609 482 000 |
||
71 |
Overføring til andre, kan overføres |
21 567 000 |
||
1723 |
Nasjonal sikkerhetsmyndighet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
268 947 000 |
||
1731 |
Hæren |
|||
1 |
Driftsutgifter |
5 066 104 000 |
||
1732 |
Sjøforsvaret |
|||
1 |
Driftsutgifter |
4 114 269 000 |
||
1733 |
Luftforsvaret |
|||
1 |
Driftsutgifter |
4 936 621 000 |
||
1734 |
Heimevernet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
1 241 819 000 |
||
1735 |
Etterretningstjenesten |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
1 905 510 000 |
||
1760 |
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold |
|||
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760 post 45 |
1 587 607 000 |
||
44 |
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel, kan overføres |
96 331 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under kap. 1761 post 45 |
5 914 782 000 |
||
48 |
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel, kan overføres |
71 500 000 |
||
75 |
Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760 post 44 |
92 430 000 |
||
1761 |
Nye kampfly med baseløsning |
|||
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1761 post 45 |
187 322 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760 post 45 |
7 787 467 000 |
||
47 |
Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under kap. 1710 post 47 |
1 022 487 000 |
||
1790 |
Kystvakten |
|||
1 |
Driftsutgifter |
1 027 838 000 |
||
1791 |
Redningshelikoptertjenesten |
|||
1 |
Driftsutgifter |
854 745 000 |
||
1792 |
Norske styrker i utlandet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
1 009 909 000 |
||
Totale utgifter |
54 952 477 000 |
|||
Inntekter |
||||
4700 |
Forsvarsdepartementet |
|||
1 |
Driftsinntekter |
25 145 000 |
||
4710 |
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg |
|||
1 |
Driftsinntekter |
3 657 419 000 |
||
47 |
Salg av eiendom |
503 574 000 |
||
4720 |
Felleskapasiteter i Forsvaret |
|||
1 |
Driftsinntekter |
224 107 000 |
||
4723 |
Nasjonal sikkerhetsmyndighet |
|||
1 |
Driftsinntekter |
11 618 000 |
||
4731 |
Hæren |
|||
1 |
Driftsinntekter |
90 456 000 |
||
4732 |
Sjøforsvaret |
|||
1 |
Driftsinntekter |
54 174 000 |
||
4733 |
Luftforsvaret |
|||
1 |
Driftsinntekter |
107 660 000 |
||
4734 |
Heimevernet |
|||
1 |
Driftsinntekter |
5 670 000 |
||
4760 |
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold |
|||
1 |
Driftsinntekter |
30 174 000 |
||
48 |
Fellesfinansierte investeringer, inntekter |
71 536 000 |
||
4790 |
Kystvakten |
|||
1 |
Driftsinntekter |
1 120 000 |
||
4791 |
Redningshelikoptertjenesten |
|||
1 |
Driftsinntekter |
766 460 000 |
||
4792 |
Norske styrker i utlandet |
|||
1 |
Driftsinntekter |
39 312 000 |
||
4799 |
Militære bøter |
|||
86 |
Militære bøter |
500 000 |
||
Totale inntekter |
5 588 925 000 |
Vedtak 283
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2018 kan benytte alle merinntekter til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:
-
a. Inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.
-
b. Inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen under kap. 1760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Vedtak 284
Bestillingsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2018 kan:
-
1. foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1720
Felleskapasiteter i Forsvaret
1
Driftsutgifter
1 517 mill. kroner
1731
Hæren
1
Driftsutgifter
30 mill. kroner
1732
Sjøforsvaret
1
Driftsutgifter
910 mill. kroner
1733
Luftforsvaret
1
Driftsutgifter
1 500 mill. kroner
1734
Heimevernet
1
Driftsutgifter
65 mill. kroner
1760
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold
1
Driftsutgifter
1 100 mill. kroner
44
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel
80 mill. kroner
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
25 000 mill. kroner
48
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel
165 mill. kroner
1761
Nye kampfly med baseløsning
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
34 335 mill. kroner
1790
Kystvakten
1
Driftsutgifter
2 080 mill. kroner
1791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsutgifter
60 mill. kroner
1792
Norske styrker i utlandet
1
Driftsutgifter
25 mill. kroner
-
2. gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over det som dekkes av egne avsetninger.
Vedtak 285
Tilsagnsfullmakt
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2018 kan gi tilsagn om økonomisk støtte ut over bevilgningen, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1700 |
Forsvarsdepartementet |
||
73 |
Forskning og utvikling |
68 mill. kroner |
Vedtak 286
Nettobudsjettering av salgsomkostninger
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2018 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kap. 4760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Store nyanskaffelser og kap. 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg, post 47 Salg av eiendom.
Vedtak 287
Personell
Stortinget samtykker i at:
-
1. Forsvarsdepartementet i 2018 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimevernstjenesten, slik det går frem av Prop. 1 S (2017–2018).
-
2. enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner og benyttes i operasjoner i utlandet.
Vedtak 288
Investeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2018 kan:
-
1. starte opp nye investeringsprosjekter som er presentert i Prop. 1 S (2017–2018), innenfor de kostnadsrammer som der er omtalt.
-
2. endre tidligere godkjente prosjekter som anført i Prop. 1 S (2017–2018), herunder endrede kostnadsrammer.
-
3. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringsprosjekter med en kostnadsramme under 500 mill. kroner
-
4. starte opp og gjennomføre eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) med en kostnadsramme under 200 mill. kroner.
-
5. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. postene 44, 45, 47 og 48, fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2017–2018).
-
6. gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av planlagte materiellanskaffelser.
-
7. igangsette planlegging og prosjektering av eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) innenfor rammen av bevilgningen på de respektive poster.
-
8. inkludere gjennomføringskostnader i eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter på post 47.
Vedtak 289
Fullmakter vedrørende fast eiendom
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2018 kan:
-
1. avhende fast eiendom, uansett verdi, til markedspris når det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene er aktuelle for frilufts- eller kulturformål, kan de selges på samme vilkår til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å kjøpe eiendommene. Likeledes kan eiendommer som er nødvendige for å oppfylle samfunnets målsetting om å opprettholde en selvfinansiert sivil luftfart, selges direkte til Avinor AS. Dette gjelder følgende eiendomskategorier:
-
a. rullebaner, taksebaner med tilhørende sikkerhetsområder, flyoppstillingsplasser og andre arealer og infrastruktur for flyoperasjoner
-
b. terminal innrettet mot det service- og tjenestebehov som forbrukere og myndigheter har bruk for
-
c. områder for kollektiv og privat tilbringertjeneste
-
d. kontorer og lignende
-
e. eiendommer for fremtidig utbygging
-
-
2. avhende fast eiendom til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.
Vedtak 290
Tidspunkt for belastning av utgiftsbevilgninger
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2018 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NSPA (NATO Support and Procurement Agency), andre internasjonale organisasjoner eller andre lands myndigheter fra det tidspunkt materiell blir bestilt, selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende budsjettår.
Vedtak 291
Andre fullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet gjennom Forsvarsbygg i 2018 kan kjøpe/innløse boliger med fellesgjeld, slik at samlet gjeld knyttet til eierskap av slike boliger ikke overstiger 100 mill. kroner.
Vedtak 292
Stortinget ber regjeringa i den varsla tilleggsproposisjonen synleggjere korleis innkjøpet av nye kystvaktfartøy bidreg til reduserte utslipp av klimagassar.
Vedtak 293
Stortinget ber regjeringa i den varsla tilleggsproposisjonen gjere greie for korleis innkjøpet av nye kystvaktfartøy bidreg til å oppretthalde nasjonal kompetanse og kapasitet til å byggje, utruste og vedlikehalde slike fartøy, og korleis ein vurderer at utrustinga sikrar låge levetidskostnader.