Bakgrunn
I henhold til Stortingets forretningsorden behandles nå
alle forvaltningsrevisjoner av kontroll- og konstitusjonskomiteen,
som avgir innstilling om de forhold som er avdekket av Riksrevisjonen.
Behandlingen dreier seg om forhold som har skjedd tidligere, og
om hvilket grunnlag det er for kritikk av den eller de regjeringer
som hadde ansvaret i den perioden revisjonen omhandler.
Forsøk på å innføre en ordning som innebærer
at Stortingets behandling også burde dreie seg om forhold fremover
i tid, som følge av de forhold Riksrevisjonens rapport har avdekket,
har tidligere vært avvist av et flertall. Begrunnelsen har vært
at det må være den fagkomiteen som har ansvaret for det relevante
saksområdet, som må ta ansvaret for omlegging eller fornyelse av
den politikk som skal gjelde for det relevante området. Derfor skal
ikke kontroll- og konstitusjonskomiteen fremme forslag om å følge
opp forvaltningsrevisjonens funn.
Resultatet er at noe av hovedformålet med forvaltningsrevisjoner,
nemlig å gjennomføre forbedring av handlingsmønstre i den offentlige
forvaltning basert på det Riksrevisjonens undersøkelser avdekker,
ikke oppnås. Der det avdekkes mangler i forvaltningen og Riksrevisjonen
fremmer forslag om forbedringer, skjer det lite. Derfor er det et
behov for en endring i Stortingets behandling av Riksrevisjonens
forvaltningsrevisjoner. Behandlingen må dreie seg både om fortiden
og mulige kritikkverdige forhold med plassering av ansvar, og også om
hvilke endringer som bør skje som følge av de forhold som Riksrevisjonens
forvaltningsrevisjoner påpeker, og de forslag som det er naturlig
å ta opp i sammenheng med dette.
Det kan være flere måter å omorganisere Stortingets behandling
på, men det som foreslås her, er en behandling av forvaltningsrevisjonen
i relevant fagkomité i tillegg til kontroll- og konstitusjonskomiteens
behandling. Det kan skje ved at utkast til innstilling fra kontroll- og
konstitusjonskomiteen sendes den relevante fagkomité til uttalelse
før innstillingen avgis. Kontroll- og konstitusjonskomiteen konsentrerer
seg da om de forhold som er avdekket, mens fagkomiteen forholder
seg til hvilke endringer som eventuelt bør skje i tiden fremover
som følge av det Riksrevisjonen har rapportert. Fagkomiteen kan
både skrive merknader og fremme konkrete forslag til endringer som
den mener bør skje som følge av de funn som forvaltningsrevisjonen
har gjort. På denne måten vil Stortinget både vurdere kritikkverdige
forhold og plassere ansvaret for det som er skjedd, og samtidig
kunne sikre at det gjøres endringer for fremtiden for å unngå lignende
kritikkverdige forhold.
I de saker hvor det er naturlig med en offentlig
høring, kan det gjennomføres en felles høring med begge komiteer,
to høringer eller én høring med noen utvalgte medlemmer fra begge
komiteer.