Kapittel 1. Alminnelige bestemmelser
§ 1 Formål
Loven skal sikre gravide rett til selvbestemmelse,
lik rett til abort og tilgang til trygge aborter og at den gravide
ivaretas og gis informasjon, veiledning og støtte. Samtidig skal
loven sikre respekten for det ufødte liv og retten til å fullføre
svangerskapet.
Loven skal sikre gravide mulighet til å ta selvstendige
beslutninger om egen kropp og eget privatliv basert på objektiv
og nøytral informasjon og uten å bli utsatt for press.
§ 2 Virkeområde
Loven gjelder aborter som tilbys eller utføres
i riket, og for alle som oppholder seg her.
Kongen kan gi forskrift om at loven helt eller
delvis skal gjelde for Svalbard.
Kapittel 2. Rett til abort m.m.
§ 3 Rett til abort der hele
svangerskapet avbrytes
Gravide har rett til å få utført selvbestemt
abort som avbryter hele svangerskapet, frem til utgangen av 18. svangerskapsuke.
Etter utgangen av 18. svangerskapsuke kreves
tillatelse fra en abortnemnd for å utføre en abort som avbryter
hele svangerskapet. Abortnemnda skal gi tillatelse dersom:
-
a. svangerskapet,
fødselen eller omsorgen for barnet medfører fare for den gravides
fysiske eller psykiske helse,
-
b. graviditeten er et resultat av at den
gravide har vært utsatt for voldtekt, incest eller andre seksuallovbrudd,
-
c. det er sannsynlig at fosteret har en
alvorlig tilstand, eller at fosteret vil dø under svangerskapet
eller kort tid etter fødsel, eller
-
d. medisinske forhold ved fosteret, forhold
ved den gravide, den gravides livssituasjon eller en kombinasjon
av disse gjør svangerskap, fødsel, barnets oppvekst eller fremtidig
omsorg for barnet særlig krevende.
Abortnemnda skal legge betydelig vekt på den
gravides oppfatning av situasjonen.
Etter utgangen av 22. svangerskapsuke kan abort bare
utføres dersom det er klart at fosteret vil dø under svangerskapet
eller kort tid etter fødselen.
§ 4 Rett til fosterantallsreduksjon
Gravide har rett til å få utført selvbestemt
abort der antallet fostre reduseres (fosterantallsreduksjon), frem til
utgangen av 18. svangerskapsuke.
Etter utgangen av 18. svangerskapsuke kreves
tillatelse fra en abortnemnd for å utføre fosterantallsreduksjon.
Abortnemnda skal gi tillatelse dersom:
-
a. svangerskapet,
fødselen eller omsorgen for barnet medfører fare for den gravides
fysiske eller psykiske helse,
-
b. det er høy risiko for spontanabort
eller for tidlig fødsel dersom svangerskapet videreføres for alle fostre,
-
c. det er sannsynlig at fosteret har en
alvorlig tilstand, eller at fosteret vil dø under svangerskapet
eller kort tid etter fødsel, eller
-
d. medisinske forhold ved fosteret, forhold
ved den gravide, den gravides livssituasjon eller en kombinasjon
av disse gjør svangerskap, fødsel, barnets oppvekst eller fremtidig
omsorg for barnet særlig krevende.
Tillatelse etter andre ledd bokstav d kan bare
gis dersom begrunnelsen for fosterantallsreduksjon veier tyngre
enn risikoen for skade, for tidlig fødsel eller død for gjenværende
foster.
§ 3 tredje og fjerde ledd gjelder tilsvarende.
§ 5 Nødssituasjoner
Dersom svangerskapet fører til akutt og alvorlig
fare for den gravides liv eller helse, kan det avbrytes uten hensyn
til bestemmelsene i denne loven.
§ 6 Rett til informasjon,
veiledning og oppfølgingssamtaler
Gravide som vurderer abort, har rett til veiledning
i valget mellom å fullføre svangerskapet eller å ta abort og informasjon
om relevante offentlige velferdsordninger og tjenestetilbud.
Før abort gjennomføres, har den gravide rett
til informasjon om aborten og medisinske virkninger.
Den som har gjennomgått abort, har rett til
oppfølgingssamtaler.
Kapittel 3. Krav om abort
§ 7 Krav om abort
Krav om abort skal settes frem av den gravide.
Ved behov skal helsepersonell gi den gravide
individuelt tilpasset hjelp til å sette frem krav om abort.
§ 8 Gravide under 16 år
Når en gravid som er under 16 år, setter frem
krav om abort, gjelder pasient- og brukerrettighetsloven § 3-4 om informasjon
til foreldrene eller andre som har foreldreansvaret.
Dersom en gravid som er under 16 år, ikke er
i stand til å forstå valgsituasjonen og hva inngrepet innebærer, eller
ikke selv kan fremsette krav om abort, kan kravet settes frem av
foreldrene eller andre som har foreldreansvaret. Pasient- og brukerrettighetsloven
§ 4-4 om samtykke på vegne av barn gjelder tilsvarende. Den gravide
skal først ha fått tilbud om informasjon og veiledning etter § 6
i loven her. Det skal legges vekt på hva den gravide mener, i samsvar
med den gravides alder og modenhet. Dersom den gravide ikke har
fått tilbud om informasjon og veiledning, eller dersom den gravide
motsetter seg inngrepet, kan det ikke gjennomføres. Dette gjelder
ikke dersom den gravide risikerer vesentlig helseskade.
§ 9 Gravide som mangler samtykkekompetanse
Dersom den gravide mangler samtykkekompetanse
etter pasient- og brukerrettighetsloven § 4-3 andre til fjerde ledd,
og har en verge eller fremtidsfullmektig som har et mandat som omfatter
bistand i spørsmålet om abort, kan vergen eller fremtidsfullmektigen
kreve abort på den gravides vegne. Den gravide skal først ha fått
tilbud om informasjon og veiledning etter § 6 i loven her. Vergen
skal legge den gravides eget ønske til grunn, ut fra den beste tolkningen
av den gravides vilje og preferanser.
Dersom den gravide ikke har fått tilbud om informasjon
og veiledning, eller dersom den gravide motsetter seg inngrepet,
kan det ikke gjennomføres. Dette gjelder ikke dersom den gravide
risikerer vesentlig helseskade.
Hvis den gravide ikke har verge eller fremtidsfullmektig
som har mandat til å bistå i spørsmålet om abort, kan statsforvalteren
oppnevne verge eller endre vergemålet i tråd med vergemålsloven
§§ 20 og 21.
Kapittel 4. Vedtaksmyndighet i abortsaker
§ 10 Vedtaksmyndighet ved
krav om abort etter 18. svangerskapsuke
Abortnemndene behandler krav om abort etter
§ 3 andre ledd og § 4 andre ledd.
§ 11 Organisering og oppnevning
Abortnemndene er uavhengige organer.
Abortnemndene skal bestå av en lege som er nemndas
leder, en jurist og en person med helse- eller sosialfaglig kompetanse.
Legen skal ha relevant spesialistutdanning. I saker om fosterantallsreduksjon
skal legen ha kompetanse innen fostermedisin. To av nemndas medlemmer
skal være kvinner.
For hver av de faste medlemmene skal det oppnevnes
et personlig varamedlem med tilsvarende kvalifikasjoner.
Medlemmer og varamedlemmer oppnevnes av de regionale
helseforetakene for fire år, med mulighet for én gangs gjenoppnevning.
Når det er nødvendig for å behandle en sak om fosterantallsreduksjon,
byttes nemndas leder ut med en lege som har kompetanse innen fostermedisin.
De regionale helseforetakene kan løse et medlem fra
sitt verv dersom medlemmet ber om det av personlige grunner eller
medlemmet grovt har krenket plikter som følger med vervet. I særlige
tilfeller kan de regionale helseforetakene løse ett eller flere
medlemmer fra vervet hvis det er nødvendig for at nemnda skal ivareta
sine oppgaver.
§ 12 Hurtig saksbehandling
Saksbehandlingen i abortnemnda skal skje raskt
og uten unødvendig opphold.
§ 13 Behandling i møte og
vedtaksførhet m.m.
Abortnemnda skal behandle krav og treffe vedtak
i møte.
Nemnda kan treffe vedtak når alle medlemmene
er til stede og avgir stemme. Vedtak fattes med alminnelig flertall.
Vedtak om å gi tillatelse til abort etter § 3
andre ledd bokstav c og § 4 andre ledd bokstav c kan fattes av nemndleder
alene.
§ 14 Rett til å møte for
nemnda
Den gravide har rett til å møte for abortnemnda
og legge frem sin sak muntlig. Den gravide kan ha med en støtteperson.
§ 15 Abortnemndas vedtak
og underretning
Abortnemndas vedtak skal være skriftlig og begrunnet.
Begrunnelsen skal vise til hvilke regler og
faktiske forhold vedtaket bygger på, og hvilke hensyn nemnda har
lagt vekt på.
Den gravide skal så snart som mulig underrettes skriftlig
om vedtaket og begrunnelsen.
§ 16 Møteprotokoll
Abortnemnda skal føre protokoll med opplysninger
om når vedtak er truffet, hva vedtaket gjelder, og hvordan nemndas
medlemmer har stemt.
§ 17 Åpenhet
Abortnemnda skal informere offentligheten om
sin praksis, innenfor rammen av taushetsplikten, jf. § 25.
Kapittel 5. Nasjonal klagenemnd for abort (Abortklagenemnda)
§ 18 Automatisk overprøving
ved avslag
Ved avslag på krav om abort skal abortnemnda straks
sende vedtaket og sakens dokumenter til Abortklagenemnda.
Abortklagenemnda skal prøve alle sider av saken.
§ 19 Organisering og oppnevning
m.m.
Abortklagenemnda er et uavhengig organ.
Medlemmene i Abortklagenemnda oppnevnes av departementet
for fire år, med mulighet for én gangs gjenoppnevning.
Abortklagenemnda skal bestå av fem medlemmer. Minst
to av medlemmene skal være leger, og ett medlem skal være jurist.
Minst én av legene skal ha relevant spesialistutdanning. Leder skal
være lege. For hvert medlem kan det oppnevnes inntil to varamedlemmer.
Departementet kan løse et medlem fra sitt verv
dersom medlemmet ber om det av personlige grunner eller medlemmet
grovt har krenket plikter som følger med vervet. I særlige tilfeller
kan departementet løse ett eller flere medlemmer fra vervet hvis
det er nødvendig for at nemnda skal ivareta sine oppgaver.
§ 20 Informasjon om vedtak
Abortklagenemnda kan uten hinder av taushetsplikt
informere abortnemnda som fattet det aktuelle vedtaket, om Abortklagenemndas
vedtak og begrunnelse.
§ 21 Saksbehandling
Bestemmelsene i § 12 om hurtig saksbehandling, § 13
første og andre ledd om behandling i møte og vedtaksførhet m.m.,
§ 14 om rett til å møte for nemnda, § 15 om vedtak og underretning,
§ 16 om møteprotokoll og § 17 om åpenhet gjelder tilsvarende for
Abortklagenemnda.
Kapittel 6. Helsetjenestens plikter
§ 22 Tilbud om abort
De regionale helseforetakene skal sørge for
tilbud om abort til personer som oppholder seg i helseregionen.
§ 23 Tilbud om informasjon,
veiledning og oppfølgingssamtaler
Kommunene og de regionale helseforetakene skal sørge
for tilbud om:
-
a. individuell og
tilpasset informasjon og veiledning til gravide som vurderer abort,
jf. § 6 første ledd
-
b. informasjon om aborten og mulige komplikasjoner,
jf. § 6 andre ledd
-
c. oppfølgingssamtaler for personer som
har gjennomgått abort, jf. § 6 tredje ledd.
All informasjon og veiledning i forbindelse
med abort skal være objektiv og nøytral.
§ 24 Reservasjonsrett for
helsepersonell
Helsepersonell som av samvittighetsgrunner ønsker
det, skal fritas fra å utføre eller assistere ved aborter, inkludert
å rekvirere og ordinere medikamenter ved medikamentell abort. Retten
til fritak omfatter ikke stell og pleie før, under og etter aborten.
Fritaket må gjøres generelt og gjelde for alle
former for abort.
Kapittel 7. Andre bestemmelser
§ 25 Taushetsplikt
Medlemmer i abortnemndene og Abortklagenemnda
har taushetsplikt etter helsepersonelloven §§ 21 til 23, med mindre
noe annet fremgår av loven her.
§ 26 Forholdet til forvaltningsloven
Dersom ikke annet er bestemt, gjelder forvaltningsloven
for virksomheten i abortnemndene og Abortklagenemnda.
§ 27 Forskrift til loven
Departementet kan gi forskrift om abortnemndenes
og Abortklagenemndas organisering og saksbehandling og om reservasjonsrett
for helsepersonell.
Kapittel 8. Ikrafttredelse mv.
§ 28 Ikrafttredelse og overgangsregler
Loven trer i kraft fra den tiden Kongen bestemmer.
Fra den tiden loven trer i kraft, oppheves lov
13. juni 1975 nr. 50 om svangerskapsavbrudd.
Kongen kan gi nærmere overgangsregler.