Kapittel 1. Innledende bestemmelser
§ 1 Alminnelig virkeområde
Loven gjelder avtaler
om levering av digitale ytelser mot vederlag i forbrukerforhold,
hvis ikke noe annet er fastsatt i lov eller i medhold av lov.
Med digitale ytelser
menes digitalt innhold og digitale tjenester. Digitalt innhold er
data som fremstilles og leveres i digital form, ved at de gjengir
fysiske størrelser med diskrete tegn. Digitale tjenester er tjenester
som gjør det mulig for brukeren å frembringe, behandle, lagre eller
få tilgang til data i digital form, eller tjenester som gjør det
mulig å dele eller å samhandle på annen måte med slike data.
Med forbrukerforhold
menes levering av ytelser til en forbruker der den som leverer ytelsen
(leverandøren), opptrer i næringsvirksomhet. Med forbruker menes
en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Med vederlag menes
betaling i penger eller annen motytelse. Som vederlag regnes også
at forbrukeren oppgir personopplysninger, med mindre leverandøren behandler
personopplysningene utelukkende for å kunne levere den digitale
ytelsen eller overholde lovpålagte plikter. Personopplysningsloven
går ved motstrid foran reglene i denne loven.
§ 2 Lovens anvendelse i noen særlige
forhold
Loven gjelder for
levering av digitale ytelser som er utviklet etter forbrukerens
spesifikasjoner.
Med unntak av bestemmelsene
om levering og forbrukerens krav ved forsinket levering i §§ 4,
5 og 15 gjelder loven også for fysiske medier som utelukkende brukes
som bærere av digitalt innhold. For levering og forbrukerens krav
ved forsinket levering av slike fysiske medier gjelder forbrukerkjøpsloven.
Loven gjelder ikke
for
-
1. helsetjenester
som foreskrives eller utføres av helsepersonell
-
2. pengespilltjenester
-
3. offentlig fremvisning
av digitalt innhold som ledd i en forestilling eller et arrangement
-
4. elektroniske
kommunikasjonstjenester med unntak av nummeruavhengige person-til-person-kommunikasjonstjenester
-
5. finansielle
tjenester som nevnt i finansavtaleloven § 1-3 annet ledd og forsikringstjenester.
Forbrukerkjøpsloven
gjelder for digitale ytelser som etter kjøpsavtalen skal leveres
sammen med en ting, og som er sammenknyttet med tingen på en slik måte
at ytelsene er nødvendige for tingens funksjoner. Dette gjelder
uavhengig av om de digitale ytelsene skal leveres av selgeren eller
en tredjeperson. Er det tvil om hvorvidt levering av de digitale
ytelsene omfattes av kjøpsavtalen, legges det til grunn at ytelsene
er omfattet av avtalen. For andre avtaler som omfatter både levering av
digitale ytelser og levering av ting eller andre tjenester enn digitale
ytelser (kombinerte avtaler), anvendes loven på den delen av avtalen
som gjelder digitale ytelser, med unntak for tilfeller som nevnt
i § 43 og der noe annet er fastsatt i eller i medhold av lov.
§ 3 Ufravikelighet
Loven kan ikke fravikes
ved avtale til skade for en forbruker. Første punktum har ikke betydning
for gyldigheten av avtaler som inngås etter at forbrukeren har gitt
melding om et kontraktsbrudd, eller etter at forbrukeren har fått
varsel om endringer i samsvar med kapittel 9.
Kapittel 2. Levering av ytelsen
§ 4 Leveringstiden
Den digitale ytelsen
skal leveres uten unødig opphold hvis ikke noe annet er avtalt.
§ 5 Levering
Den digitale ytelsen
er levert når den er gjort tilgjengelig for forbrukeren eller for
en tredjeperson, en elektronisk plattform eller en annen innretning
som forbrukeren har valgt til å motta ytelsen.
§ 6 Bevisbyrde for levering
Det påhviler leverandøren
å bevise at den digitale ytelsen er levert i samsvar med §§ 4 og
5.
Kapittel 3. Krav til ytelsen.
Mangler
§ 7 Avtalte krav til ytelsen
Den digitale ytelsen
skal samsvare med det som er avtalt om blant annet
-
1. art, mengde,
kvalitet, kompatibilitet og andre egenskaper
-
2. tilbehør, veiledninger
og kundeservice
-
3. oppdateringer.
Den digitale ytelsen
skal også passe for et bestemt formål som forbrukeren har gjort
leverandøren kjent med, og som leverandøren har akseptert.
§ 8 Alminnelige krav til ytelsen
Hvis ikke noe annet
følger av avtalen, skal den digitale ytelsen leveres i den nyeste
versjonen som er tilgjengelig på avtaletidspunktet.
Den digitale ytelsen
skal ellers samsvare med kravene i tredje ledd så langt forbrukeren
ikke på avtaletidspunktet ble gjort særskilt oppmerksom på bestemte
avvik fra kravene og aksepterte disse avvikene særskilt og uttrykkelig.
Ytelsen skal dessuten
-
1. passe for de
formålene som tilsvarende ytelser vanligvis brukes til
-
2. svare til det
som forbrukeren har grunn til å forvente når det gjelder funksjonalitet
og andre egenskaper, under hensyn til ytelsens art og opplysninger
om ytelsen fra leverandørens side, jf. fjerde ledd
-
3. leveres med
tilbehør, innpakning, installasjonsveiledning og lignende som forbrukeren
med rimelighet kan forvente å få
-
4. svare til en
eventuell prøveversjon eller forhåndsvisning fra leverandøren
-
5. være i samsvar
med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlige
vedtak i medhold av lov på avtaletidspunktet, hvis ikke forbrukeren har
til hensikt å anvende ytelsen på en slik måte at kravet er uten
betydning
-
6. være upåvirket
av tredjepersoners rettigheter i ytelsen, for eksempel eiendomsrett,
panterett eller immaterialrettigheter.
Med opplysninger
fra leverandørens side etter tredje ledd nr. 2 menes opplysninger
i markedsføring, merking eller annet fra leverandøren selv, fra
noen som handler på vegne av leverandøren, eller fra noen i et tidligere
ledd i avtalekjeden. Det skal ses bort fra opplysninger fra leverandørens
side hvis leverandøren beviser at han eller hun ikke kjente eller
burde kjenne til at opplysningene var gitt, at opplysningene før
avtaletidspunktet er rettet på samme eller tilsvarende måte som de
ble fremsatt, eller at opplysningene ikke kan ha innvirket på avtalen.
§ 9 Alminnelige krav til oppdateringer
Leverandøren skal
sørge for at forbrukeren får beskjed om og får levert oppdateringer,
herunder sikkerhetsoppdateringer, som er nødvendige for å oppfylle kravene
i §§ 7 og 8.
Kravet til oppdateringer
gjelder bare så langt forbrukeren ikke på avtaletidspunktet ble
gjort særskilt oppmerksom på bestemte avvik fra kravet og aksepterte disse
avvikene særskilt og uttrykkelig.
§ 10 Mangel ved ytelsen
Den digitale ytelsen
har en mangel hvis den ikke samsvarer med kravene i §§ 7, 8 eller
9. Når avtalen gjelder løpende levering over en periode, skal ytelsen
samsvare med kravene i hele perioden. Når avtalen gjelder en enkelt
levering eller flere enkeltstående leveringer, skal ytelsen samsvare
med kravene på leveringstidspunktet, likevel slik at leverandøren
skal sørge for oppdateringer etter § 9 så lenge forbrukeren kan
forvente under hensyn til avtalens art og formål.
Hvis den digitale
ytelsen ikke samsvarer med kravene i §§ 7, 8 eller 9 fordi den er
uriktig installert, har ytelsen en mangel hvis den ble installert
av noen fra leverandørens side, eller hvis den uriktige installasjonen skyldes
feil i installasjonsveiledningen.
Forbrukeren kan
ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som utelukkende skyldes at
forbrukeren har unnlatt å installere oppdateringer etter § 9 innen
rimelig tid. Dette gjelder likevel bare hvis leverandøren har opplyst
forbrukeren om oppdateringen og konsekvensene av å ikke oppdatere,
og den manglende oppdateringen ikke skyldes feil i installasjonsveiledningen.
§ 11 Bevisbyrde for at ytelsen har en
mangel
Når avtalen gjelder
løpende levering over en periode og det viser seg en mangel ved
den digitale ytelsen i løpet av perioden, påhviler det leverandøren
å bevise at ytelsen har vært i samsvar med kravene i §§ 7, 8 og
9 i hele perioden.
Når avtalen gjelder
en enkelt levering eller flere enkeltstående leveringer og det viser
seg en mangel ved ytelsen innen ett år etter leveringen, antas mangelen
å ha eksistert på leveringstidspunktet, hvis ikke leverandøren beviser
noe annet.
Første og annet
ledd gjelder ikke hvis leverandøren beviser at forbrukerens digitale
miljø ikke tilfredsstiller tekniske krav som leverandøren har opplyst
tydelig om før avtalen ble inngått. Med forbrukerens digitale miljø menes
forbrukerens maskinvare, programvare og nettverksforbindelser.
Forbrukeren skal
samarbeide i rimelig utstrekning hvis leverandøren vil undersøke
om mangelen skyldes forhold i forbrukerens digitale miljø etter
tredje ledd. Plikten til å samarbeide omfatter bare de tilgjengelige fremgangsmåtene
som er minst inngripende for forbrukeren. Hvis forbrukeren ikke
samarbeider etter denne bestemmelsen og leverandøren tydelig har
opplyst forbrukeren om plikten til å samarbeide, har forbrukeren bevisbyrden
for forholdene som nevnt i første og annet ledd.
Kapittel 4. Forbrukerens krav
som følge av forsinket levering
§ 12 Forbrukerens krav ved forsinkelse
Hvis den digitale
ytelsen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke
skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse),
kan forbrukeren
-
1. holde vederlaget
tilbake etter § 13
-
2. kreve oppfyllelse
etter § 14
-
3. kreve heving
etter § 15
-
4. kreve erstatning
etter § 16.
Forbrukerens rett
til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende
andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.
§ 13 Tilbakeholdsrett
Forbrukeren kan
holde tilbake vederlaget for å dekke krav som følge av leverandørens
forsinkelse, men ikke åpenbart mer enn det som vil gi betryggende
sikkerhet for kravet.
§ 14 Rett til oppfyllelse
Er leveringstiden
kommet uten at den digitale ytelsen er levert, kan forbrukeren likevel
fastholde avtalen og kreve oppfyllelse.
Første ledd gjelder
ikke hvis det foreligger en hindring som leverandøren ikke kan overvinne,
eller hvis oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for
leverandøren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens
interesse i at leverandøren oppfyller. Faller vanskene bort innen
rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.
§ 15 Heving
Har leverandøren
ikke levert den digitale ytelsen i tide i samsvar med §§ 4 og 5,
skal forbrukeren oppfordre leverandøren til å levere. Hvis leverandøren
deretter ikke leverer uten unødig opphold eller innen en tilleggsfrist
som partene uttrykkelig har blitt enige om, kan forbrukeren heve
avtalen.
Første ledd gjelder
ikke hvis leverandøren har nektet å levere eller det fremgår klart
av omstendighetene at leverandøren ikke kommer til å levere. Første
ledd gjelder heller ikke hvis det er avtalt eller fremgår klart
av omstendighetene at levering innen eller på et bestemt tidspunkt
er avgjørende for forbrukeren, og leverandøren ikke har levert til
riktig tid. I slike tilfeller kan forbrukeren umiddelbart heve avtalen.
§ 16 Erstatning
Forbrukeren kan
kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse
fra leverandørens side.
Dette gjelder likevel
ikke så langt leverandøren beviser at forsinkelsen skyldes en hindring
utenfor hans eller hennes kontroll, som leverandøren ikke med rimelighet
kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå
eller overvinne følgene av.
Beror forsinkelsen
på en tredjeperson som leverandøren har gitt i oppdrag helt eller
delvis å oppfylle avtalen, er leverandøren fri for ansvar bare om
også tredjepersonen ville være fritatt etter regelen i annet ledd.
Det samme gjelder om forsinkelsen beror på noen i et tidligere omsetningsledd.
Ansvarsfriheten
gjelder så lenge hindringen er til stede. Faller hindringen bort,
kan ansvar gjøres gjeldende hvis leverandøren da plikter å oppfylle,
men ikke gjør dette.
Erstatningen utmåles
etter reglene i kapittel 11.
§ 17 Opplysningsplikt om hindring
Hindres leverandøren
i å oppfylle avtalen til rett tid, skal forbrukeren gis en melding
om hindringen og dens virkning på muligheten for å oppfylle. Får
forbrukeren ikke en slik melding innen rimelig tid etter at leverandøren
fikk eller burde ha fått kjennskap til hindringen, kan forbrukeren
kreve erstattet tap som kunne ha vært unngått om meldingen hadde
blitt gitt i tide.
§ 18 Melding om krav ved forsinkelse.
Passivitet og foreldelse
Forbrukeren må
gi leverandøren melding om krav som følge av forsinkelse. Kravet
kan tapes etter alminnelige regler om passivitet hvis forbrukeren
venter så lenge med å gi melding at det ville virke illojalt overfor
leverandøren å gjøre gjeldende krav. Retten til å gjøre gjeldende
krav kan tapes også etter foreldelseslovens regler om foreldelse.
Kapittel 5. Forbrukerens krav
som følge av mangler ved ytelsen
§ 19 Forbrukerens krav ved mangler
Hvis det foreligger
en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens
side, kan forbrukeren
-
1. holde vederlaget
tilbake etter § 20
-
2. kreve retting
eller omlevering etter §§ 21 og 22
-
3. kreve prisavslag
etter § 23
-
4. kreve heving
etter § 24
-
5. kreve erstatning
etter § 25.
Forbrukerens rett
til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende
andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.
§ 20 Tilbakeholdsrett
Forbrukeren kan
holde tilbake vederlaget for å dekke krav som følge av mangelen,
men ikke åpenbart mer enn det som vil gi betryggende sikkerhet for
kravet.
§ 21 Retting og omlevering (avhjelp)
Forbrukeren kan
kreve at leverandøren sørger for avhjelp gjennom å rette mangelen
eller å levere en tilsvarende ytelse (omlevering). Dette gjelder
ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller påfører leverandøren
urimelige kostnader. Leverandøren kan velge om avhjelp skal skje
gjennom retting eller omlevering, så lenge fremgangsmåten er i samsvar
med tredje ledd.
Ved avgjørelsen
av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal
det blant annet legges vekt på mangelens betydning og verdien av
en mangelfri ytelse.
Avhjelp skal skje
uten kostnad og vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid
og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av
leverandøren.
§ 22 Leverandørens adgang til å tilby
avhjelp for å avverge krav om prisavslag og heving
Selv om forbrukeren
krever verken retting eller omlevering etter loven, kan leverandøren
tilby retting eller omlevering hvis tilbudet fremsettes uten opphold.
Sørger leverandøren for slik retting eller omlevering i samsvar
med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.
Forbrukeren kan
likevel kreve prisavslag eller heving umiddelbart hvis mangelen
etter sin art er så alvorlig at det ikke er rimelig å forvente at
forbrukeren skal godta et avhjelpstilbud. Ved avgjørelsen skal det
legges vekt på om mangelen er egnet til å vesentlig svekke forbrukerens
tillit til leverandøren.
§ 23 Prisavslag
Hvis mangelen ikke
rettes eller ytelsen ikke omleveres i samsvar med §§ 21 og 22, kan
forbrukeren kreve et prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt
og avtalt pris svarer til forholdet mellom ytelsens verdi i mangelfull og
kontraktsmessig stand på leveringstiden.
Hvis avtalen gjelder
levering over en periode, omfatter prisavslaget den perioden da
ytelsen hadde en mangel.
§ 24 Heving
I stedet for å
kreve prisavslag etter § 23 kan forbrukeren heve avtalen, med mindre
leverandøren beviser at mangelen er uvesentlig. Hvis vederlaget
for ytelsen utelukkende er at forbrukeren oppgir personopplysninger,
kan forbrukeren heve avtalen også når mangelen er uvesentlig.
§ 25 Erstatning
Forbrukeren kan
kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at ytelsen
har en mangel. Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11.
§ 26 Krav mot tidligere omsetningsledd
Forbrukeren kan
gjøre sitt mangelskrav mot leverandøren gjeldende mot et tidligere
omsetningsledd så langt et tilsvarende krav på grunn av mangelen
kan gjøres gjeldende av leverandøren eller et annet omsetningsledd
i avtalekjeden. Første punktum gjelder bare krav mot et tidligere
ledd som opptrer i næringsvirksomhet.
En avtale med et
tidligere omsetningsledd som innskrenker leverandørens eller en
annen avtaleparts krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens
krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne ha vært
avtalt mellom forbrukeren og leverandøren. Forbrukeren må likevel
reklamere overfor det tidligere leddet innen rimelig tid etter at
han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.
Forbrukeren kan
også gjøre krav gjeldende etter reglene i kjøpsloven § 84 første
ledd så langt disse passer, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter
enn det som følger av paragrafen her.
Tidligere omsetningsledd
kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot leverandøren
eller et annet omsetningsledd.
§ 27 Melding om krav ved mangler. Passivitet
og foreldelse
Forbrukeren må
gi leverandøren melding om krav som følge av en mangel. Kravet kan
tapes etter alminnelige regler om passivitet hvis forbrukeren venter
så lenge med å gi melding at det ville virke illojalt overfor leverandøren
å gjøre gjeldende krav. Retten til å gjøre gjeldende krav kan tapes
også etter foreldelseslovens regler om foreldelse.
Kapittel 6. Forbrukerens plikter
§ 28 Prisen for ytelsen
Er avtale inngått
uten at prisen følger av avtalen eller av opplysninger leverandøren
har gitt i annonser eller lignende, skal forbrukeren betale gjengs
pris på avtaletiden for samme slags ytelse levert under tilsvarende
forhold, så lenge prisen ikke er urimelig. Er det ingen slik gjengs
pris, må forbrukeren betale det som er rimelig, under hensyn til
ytelsens art og kvalitet og forholdene ellers.
I avtaler om løpende
levering av digitale ytelser kan leverandøren endre prisen hvis
en slik rett er avtalt og forbrukerens rettigheter etter denne bestemmelsen
fremgår av avtalen. En prisendring til forbrukerens ugunst kan gjøres gjeldende
bare hvis forbrukeren har fått varsel i rimelig tid om endringen.
Hvis prisendringen er høyere enn endringen i konsumprisindeksen
skulle tilsi, kan forbrukeren kostnadsfritt si opp avtalen med virkning
fra tidspunktet når endringen trer i kraft. Forbrukeren kan også
si opp avtalen etter reglene i § 33. Leverandørens rett til å endre
prisen gjelder ikke ved avtale om bindingstid etter § 33. Forbrukerens
oppsigelsesadgang etter tredje punktum gjelder ikke ved første gangs
prisendring etter avtaleinngåelsen hvis leverandøren i forbindelse
med avtaleinngåelsen gjorde forbrukeren særskilt oppmerksom på at
prisen var et introduksjonstilbud, en kampanjepris eller lignende,
og forbrukeren uttrykkelig aksepterte dette.
Leverandøren kan
ikke i tillegg til vederlaget kreve gebyr for utstedelse og sending
av regning hvis ikke dette klart følger av avtalen.
§ 29 Tidspunktet for betaling. Ytelse
mot ytelse
Følger ikke betalingstiden
av avtalen, skal forbrukeren betale når leverandøren krever det.
Hvis ikke noe annet
er avtalt, har forbrukeren ikke plikt til å betale vederlaget uten
at ytelsen blir overlevert eller stilt til hans eller hennes rådighet
i samsvar med avtalen og loven.
Forbrukeren er
ikke bundet av en forhåndsavtale om plikt til å betale på et bestemt
tidspunkt uavhengig av om leverandøren oppfyller til rett tid.
§ 30 Forbrukerens medvirkning ved oppfyllelse
av avtalen
Forbrukeren skal
yte slik medvirkning som det er rimelig å vente av ham eller henne
for at leverandøren skal kunne oppfylle avtalen.
Kapittel 7. Avbestilling og
oppsigelse
§ 31 Avbestilling før levering. Angrerett
Avbestiller forbrukeren
ytelsen før levering, kan leverandøren ikke fastholde kjøpet og
kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan leverandøren kreve
erstatning for tap som er en følge av avbestillingen. Er vilkårene
etter angrerettloven oppfylt, kan forbrukeren i stedet for avbestilling
etter første og annet punktum benytte seg av angreretten.
Partene kan avtale
en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen
kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt
kan forventes å utgjøre.
Hvis det ikke er
avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i
kapittel 11.
§ 32 Retur etter levering
Etter at digitalt
innhold er levert, blir forbrukeren ikke fritatt fra å yte vederlaget
selv om innholdet og en eventuell fysisk bærer leveres tilbake til
leverandøren.
Betalingsplikten
bortfaller likevel
-
1. ved heving
-
2. hvis vilkårene
for angrerett etter angrerettloven er oppfylt
-
3. hvis en rett
til tilbakelevering følger av avtalen, for eksempel ved at innholdet
er kjøpt på prøve.
§ 33 Oppsigelse fra forbrukeren i løpende
avtaleforhold
En avtale om løpende
levering av digitale ytelser kan sies opp av forbrukeren med rimelig
varsel, jf. likevel annet ledd om avtaler om bindingstid. Er det
avtalt månedlig forskuddsbetaling, får oppsigelsen virkning fra
den neste betalingsperioden, med mindre dette ville virke urimelig
ut fra avtalens art.
Det kan ikke gyldig
avtales at en løpende avtale skal være uoppsigelig i mer enn seks
måneder av gangen. I særlige tilfeller kan det avtales lengre bindingstid,
men likevel ikke lengre enn tolv måneder. Vilkår om bindingstid
kan avtales bare hvis forbrukeren gis en økonomisk fordel som står
i forhold til bindingstidens lengde. Ved oppsigelse i bindingstiden
kan leverandøren kreve erstatning for tap som er en følge av oppsigelsen,
dersom det på forhånd er avtalt en rimelig normalerstatning som
står i forhold til fordelen som forbrukeren har fått som følge av
bindingstiden etter tredje punktum. § 31 annet ledd annet punktum
gjelder tilsvarende.
Forbrukeren kan
si opp avtalen med det kommunikasjonsmiddelet som ble brukt til
å inngå avtalen. Forbrukeren kan også si opp avtalen med et annet
passende kommunikasjonsmiddel som leverandøren benytter ellers i
sin virksomhet. Forbrukeren skal kunne si opp avtalen på en enkel
måte.
Ved løpende levering
av digitale ytelser skal leverandøren minst en gang hver sjette
måned sende forbrukeren et varsel om at avtalen løper, og opplyse
forbrukeren om adgangen til å si opp avtalen etter første til tredje ledd.
Unnlater leverandøren å sende slikt varsel, kan forbrukeren kostnadsfritt
si opp avtalen med virkning fra det tidspunktet varselet senest
skulle ha vært sendt.
Er det avtalt periodevis
betaling for løpende levering av digitale ytelser og forbrukeren
ikke betaler noe vederlag for ytelsen i en periode på seks måneder
etter at et krav på vederlag for ytelsen har forfalt uten å ha blitt
betalt, anses avtalen som oppsagt fra forbrukerens side med virkning
fra utløpet av denne perioden. Er det avtalt bindingstid, har oppsigelsen
virkning først etter at bindingstiden har løpt ut. Avtalen er likevel
ikke sagt opp hvis forbrukeren innen virkningstidspunktet for oppsigelsen melder
fra til leverandøren om at den manglende betalingen ikke skal anses
som en oppsigelse.
Kapittel 8. Leverandørens krav
ved kontraktsbrudd fra forbrukerens side
§ 34 Leverandørens krav
Hvis forbrukeren
ikke betaler eller oppfyller sine øvrige plikter etter avtalen eller
loven og dette ikke skyldes leverandøren eller forhold på leverandørens
side, kan leverandøren
-
1. holde ytelsen
tilbake etter § 35
-
2. kreve oppfyllelse
etter § 36
-
3. kreve heving
etter § 37
-
4. kreve erstatning
og rente etter § 38.
Leverandørens rett
til erstatning og rente faller ikke bort ved at leverandøren gjør
gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.
§ 35 Tilbakeholdsrett
Betaler forbrukeren
ikke vederlaget i rett tid, kan leverandøren holde ytelsen tilbake
eller stanse videre levering inntil forbrukeren betaler eller stiller
betryggende sikkerhet for kravet.
§ 36 Rett til å kreve oppfyllelse
Leverandøren kan
fastholde avtalen og kreve at forbrukeren betaler kjøpesummen. Dette
gjelder likevel ikke så lenge betalingen hindres av stans i betalingsformidlingen
eller andre forhold utenfor forbrukerens kontroll som forbrukeren
ikke kan overvinne.
Er ytelsen ennå
ikke levert, tapes retten til å kreve oppfyllelse hvis leverandøren
venter urimelig lenge med å fremme kravet.
§ 14 gjelder tilsvarende
for leverandørens rett til å kreve oppfyllelse av forbrukerens plikt
til å medvirke til avtalen (jf. § 30).
§ 37 Heving
Leverandøren kan
heve avtalen på grunn av forsinket betaling eller annet kontraktsbrudd
fra forbrukerens side dersom forbrukerens kontraktsbrudd er vesentlig.
Leverandøren kan ikke heve etter at hele vederlaget er betalt.
Avtalen kan også
heves dersom forbrukeren ikke yter vederlaget innen en rimelig tilleggsfrist
for oppfyllelse som leverandøren har fastsatt. Mens tilleggsfristen løper,
kan leverandøren ikke heve, med mindre forbrukeren har sagt at han
eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.
Er ytelsen allerede
overtatt av forbrukeren, kan leverandøren heve bare dersom det er
tatt forbehold om det eller forbrukeren avviser ytelsen.
§ 38 Erstatning. Rente
Hvis forbrukeren
ikke betaler i tide, kan leverandøren kreve rente av vederlaget
etter forsinkelsesrenteloven.
Leverandøren kan
også kreve erstatning for det tapet leverandøren lider som følge
av kontraktsbrudd fra forbrukerens side. Dette gjelder likevel ikke
så langt forbrukeren godtgjør at kontraktsbruddet skyldes stans
i betalingsformidlingen eller en annen hindring utenfor forbrukerens
kontroll som han eller hun ikke med rimelighet kunne ventes å ha
tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne
følgene av. Reglene i § 16 tredje og fjerde ledd gjelder tilsvarende.
Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11.
§ 39 Opplysningsplikt om hindring
Hindres forbrukeren
i å oppfylle avtalen til rett tid, skal leverandøren gis en melding
om hindringen og dens virkning på muligheten for å oppfylle. Får
leverandøren ikke en slik melding innen rimelig tid etter at forbrukeren
fikk eller burde ha fått kjennskap til hindringen, kan leverandøren
kreve erstattet tap som kunne ha vært unngått om meldingen hadde
blitt gitt i tide.
§ 40 Spesifikasjon av ytelsen
Skal ytelsen utvikles
etter forbrukerens spesifikasjoner og forbrukeren ikke bidrar med
slike spesifikasjoner til avtalt tid eller innen rimelig tid etter
at leverandøren har oppfordret til det, kan leverandøren selv bestemme
spesifikasjonene i samsvar med hva som må antas at er i forbrukerens
interesse. Dette hindrer ikke leverandøren i å gjøre gjeldende andre
krav.
Leverandøren må
opplyse forbrukeren om de spesifikasjonene som vil bli brukt, og
gi forbrukeren en rimelig frist til å endre spesifikasjonene. Endrer
ikke forbrukeren spesifikasjonene i tide etter å ha fått leverandørens melding,
blir leverandørens spesifikasjoner bindende.
Kapittel 9. Endring av ytelsen
§ 41 Alminnelige vilkår for endring
av ytelsen
Ved løpende levering
over en periode kan leverandøren endre den digitale ytelsen ut over
det som er nødvendig for å overholde kravene i § 9, jf. §§ 7 og
8, hvis endringen har grunnlag i avtalen og kan foretas uten kostnader
for forbrukeren. Endring kan bare foretas hvis forbrukeren informeres
om endringen på en klar og tydelig måte.
§ 42 Endringer som påvirker ytelsen
negativt for forbrukeren
Hvis en endring
etter § 41 påvirker den digitale ytelsen negativt for forbrukeren
på en ikke uvesentlig måte, kan forbrukeren heve avtalen. Dette
gjelder likevel ikke hvis leverandøren gjør det mulig for forbrukeren
å beholde sin ytelse uendret og i samsvar med §§ 7 og 8.
En endring som
nevnt i første ledd kan foretas bare hvis forbrukeren får varsel
i rimelig tid om endringen. Varselet skal gis på et varig medium
og inneholde informasjon om retten til å heve avtalen eller til
å beholde ytelsen uendret.
Et krav om heving
etter denne paragrafen må gjøres gjeldende innen 30 dager etter
at forbrukeren fikk varsel etter annet ledd, eller innen 30 dager
etter at endringen ble foretatt, hvis dette tidspunktet er det seneste. For
hevingsoppgjøret gjelder bestemmelsene i kapittel 10.
§ 43 Unntak for visse kombinerte avtaler
Bestemmelsene i
§§ 41 og 42 gjelder ikke for kombinerte avtaler som nevnt i § 2
fjerde ledd fjerde punktum der den digitale ytelsen leveres sammen
med en nummerbasert person-til-person-kommunikasjonstjeneste eller
en internettilgangstjeneste.
Kapittel 10. Fellesregler om
oppgjøret ved omlevering, heving og krav om prisavslag
§ 44 Generelle regler om heving og omlevering
En part utøver
sin rett til heving gjennom en erklæring til den andre parten. Når
avtalen heves, faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort.
Er avtalen helt
eller delvis oppfylt fra noen av sidene, kan det mottatte kreves
tilbakeført etter bestemmelsene i §§ 45 og 46. En part kan likevel
holde tilbake det som er mottatt, inntil den andre gir tilbake det
denne parten har fått. Tilsvarende gjelder når parten har krav på
erstatning eller rente, og betryggende sikkerhet ikke blir stilt.
Skal leverandøren
omlevere, kan forbrukeren holde tilbake det han eller hun har mottatt,
inntil omlevering skjer.
Hevingen har ingen
betydning for avtalevilkår om forretningshemmeligheter, om løsning
av tvister eller om partenes rettigheter og plikter som følge av
hevingen.
§ 45 Særlige regler om virkningene av
heving for leverandøren
Når avtalen er
hevet, skal leverandøren betale tilbake mottatt vederlag til forbrukeren.
Gjelder avtalen løpende levering over en periode, betaler leverandøren
likevel ikke tilbake vederlag for perioder forut for hevingserklæringen
der ytelsen var mangelfri.
Leverandøren skal
avstå fra å anvende innhold som forbrukeren har avgitt eller frembrakt
ved bruk av den digitale ytelsen, med unntak av personopplysninger,
jf. femte ledd. Dette gjelder likevel ikke hvis innholdet
-
1. bare kan anvendes
innenfor rammene av den digitale ytelsen
-
2. bare gjelder
forbrukerens aktivitet ved bruk av den digitale ytelsen
-
3. har blitt forbundet
med andre data fra leverandøren på en slik måte at det vil være
umulig eller uforholdsmessig krevende å utskille innholdet, eller
-
4. er frembrakt
av forbrukeren og andre i fellesskap og andre forbrukere fortsatt
kan gjøre bruk av innholdet.
Hvis forbrukeren
ber om det, skal leverandøren stille til rådighet for forbrukeren
innhold etter annet ledd, bortsett fra i tilfeller som nevnt i annet
ledd nr. 1, 2 og 3. Forbrukeren har rett til å laste ned slikt innhold
kostnadsfritt innen rimelig tid og i et vanlig og maskinleselig format.
Når avtalen er
hevet, kan leverandøren hindre forbrukeren fra å fortsette å bruke
ytelsen, så langt dette er forenlig med tredje ledd.
For vederlag som
helt eller delvis går ut på at forbrukeren oppgir personopplysninger,
skal leverandøren ved heving oppfylle de plikter som følger av personopplysningsloven.
§ 46 Særlige regler om virkningene av
heving for forbrukeren
Når avtalen er
hevet, skal forbrukeren avstå fra videre bruk av den digitale ytelsen
og å stille den til rådighet for tredjeparter.
Hvis avtalen gjelder
digitalt innhold som er levert på et fysisk medium, kan leverandøren
kreve at forbrukeren leverer tilbake det fysiske mediet uten unødig opphold.
Et slikt krav må fremsettes innen 14 dager etter at leverandøren
har mottatt melding fra forbrukeren om at avtalen heves. Leverandøren
bærer kostnadene med tilbakeleveringen.
§ 47 Fellesregler om tilbakebetaling
fra leverandøren ved heving og krav om prisavslag
Hvis leverandøren
skal tilbakebetale vederlag til forbrukeren etter heving eller krav
om prisavslag, skal dette gjøres uten unødig opphold og senest innen
14 dager etter at leverandøren mottok melding om heving eller krav
om prisavslag. Leverandøren plikter å betale renter etter forsinkelsesrenteloven
fra 14 dager etter at leverandøren mottok melding som nevnt.
Tilbakebetaling
etter første ledd skal skje med det samme betalingsmiddelet som
forbrukeren brukte til å betale for den digitale ytelsen, med mindre
forbrukeren uttrykkelig aksepterer et annet betalingsmiddel. Leverandøren
kan ikke kreve gebyrer eller lignende av forbrukeren i forbindelse
med tilbakebetalingen.
Kapittel 11. Erstatningsfastsettelsen
§ 48 Erstatningens omfang
Erstatning for
kontraktsbrudd fra den ene partens side skal svare til tapet, herunder
utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den andre parten
er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som
en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.
Som tap etter første
ledd regnes også at forbrukeren påføres en konkret og ikke ubetydelig
ulempe ved kontraktsbruddet. Partene kan avtale normalerstatning
for slike tap så langt normalerstatningen er rimelig under hensyn
til de mulige tapenes art og omfang.
Erstatningen omfatter
ikke
§ 49 Beregning av prisforskjell ved
heving
Hvis avtalen heves
og forbrukeren foretar dekningskjøp eller leverandøren foretar dekningssalg
på forsvarlig måte og innen rimelig tid etter hevingen, legges det avtalte
vederlaget og prisen etter dekningstransaksjonen til grunn når prisforskjellen
skal regnes ut.
Er avtalen hevet
uten at det foretas dekningstransaksjon i samsvar med første ledd,
og det er gjengs pris for ytelsen, legges det avtalte vederlaget
og den gjengse prisen på hevingstidspunktet til grunn når prisforskjellen
skal regnes ut.
§ 50 Plikt til å begrense tapet. Lemping
av ansvaret
En part som påberoper
seg kontraktsbrudd fra den andre partens side, skal ved rimelige
tiltak begrense sitt tap. Forsømmes dette, må parten selv bære den
tilsvarende delen av tapet.
Erstatningen kan
settes ned hvis den vil virke urimelig for den ansvarlige parten
ut fra tapets størrelse i forhold til det tapet som vanligvis oppstår
i lignende tilfeller, og forholdene ellers.
Kapittel 12. Forskjellige bestemmelser
§ 51 Forventet kontraktsbrudd
For forventet kontraktsbrudd
gjelder bestemmelsene i kjøpsloven §§ 61 og 62 tilsvarende så langt
de passer.
§ 52 Insolvensbehandling
Kommer en av partene
under insolvensbehandling, gjelder bestemmelsene i dekningsloven
kapittel 7.
§ 53 Kontraktsbrudd ved del av ytelsen
Omfatter leverandørens
kontraktsbrudd bare en del av det som skal leveres etter avtalen,
gjelder reglene om forsinkelse og mangler i lovens kapittel 4 og
5 for denne delen, så langt ikke noe annet følger av § 2 fjerde ledd.
Forbrukeren kan heve avtalen i sin helhet når kontraktsbruddet er
vesentlig for avtalen, herunder i kombinerte avtaleforhold etter
§ 2 fjerde ledd.
Må leverandøren
etter forholdene antas å ha avsluttet sin levering enda ikke alt
er levert, gjelder reglene om mangler.
§ 54 Leverandørens hevingsrett når det
skal leveres etter hvert
Skal leverandøren
levere etter hvert og forbrukeren betale eller medvirke i tilsvarende
poster og det er kontraktsbrudd fra forbrukerens side ved en enkelt
levering, kan leverandøren heve for denne leveringen etter reglene
i § 37.
Gir kontraktsbruddet
leverandøren god grunn til å regne med at det vil inntre kontraktsbrudd
som vil gi hevingsrett ved senere leveringer, kan leverandøren på dette
grunnlaget heve for slike leveringer dersom det skjer innen rimelig
tid.
§ 55 Tilsyn og håndheving
Forbrukertilsynet
og Markedsrådet skal føre kontroll med at bestemmelser gitt i eller
i medhold av denne loven, overholdes. Kontrollen utøves i samsvar
med reglene i markedsføringsloven §§ 32 til 41, § 42 første ledd
annet punktum og annet til fjerde ledd og §§ 43 til 43 c.