Spørsmål
Trond Helleland (H): Jeg har et spørsmål til samferdselsministeren.
I den siste tiden har vi opplevd stor usikkerhet, først på grunn av avslutning av pandemien og så krig i Ukraina, noe som har gitt økte kostnader på mange områder i samfunnet. Uavhengig av det har regjeringspartiene spredd stor usikkerhet om samferdselssatsingen framover. I Senterpartiet har representanten Erling Sande innført en slags krympestrategi, der det er om å gjøre å nedskalere og vanne ut de satsingene som det er lagt opp til i NTP. Vi vet at SV har blitt enige med regjeringspartiene om en full gjennomgang av alle store veiprosjekter, og hvis det hadde vært opp til SV, hadde jo alle blitt skrinlagt. Vi ser også at representanter for Arbeiderpartiet begynner å snakke om nedskalering av store prosjekter.
Det er mange som er usikre på retningen framover. Det eneste som er sikkert, er at Senterpartiet og Arbeiderpartiet er langt unna det som lå til grunn da vi behandlet NTP i fjor, der de to partiene ville ha minst like stor satsing som de daværende regjeringspartiene. Ingenting de har stått for, gjelder lenger i samferdselspolitikken. Den 9. august understreket Jonas Gahr Støre at det ikke skulle være noe kutt i byprosjektene, at en skulle satse videre der, og at en skulle øke andelen til 70 pst. for å dekke store kollektivprosjekter fra statens side. Nå har forhandlingene om nye byvekstavtaler, bl.a. med Tromsø, stoppet opp, og i den nye samleproposisjonen fra departementet er de mindre byområdene Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal, Grimstad og Vestfoldbyene satt helt på vent.
Hva er regjeringens samferdselspolitikk framover? Finnes det en linje?