Bakgrunn
SFO/AKS er en lovfestet del av tilbudet i grunnskolen.
Fra høsten 2025 er deltakelse i SFO gratis for barn opp til 4. klasse.
Dette er store framskritt for selve ordningen, som lenge har ekskludert
familiene med svakest økonomi. Samtidig har det vært krevende å håndtere
for SFO-tilbudene mange steder, som har opplevd økt etterspørsel
og endring i sammensetningen av barn som bruker tilbudet, uten at
finansiering og bemanning har holdt tritt.
Rammeplanen for SFO slår fast følgende:
«Barndommen har sin egenverdi, og SFO
skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, ivareta barnas behov
for omsorg og tilsyn, samtidig som det gis rik mulighet for meningsfull
fritid og lek. SFO skal bidra til trivsel og glede i selvvalgt lek
og tilrettelagte aktiviteter, og gi rom for rekreasjon og hvile.
Barnets beste skal alltid være et grunnleggende hensyn.»
Gode formål til tross er dette svært langt ifra
realiteten i mange SFO-er rundt om i landet. SFO-ansatte opplever
arbeidssituasjoner der en ansatt er alene med 25 barn. De kan stå
alene i situasjoner med vold og utagering, uten å ha noen å spille
på. De kan stå i situasjoner der konflikter og mobbing mellom barn
eskalerer over tid, uten å være inkludert i skolens arbeid for å
stoppe og snu utviklingen. Ansatte er ofte ikke inkludert eller
prioritert i skolenes kompetanseplaner, og inkluderes ikke på like
fot med ansatte som jobber med barna i skoletiden.
Denne virkeligheten er på kollisjonskurs med
målene i rammeplanen. Det er et åpenbart faktum at å ivareta SFOs
formål og rammeplan i det daglige krever ressurser og kompetanse
det i dag er mangel på.
Det problemene i dag samtidig peker mot, er
at det er et stort uutnyttet potensial i SFO, en fellesarena der nå
nesten alle grunnskolebarn i 1.–4. klasse deltar. SFO kan være en
viktig bidragsyter i å styrke det sosiale fellesskapet og læringsfellesskapet
ved skolen, gjennom den viktige frileken og gjennom praktiske oppgaver som
kan gi mange elever viktig mestringsfølelse. SFO kan fange opp og
følge opp barn som faller utenfor, med en ramme som har lavere terskel
for deltakelse og lavere prestasjonspress. Men for at det skal skje,
må det være nok øyne som følger med, og et tydelig samarbeid med skolen
som forplikter begge parter.
Utfordringene med inkludering og tilrettelegging settes
på spissen når det handler om barn som har vedtak om særskilt tilrettelegging
i skolen. Barn som har dette, har det fordi det er tungtveiende
medisinske, pedagogiske eller sosiale grunner til vedtaket. Likevel
gjelder ikke denne rettigheten i SFO. Det er ikke slik at behovene
til barn med vedtak om særskilt tilrettelegging forsvinner selv
om de forflytter seg fra klasserommet og inn på SFO. Resultatet
er dermed ofte at barn med behov for slik tilrettelegging enten
er ekskludert fra tilbudet, at SFO-ene selv må ty til ekskluderende
praksiser for å ivareta barna med spesielle behov, eller at særskilt tilrettelegging
går på bekostning av tilbudet til de andre barna.