Interpellasjon fra Mathilde Tybring-Gjedde (H) til kunnskaps- og integreringsministeren

Interpellasjon nr. 40 (2020-2021)
Om tiltak for å kompensere for tapt læring under koronakrisen, særlig med tanke på de elevene som har størst behov for oppfølging, og som står i fare for ikke å fullføre skolegangen
Oversendt regjeringen: 25.03.2021
Besvart: 26.04.2021 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Mathilde Tybring-Gjedde (H)

Spørsmål

Mathilde Tybring-Gjedde (H): Regjeringens koordineringsgruppe for sårbare barn og unge under koronakrisen melder at det er grunn til å tro at mange elever opplever et dårligere utbytte av opplæringen og redusert faglig progresjon som følge av begrensningene i skolehverdagen under pandemien. Fremdeles får ikke alle som har krav på spesialundervisning, de timene de skal ha, og det har vært en økning i psykisk uhelse blant barn og unge. Utdanningsdirektoratet viser også til at dette rammer de som allerede slet på skolen, hardest. Høyre er bekymret for at flere elever ikke vil komme til å fullføre skolegangen fordi de henger etter i fagene.
Hva er statsrådens oppfatning av situasjonen, og hva vil statsråden gjøre fremover for å kompensere for tapt læring, særlig med tanke på de elevene som har størst behov for oppfølging, og som står i fare for ikke å fullføre skolegangen?

Les hele debatten