Spørsmål
Jan Tore Sanner (H): En god skole er det viktigste vi som samfunn kan gi barn og unge, slik at alle får utviklet sine evner og talenter uavhengig av økonomi og bakgrunn. En god skole gir ungdom mulighet til å få fagbrev eller studiekompetanse, som er billetten inn i arbeidslivet. I Norge lykkes vi bedre enn de fleste med nettopp dette. Nå fullfører nesten 5 300 flere elever videregående, hvert år, enn da Solberg-regjeringen overtok i 2013. Flere ungdommer velger yrkesfag. De med det svakeste utgangspunktet har forbedret seg mest.
Men hva gjør regjeringen? Så langt har de ikke fremmet et eneste nytt forslag som bidrar til å løfte kvalitet og innhold i skolen. Arbeiderpartiet har i stedet drevet en systematisk reversering av tiltak som fungerer. Lærerspesialistordningen, som skal bidra til å løfte begynneropplæringen så flere kan knekke lese- og skrivekoden, er skrotet. Kompetansekravene som gjaldt alle lærere, er reversert. Og sist: Nå skal fraværsgrensen bort. Fraværsgrensen løser selvsagt ikke alle utfordringer, men den har vært en ubetinget suksess når det gjelder å øke elevenes tilstedeværelse på skolen. Fra sluttrapporten i 2020 kan vi lese at blant elevene i videregående skole har fraværet på skolen gått ned med i snitt 27 pst. etter at fraværsgrensen kom.
Og videre:
Med andre ord: Elevene lærer mer.
Er statsministeren uenig i disse faglige konklusjonene fra evalueringen?