Bakgrunn
Når nettene blir lange og kulda setter inn,
stiger som regel strømprisene. Så lenge Norge er tett knyttet til
det dysfunksjonelle europeiske markedet, holder det ikke med store
magasiner og høy kraftproduksjon for å holde prisene nede.
Strømregninga består som kjent av tre kostnadsdeler:
kraftpris, nettleie og avgifter. Kraftprisen, og dermed den totale
regninga, er heldigvis ikke like høy som i 2022. Derimot stiger
nettleien. Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at den gjennomsnittlige
nettleien i tredje kvartal 2024 økte sammenlignet med fjoråret,
og at nettleien nå utgjør den dyreste delen av strømregninga.
Tidligere denne høsten varslet også Norges vassdrags-
og energidirektorat (NVE) om en voldsom økning av nettleien fram
mot 2030, i rapporten «Framskriving av nettleie i lokalt distribusjonsnett
2024-2030» (september 2024). I Trøndelag kan innbyggerne vente seg
en prisøkning på rundt 30 prosent, på Østlandet en økning på 25
prosent.
Innbakt i denne økningen finner man ikke bare
økte utgifter til drift og investeringer, men også en betydelig avkastning.
Dermed kan nettselskapene regne med store overskudd i tiden som
kommer. Dette er urettferdig, all den tid det er husholdningene
som finansierer utviklingen og driften av strømnettet. Forslagsstillerne
mener at både Statnetts og nettselskapenes samfunnsoppdrag først
og fremst er å sørge for nødvendig infrastruktur, ikke å sko seg
på innbyggernes flate avgifter.
Forslagsstillerne mener at Stortinget bør gripe
inn og sikre at nettleien holdes nede. I tillegg til å stoppe utbyttefesten
i nettselskapene trenger man en diskusjon om prioritering av nettutbygging.
Det kan være behov for å oppgradere og bygge ut nett flere steder,
slik som for eksempel i Grenlandsområdet. Andre formål er mindre
åpenbare. Avgjørelsen om hvilket nett man skal prioritere, må både
ta hensyn til prisen kundene betaler, og skadene utbyggingen påfører
naturen.
Forslagsstillerne er for eksempel mot videre
elektrifisering av norsk sokkel, som i praksis innebærer å flytte klimagassutslipp
heller enn å kutte dem. Samtidig øker det presset på naturen med
krav om utbygging av både kraft og nett.
Forslagsstillerne er også negative til å bygge
flere utenlandskabler. Én eller flere store kabler til Danmark vil
ikke erstatte Skagerrak I og II, men komme i tillegg til den allerede
eksisterende erstatningskabelen Skagerrak IV. Flere kabler til Danmark
vil øke eksportkapasiteten, og prissmitten vil bli større. Forslagsstillerne
mener det er svært urimelig å belaste strømkundene for en slik utbygging.
I praksis kan husholdningene ende opp med både høyere strømpriser
og høyere nettleie som følge av nye kabler, slik man har sett med
kabelen til Tyskland (NordLink) og kabelen til England (North Sea
Link).
Både elektrifisering av sokkelen og nye utenlandskabler
er drivere bak en eventuell økning i nettleien. Folk flest risikerer
dermed å være med og betale for uklok utbygging gjennom nettleien.
I perioder der strømprisene er høye, opplever
i tillegg strømkundene at en bestemt del av nettleien øker. Dette
skyldes at det såkalte nettapet følger markedsprisen på strøm, uavhengig
av den faktiske størrelsen på nettapet. Dette mener forslagsstillerne
er enda en urimelig side ved dagens nettleiepolitikk.
NVEs framskriving tyder på at det skorter på
politiske prioriteringer av nødvendig og samfunnsnyttig oppgradering
og utbygging av strømnettet. Når kundene i tillegg betaler prisen
i form av en flat avgift, uteblir prioriteringsdebattene. Samtidig
kan selskapene sko seg på kundene som følge av høy avkastning. Dagens
ordning for nettleie er udemokratisk og usosial, og den bør endres.