vedtak til lov
om endringer i forsikrings- og finansmarkedslovgivingen
(samleproposisjon)
I
I lov 10. juni 2005 nr. 44 om forsikringsvirksomhet
gjøres følgende endringer:
§§ 4-17 og 4-18 og nye §§ 4-19 og 4-20 skal
lyde:
§ 4-17 Innhenting av opplysninger til
bruk for arbeidet med avtalefestet pensjon
Arbeids- og velferdsetaten skal utlevere
den samlede pensjonsbeholdningen beregnet etter folketrygdloven § 20-4
og andre opplysninger som er nødvendige for pensjonsinnretningens
premieberegning, beregning av fremtidig pensjon, vilkårsprøving
og beregning av avtalefestet pensjon for arbeidstakere født i 1963
eller senere. Taushetsplikten etter arbeids- og velferdsforvaltningsloven
§ 7 er ikke til hinder for utveksling av opplysninger mellom Arbeids-
og velferdsetaten og kommunale pensjonsinnretninger i den utstrekning
det er nødvendig for å fremme oppgaver etter denne bestemmelsen.
Pensjonsinnretningen har rett til å
innhente opplysninger fra det felles organet etter AFP-tilskottsloven
§ 18, som gjør det mulig å vurdere om vilkårene for avtalefestet
pensjon for arbeidstakere født i 1963 eller senere, er oppfylt.
Pensjonsinnretningen har rett til å
innhente opplysninger fra nåværende eller tidligere arbeidsgivere
om arbeidstakerens eller pensjonistens arbeids- og inntektsforhold
som er nødvendige for å forvalte og beregne avtalefestet pensjon
for arbeidstakere født i 1963 eller senere. Den som pålegges å gi
opplysninger, plikter å gjøre dette uten godtgjørelse og uten hinder
av taushetsplikt.
§ 4-18 Innhenting av opplysninger
til bruk for beregning av forventede fremtidige pensjonsytelser
fra pensjonsordningen
Arbeids- og velferdsetaten skal utlevere
den samlede pensjonsbeholdningen beregnet etter folketrygdloven § 20-4
og andre opplysninger som er nødvendige for pensjonsinnretningens
beregning av forventede fremtidige pensjonsytelser fra pensjonsordningen
for sine medlemmer. Taushetsplikten etter arbeids- og velferdsforvaltningsloven
§ 7 er ikke til hinder for utveksling av opplysninger mellom Arbeids-
og velferdsetaten og kommunale pensjonsinnretninger i den utstrekning
det er nødvendig for å fremme oppgaver etter denne bestemmelsen.
§ 4-19 Opplysninger i skattemeldingen
for arbeidsgiveravgift og finansskatt på lønn
Arbeidsgivere med kommunal pensjonsordning
skal gi opplysning om identifikator på pensjonsinnretningen i skattemeldingen
etter skatteforvaltningsloven § 8-6.
§ 4-20 Adgang til å treffe
automatiserte avgjørelser
Pensjonsinnretningen kan treffe avgjørelser
som utelukkende er basert på automatisert behandling av personopplysninger,
herunder personopplysninger som nevnt i personvernforordningen artikkel
9 og 10. Behandlingen må sikre partens krav til forsvarlig saksbehandling og
være forenlig med retten til vern av personopplysninger. Avgjørelsen
kan ikke bygge på skjønnsmessige vilkår i lov eller forskrift, med
mindre avgjørelsen er utvilsom. Den registrerte har rett til manuell
overprøving av avgjørelsen.
Departementet kan i forskrift gi nærmere
regler om bruk av automatiserte avgjørelser.
Nåværende §§ 4-17 og 4-18 blir nye §§ 4-21
og 4-22.
§ 7-7 første ledd første punktum skal lyde:
Premien skal beregnes og betales forskuddsvis,
med mindre det er avtalt terminvis innbetaling i løpet
av forsikringstiden.
§ 7-7 annet ledd oppheves.
II
I lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel
gjøres følgende endringer:
§ 2-8 fjerde og nytt femte ledd skal lyde:
(4) Med hjemstat menes der verdipapirforetaket
har sitt forretningskontor.
(5) Med vertsstat menes en annen EØS-stat
enn hjemstaten, der et verdipapirforetak har en filial, yter investeringstjenester
eller driver investeringsvirksomhet eller der et regulert marked
gir fjernmedlemmer eller -deltakere tilgang til handel.
Nåværende fjerde ledd blir nytt sjette ledd.
§ 9-6 tredje ledd skal lyde:
(3) Tillatelse kan bare gis etter samråd med
myndighetene i annen EØS-stat dersom søkeren er:
-
1. datterforetak av
et verdipapirforetak, en markedsoperatør eller
en kredittinstitusjon med tillatelse i en annen EØS-stat,
-
2. datterforetak av et hovedforetak for
et annet verdipapirforetak eller en kredittinstitusjon med tillatelse
i en annen EØS-stat, eller
-
3. kontrollert av de samme fysiske eller
juridiske personer som kontrollerer et verdipapirforetak eller
en kredittinstitusjon med tillatelse i en annen EØS-stat.
§ 9-7 tredje ledd skal lyde:
(3) Når tillatelsen bortfaller eller
blir kalt tilbake, skal den konsesjonspliktige virksomheten avvikles.
Finanstilsynet fører tilsyn under avviklingsperioden og kan gi pålegg
om gjennomføringen av avviklingen.
Nåværende tredje ledd blir nytt fjerde ledd.
Ny § 9-7 a skal lyde:
§ 9-7 a Oppnevning av administrator
(1) Dersom verdipapirforetaket ikke
overholder pålegg gitt etter § 9-7 tredje ledd annet punktum, og
det anses nødvendig for å ivareta investorenes interesser, kan Finanstilsynet
oppnevne en eller flere administratorer til å sikre en forsvarlig
avvikling av den konsesjonspliktige virksomheten. Det samme gjelder
dersom Finanstilsynet har grunn til å anta at foretaket ikke vil
overholde et pålegg gitt etter § 9-7 tredje ledd annet punktum,
og risikoen for at kundene vil lide vesentlige tap er betydelig
større om oppnevningen må vente. Oppdraget skal gjelde til den konsesjonspliktige
virksomheten er avviklet, eller til Finanstilsynet bringer det til
opphør. Administratoren skal ha de nødvendige kvalifikasjonene for
å utføre oppdraget og skal ikke ha interessekonflikter.
(2) Administratorens oppgaver og myndighet
fastsettes av Finanstilsynet i det enkelte tilfellet og kan omfatte daglig
leders og styrets oppgaver. Det kan fastsettes at vedtak i bestemte
saker ikke kan treffes uten samtykke fra administratoren eller godkjennelse
fra Finanstilsynet.
(3) Hvis administratoren helt eller
delvis skal overta styrets oppgaver og myndighet, skal Finanstilsynet
gi melding til Foretaksregisteret om at det er oppnevnt en administrator,
og hvem dette er. Meldingen skal også angi hvilke av styrets oppgaver
og hvilken myndighet administratoren har overtatt. Meldingen skal
kunngjøres av Foretaksregisteret.
(4) Administratoren skal regelmessig
gi Finanstilsynet rapport om utførelsen av sitt oppdrag. Administratoren
er ikke ansvarlig for skade voldt under utførelsen av oppdraget,
med mindre skaden skyldes eget forsett eller grov uaktsomhet.
(5) Kostnadene til administratoren
skal dekkes av verdipapirforetaket.
(6) Departementet kan fastsette utfyllende
forskrifter til bestemmelsen her.
§ 9-27 fjerde ledd skal lyde:
(4) Kravene i §§ 10-9 til 10-18, § 10-19,§ 10-20 første ledd
og § 10-21 gjelder ikke for transaksjoner som inngås mellom deltakerne
av den multilaterale handelsfasiliteten, eller mellom fasiliteten
og dens deltakere, etter fasilitetens regler og under anvendelse
av fasilitetens systemer. Kravene i §§ 10-9 til 10-21 gjelder likevel
overfor deltakernes kunder når de på vegne av kundene utfører ordre
via den multilaterale handelsfasiliteten.
§ 9-33 fjerde ledd skal lyde:
(4) Kredittinstitusjoner som ønsker å yte tjenester som
nevnt i første ledd gjennom tilknyttet agent etablert i annen EØS-stat,
skal gi Finanstilsynet melding om dette. Meldingen skal inneholde
opplysninger som nevnt i annet ledd. Tredje ledd gjelder
tilsvarende.
§ 10-19 sjette ledd skal lyde:
(6) Før utførelse av en kundeordre skal verdipapirforetaket
opplyse om foretakets retningslinjer for ordreutførelse og innhente
kundens samtykke til disse. Verdipapirforetaket skal på en lettfattelig, tilstrekkelig detaljert og
tydelig måte gi kunden informasjon om hvordan ordre blir utført
av foretaket.
§ 11-18 første ledd nr. 3 skal lyde:
§ 11-21 annet ledd skal lyde:
(2) Et regulert marked skal ha systemer som gjør
det mulig å bremse ordrestrømmen dersom det er risiko for at kapasiteten
i systemet overstiges, herunder systemer som begrenser
andelen ikke-utførte ordrer i forhold til transaksjonene som kan
gjennomføres i systemet av et medlem.
III
I lov 19. februar 2010 nr. 5 om statstilskott
til arbeidstakere som tar ut avtalefestet pensjon i privat sektor
gjøres følgende endring:
§ 18 nytt femte ledd skal lyde:
Det felles organet plikter å gi opplysninger
som gjør det mulig å vurdere om vilkårene for avtalefestet pensjon for
medlemmer i kommunal pensjonsordning født i 1963 eller senere, er
oppfylt.
IV
I lov 25. november 2011 nr. 44 om verdipapirfond
gjøres følgende endringer:
§ 11-5 tredje ledd skal lyde:
(3) Når tillatelsen bortfaller
eller blir kalt tilbake, skal den konsesjonspliktige virksomheten avvikles. Finanstilsynet
fører tilsyn under avviklingsperioden og kan gi pålegg om gjennomføringen
av avviklingen. Departementet kan fastsette utfyllende forskrifter
om avviklingen.
Ny § 11-5 a skal lyde:
§ 11-5 a Oppnevning av administrator
(1) Dersom forvaltningsselskapet ikke
overholder pålegg gitt etter § 11-5 tredje ledd annet punktum, og
det anses nødvendig for å ivareta investorenes interesser, kan Finanstilsynet
oppnevne en eller flere administratorer til å sikre en forsvarlig
avvikling av den konsesjonspliktige virksomheten. Det samme gjelder
dersom Finanstilsynet har grunn til å anta at foretaket ikke vil
overholde et pålegg gitt etter § 11-5 tredje ledd annet punktum,
og risikoen for at kundene vil lide vesentlige tap er betydelig
større om oppnevningen må vente. Oppdraget skal gjelde til den konsesjonspliktige
virksomheten er avviklet, eller til Finanstilsynet bringer det til
opphør. Administratoren skal ha de nødvendige kvalifikasjonene for
å utføre oppdraget og skal ikke ha interessekonflikter.
(2) Administratorens oppgaver og myndighet
fastsettes av Finanstilsynet i det enkelte tilfellet og kan omfatte daglig
leders og styrets oppgaver. Det kan fastsettes at vedtak i bestemte
saker ikke kan treffes uten samtykke fra administratoren eller godkjennelse
fra Finanstilsynet.
(3) Hvis administratoren helt eller
delvis skal overta styrets oppgaver og myndighet, skal Finanstilsynet
gi melding til Foretaksregisteret om at det er oppnevnt en administrator,
og hvem dette er. Meldingen skal også angi hvilke av styrets oppgaver
og hvilken myndighet administratoren har overtatt. Meldingen skal
kunngjøres av Foretaksregisteret.
(4) Administratoren skal regelmessig
gi Finanstilsynet rapport om utførelsen av sitt oppdrag. Administratoren
er ikke ansvarlig for skade voldt under utførelsen av oppdraget,
med mindre skaden skyldes eget forsett eller grov uaktsomhet.
(5) Kostnadene til administratoren
skal dekkes av forvaltningsselskapet.
(6) Departementet kan fastsette utfyllende
forskrifter til bestemmelsen her.
V
I lov 20. juni 2014 nr. 28 om forvaltning av
alternative investeringsfond gjøres følgende endringer:
§ 9-4 tredje ledd skal lyde:
(3) Når tillatelsen bortfaller
eller blir kalt tilbake, skal den konsesjonspliktige virksomheten avvikles.
Finanstilsynet fører tilsyn under avviklingsperioden og kan gi pålegg
om gjennomføringen av avviklingen. Overføring av forvaltningen til
en ny forvalter etter varsel om tilbakekall eller tilbakekall av
tillatelsen til å drive forvaltning krever samtykke fra Finanstilsynet.
Finanstilsynet kan stille vilkår om gjennomføringstidspunkt og hvordan overføringen
skal offentliggjøres. Forvalteren kan iverksette overføringen med
mindre Finanstilsynet innen én måned etter å ha mottatt informasjon
har motsatt seg overføringen eller fastsatt vilkår for overføringen.
Finanstilsynet kan forlenge fristen med inntil én måned dersom særlige
omstendigheter ved saken gjør det nødvendig. Finanstilsynet skal
underrette forvalteren om fristforlengelsen. Kostnadene til overføringen
skal dekkes av forvalteren. Departementet kan fastsette utfyllende
forskrifter til bestemmelsen her.
Ny § 9-4 a skal lyde:
§ 9-4 a Oppnevning av administrator
(1) Dersom forvalteren ikke overholder
pålegg gitt etter § 9-4 tredje ledd annet punktum, og det anses
nødvendig for å ivareta investorenes interesser, kan Finanstilsynet
oppnevne en eller flere administratorer til å sikre en forsvarlig
avvikling av den konsesjonspliktige virksomheten. Det samme gjelder
dersom Finanstilsynet har grunn til å anta at foretaket vil bryte
et pålegg gitt etter § 9-4 tredje ledd annet punktum, og risikoen
for at kundene vil lide vesentlige tap er betydelig større om oppnevningen
må vente. Oppdraget skal gjelde til den konsesjonspliktige virksomheten
er avviklet, eller til Finanstilsynet bringer det til opphør. Administratoren
skal ha de nødvendige kvalifikasjonene for å utføre oppdraget og
skal ikke ha interessekonflikter.
(2) Administratorens oppgaver og myndighet
fastsettes av Finanstilsynet i det enkelte tilfellet og kan omfatte daglig
leders og styrets oppgaver. Det kan fastsettes at vedtak i bestemte
saker ikke kan treffes uten samtykke fra administratoren eller godkjennelse
fra Finanstilsynet.
(3) Hvis administratoren helt eller
delvis skal overta styrets oppgaver og myndighet, skal Finanstilsynet
gi melding til Foretaksregisteret om at det er oppnevnt en administrator,
og hvem dette er. Meldingen skal også angi hvilke av styrets oppgaver
og hvilken myndighet administratoren har overtatt. Meldingen skal
kunngjøres av Foretaksregisteret.
(4) Administratoren skal regelmessig
gi Finanstilsynet rapport om utførelsen av sitt oppdrag. Administratoren
er ikke ansvarlig for skade voldt under utførelsen av oppdraget,
med mindre skaden skyldes eget forsett eller grov uaktsomhet.
(5) Kostnadene til administratoren
skal dekkes av forvalteren.
(6) Departementet kan fastsette utfyllende
forskrifter til bestemmelsen her.
VI
I lov 27. mai 2016 nr. 14 om skatteforvaltning
gjøres følgende endring:
§ 3-6 nytt fjerde ledd skal lyde:
(4) Taushetsplikten etter § 3-1 er
ikke til hinder for at pensjonsinnretning gis tilgang til nødvendige
lønnsopplysninger som er gitt etter § 7-2 og pensjonsgivende inntekt,
til bruk i arbeidet med avtalefestet pensjon i kommunal sektor for
arbeidstakere født i 1963 eller senere.
VII
-
Loven gjelder fra den
tid Kongen bestemmer. Kongen kan bestemme at forskjellige bestemmelser skal
tre i kraft til forskjellig tid.
-
Departementet kan gi overgangsregler.