Bakgrunn
Alle må har lik tilgang til helsehjelp uavhengig
av økonomi. Det er dyrt å være syk, og folk med dårlig økonomi er
oftere syke enn de med god råd. Forslagsstillerne mener at et helt
sentralt ledd i å sikre hele befolkningens rett til god helse er
tilgjengelig helsehjelp. For å sikre hele befolkningen lik rett
til god helsehjelp må det også sørges for at økonomi ikke er en
barriere for at folk oppsøker helsehjelp når de trenger det.
Ifølge en undersøkelse Opinion har gjort for
Frelsesarmeen, kommer det fram at nær én av fire unngår å oppsøke
helsetjenester, eller utsetter dette, på grunn av egen økonomi.
I dag er det slik at halvparten av befolkningen opplever en økonomisk
utrygghet som følge av prisstigning, dyrere strøm og gjentatte rentehevinger. Helsehjelp
må bli billigere, ikke dyrere.
Legeforeningen og pasient- og brukerombudene har
i flere år bedt om at egenandelstaket ikke øker, da de er bekymret
for at terskelen for å oppsøke helsehjelp øker. Forslagsstillerne
deler denne bekymringen.
Det er i dag et problem at ungdom fra 16 år
må betale egenandel for flere helsetjenester. Familiens økonomi
verken skal eller bør være en barriere for at barn og unge får nødvendig
helsehjelp. For å sikre nødvendig helsehjelp må grensen for gratis
helsehjelp økes fra 16 til 18 år.
Det er godt kjent at mennesker med dårlig råd
opplever mange tilleggsbelastninger. Mange bor dårligere, har en
mindre stabile oppvekstsvilkår, spiser dårligere og har en tøffere
arbeidshverdag. Folk med dårlig råd opplever også en høyere grad
av stress. I tillegg til dette har de også dårligere tilgang på
helsehjelp. Det er dyrt å være syk, og folk med en kronisk sykdom
lever ofte med små økonomiske marginer, både fordi det følger mange utgifter
med sykdom, og fordi muligheten til å ta lønna arbeid ofte svekkes.
I 2020 publiserte Statens undersøkelseskommisjon for
helse- og omsorgstjenesten (Ukom) en rapport basert på fortellingen
om Henrik, en ung mann som begikk selvmord. Etter at Henrik tok
livet sitt, fant moren hans bunker med konvolutter med ubetalte
betalingskrav og inkassoer. Mange av dem var fra helsetjenesten.
Når Ukom har valgt å gå gjennom Henriks sak,
er det ikke fordi den er unik, men heller fordi den er et eksempel
på et omfattende problem. Ukom konkluderer med at egenandeler i
helsetjenesten er et problem, og at dette utgjør en pasientrisiko
for dem som har betalingsvansker. Ukom beskriver at dårlig personlig
økonomi kan forverre helsetilstanden til kronisk syke og stå i veien
for at de tør å oppsøke helsetjenesten.
Ukom så spesielt på de såkalte ikke-møtt-gebyrene. Dette
var noe helseforetakene begynte med i 1999 for å gjøre noe med problemet
med at pasienter ikke møter til oppsatt time. I begynnelsen var
gebyret 100 kroner. Ordningen har aldri blitt evaluert, men gebyret
har økt og økt og er nå så høyt at summen alene vil utgjøre et betydelig
økonomisk problem for mange. Ukom fant også at det ofte er de samme
personene som får flere ikke-møtt-gebyrer, og at disse sakene ofte
går til inkasso.