Behovet for en voldtektsbestemmelse som bygger
på en ja-betyr-ja-modell
De siste årene har voldtektsbestemmelsen i straffeloven
vært gjenstand for debatt. Straffelovrådet leverte i 2022 sin utredning
om vern av den seksuelle selvbestemmelsesretten. Utvalget konkluderte
med at dagens straffebestemmelse om voldtekt ikke går langt nok
i å verne retten til seksuell selvbestemmelse. På bakgrunn av dette foreslo straffelovrådet
å utvide dagens voldtektsbestemmelse ved å innta en ny bokstav b,
som pålegger en person som ikke ønsker å ha seksuell omgang, å vise
sin manglende vilje i ord eller handling. Forslaget bygger altså
på en nei-betyr-nei-modell: personen som den seksuelle handlingen
retter seg mot, har ansvar for å gi beskjed om at den seksuelle
omgangen er uønsket.
I høringsrunden av utredningen ga en rekke sentrale
aktører på feltet uttrykk for at dette ikke er tilstrekkelig for
å verne om den seksuelle selvbestemmelsesretten. Gjennomgangstonen
fra disse aktørene er at en ja-betyr-ja-modell vil synliggjøre at
en person ikke er seksuelt tilgjengelig inntil personen sier nei,
men seksuelt utilgjengelig inntil det er gitt et samtykke eller
uttrykk for frivillighet.
At dette utgjør et grunnleggende premiss når
voldtekt skal reguleres i strafferettslig kontekst, er særlig av betydning
i forbindelse med tilfeller hvor den utsatte «fryser til». En
slik tilstand vil ofte være til hinder for at utsatte eksplisitt
klarer å protestere mot den seksuelle omgangen. Siden denne reaksjonen
er svært vanlig i praksis, er det viktig at disse tilfellene også
tydelig omfattes av voldtektsbestemmelsen. Også tilfeller hvor situasjonen
er såpass truende at den utsatte ikke reelt sett har noe annet valg
enn å forholde seg passiv, kan risikere å falle utenfor bestemmelsens
virkeområde dersom man velger en nei-betyr-nei-modell. Andre eksempler er
personforveksling og ruspåvirkning.
Skadefølgeprinsippet er og skal være utgangspunkt for
strafferettslig kriminalisering. Prinsippet går ut på at atferd
bør gjøres straffbar dersom den fører til skade eller fare for skade
på interesser som bør vernes av samfunnet. De psykiske ettervirkningene
av å bli utsatt for voldtekt er ofte like alvorlige som tilfeller
hvor det er brukt vold eller trusler. Nettopp derfor må tilfellene over
omfattes av den nye voldtektsbestemmelsen.
Til tross for at vurderingen av en såkalt «samtykkelov»
lå utenfor voldtektsutvalgets mandat, valgte utvalget likevel å
poengtere at flere av referansegruppas medlemmer var uenige i straffelovrådets
forslag til NOU 2022:21, fordi den foreslåtte bestemmelsen ikke
setter manglende samtykke som definerende for hva voldtekt er. Alle nordiske land som har
endret sin voldtektslovgivning de senere årene (Island, Sverige,
Danmark, Finland), har lagt en «bare ja er ja»-modell til grunn.
Evalueringer av den svenske samtykkeloven viser at samtykkeloven
fungerer etter sin hensikt, og at flere saker om voldtekt nå ender
med dom.
Det er viktig å understreke at et samtykke og
frivillighet kan komme til uttrykk på mange ulike måter. Det kan
eksempelvis være uttrykt verbalt, gjennom handling eller på andre
måter. I våre naboland er det i lovforarbeidene beskrevet hvordan
et samtykke kan uttrykkes.
Internasjonale menneskerettighetsstandarder
som Norge er forpliktet av, som Istanbul-konvensjonen, fastslår
at voldtekt skal defineres som seksuell omgang uten fritt samtykke.
Med dette menes det at samtykke ikke kan forutsettes, men at det
må gis frivillig og som et uttrykk for personens frie vilje.
Norge har tidligere fått sterk kritikk for den
nåværende straffebestemmelsen om voldtekt, blant annet av FNs kvinnekomité
og Europarådets overvåkningsorgan for Norges etterlevelse av Istanbul-konvensjonen
(GREVIO). De kom med en sterk og tydelig oppfordring til norske
myndigheter om å revidere lovverket angående seksuell vold og sikre
at lovverket legger vekt på nødvendigheten av et frivillig gitt
samtykke. En «ja betyr ja»-modell
vil bringe straffelovens bestemmelse tettere opp mot standardene
som følger av Istanbul-konvensjonen.