Bakgrunn
Den mest grunnleggende urettferdigheten
i samfunnet er at ikke alle barn har like muligheter når de vokser
opp. Derfor er det viktig at storsamfunnet gjør alt det kan for
at alle barn får en trygg oppvekst uten fattigdom, og med frihet
til å bli den de vil.
Andelen barn som vokser opp i familiefattigdom, har
økt fra 7 pst. til over 11 pst. de siste 20 årene. Dette er barna
som vokser opp i familier som har hatt en inntekt under 60 pst.
av medianinntekt de siste tre årene. Til tross for en godt utbygd
velferdsstat og gratis utdanning, er det likevel slik at barn i
lavinntektsfamilier har fått mindre sosial mobilitet. Det betyr
at effekten levekårsutfordringer har for barn, også følger de inn
i voksenlivet. Økningen i andelen barn som lever i fattige familier,
og effekten fattigdom har på barns livsmuligheter, er etter forslagsstillernes
syn et kraftig signal på at man ikke gjør nok for å sørge for å
løfte flere familier ut av fattigdom.
Konsekvensene av å vokse opp med levekårsstress er
alvorlige. Rapporten En barndom for livet (2023), utarbeidet av
Ekspertgruppen om barn i fattige familier, viser nettopp at barn
som vokser opp i familier som opplever fattigdom, får færre muligheter
enn andre, og utfordringene følger barna gjennom livet. I Norge
har man ingen absolutt fattigdomsgrense, og i likhet med sammenlignbare
land så vurderes fattigdom med utgangspunkt i det å ha vesentlig
mindre ressurser enn andre. De siste årene har dyrtiden og økte
kostnader vært ekstra utfordrende for de som hadde minst fra før, og
forskjellene mellom de som har så det monner og de som har dårlig
råd, har blitt mer synlige enn tidligere.
Skal man lykkes bedre enn i dag, må man forbedre barns
levekår og livskvalitet, motvirke at fattigdom går i arv og gi flere
barn like muligheter for utvikling, læring og god helse. Ekspertgruppen
skisserer flere modeller for å kraftig øke og skattlegge barnetrygden.
Disse modellene bør etter forslagsstillernes syn kunne være et utgangspunkt
for å finne en mer omfordelende innretning på barnetrygden, slik
at man kan gjøre mer for å løfte barn ut av fattigdom. Helt konkret
anbefaler ekspertgruppen å øke barnetrygden til 31 535 kroner i
året for alle barn, samt å øke barnetrygden for enslige forsørgere
til 55 251 kroner. I tillegg anbefaler ekspertgruppen å øke småbarnstillegget
for enslige forsørgere med barn under 3 år til 15 284 kroner. Gjennom
å kraftig øke og skattlegge barnetrygden anslår ekspertgruppen at
man kan redusere andelen barn som vokser opp i vedvarende lavinntekt,
fra 11 til 6 pst.
Det er en høyere andel barn i lavinntektsfamilier som
ikke går i barnehage sammenlignet med familier med høyere inntekt.
Barnehagen er viktig for barns utvikling av ferdigheter og læring.
At barn går i barnehagen, er også viktig for at begge foreldre skal
kunne delta i yrkeslivet. Man vet også at foreldrenes deltakelse
i arbeidslivet påvirker barns resultater på skolen og deltakelse
i yrkeslivet.
Yrkesdeltakelsen hos foreldrene har direkte
betydning for familiens inntekt og hvor mange barn som vokser opp
i familier med dårlig råd, fordi den viktigste årsaken til lav inntekt
er mangel på arbeid, og majoriteten av alle barn som vokser opp
i fattigdom, har en eller to foreldre som mangler arbeidslivstilknytning.
Derfor er barnehagen og barnehagedeltakelse også et virkemiddel
for å sørge for at foreldre deltar i arbeidslivet, samtidig som
det er en viktig arena for barns utvikling. Derfor trenger man å
sørge for at flest mulig får barnehageplass når de trenger det.
Det er etter forslagsstillernes syn derfor behov for rett til barnehageplass
etter endt foreldrepermisjon for alle.
Å vokse opp i en familie med dårlig råd påvirker barns
barndom. Fattige barnefamilier oppgir oftere enn andre at de ikke
har råd til ferie og at de har høye boligkostnader. En tredjedel
rapporterer også at barna ikke deltar i fritidsaktiviteter. Barna
oppgir også å ha dårligere relasjoner til medelever og lærere. Ekspertgruppen oppgir
at det allerede ved skolestart er sosiale forskjeller i barns vokabular,
eksekutive funksjonsferdigheter og matematikkforståelse.
På ungdomsskolen opplever barn av foreldre med lav
inntekt og utdanning oftere ensomhet og at de ikke passer inn. Barn
som vokser opp i fattige familier, har høyere risiko for å få lavere
karakterer på ungdomsskolen, for å ikke fullføre videregående skole
og for å havne utenfor arbeidslivet som voksne. For å kunne redusere disse
forskjellene er det viktig å forstå sammenhengene mellom familieinntekt
og barns helse, læring og utvikling.
En forutsetning for å gi alle barn en trygg
oppvekst er å sørge for at foreldrene har mulighet til å dekke barnas grunnleggende
behov og oppfylle barns rett til liv og helse etter barnekonvensjonen.
Lavinntekt og levekårsstress kan skape stor usikkerhet knyttet til
økonomi og bosituasjon, og forårsake stress og lite forutsigbarhet
i hjemmet.
Barnetrygden er den enkeltytelsen som har størst betydning
for å redusere lavinntekt blant barnefamilier. Slik ordningen er
i dag, gis den til alle barnefamilier uavhengig av inntekt. Dersom
man skal lykkes med å redusere forskjeller mellom barns oppvekstvilkår
og livsmuligheter, er det etter forslagsstillernes syn behov for
å endre innretningen i barnetrygden. Når man vet hva familiens økonomiske
situasjon betyr for barns oppvekstvilkår og livsmuligheter, bør
det etter forslagsstillernes syn gjøres en omfordeling som er til
fordel for barn som vokser opp i familier med vedvarende lavinntekt.
Måten kontantytelser for lavinntektsfamilier
er organisert på i dag gir etter forslagsstillernes syn unødvendig
uforutsigbarhet for familiene. Flere ytelser er behovsprøvd og koordineringen
av disse ytelsene er lite forutsigbare. I tillegg gjennomføres utbetalingene
til forskjellige tider i løpet av en måned eller et annet ytelsesintervall.
Det gir en ekstra byrde til foreldre og barn ved at man har mer
utrygghet og mindre oversikt over hvilket økonomisk handlingsrom
familien har. Ekspertgruppen peker på at mangelen på automatisering
av kontantytelsene gjør det ressurskrevende å være den som står
i mottakersituasjonen, og at dette er med på å bidra til å forsterke
og opprettholde levekårsstress.
Barn har etter norsk lov rett til å vokse opp
i økonomisk og sosial trygghet, som sikrer at de kan utvikle seg på
best mulig måte. Barneombudet påpeker at barn som vokser opp i fattigdom,
har økt risiko for å ikke få oppfylt grunnleggende rettigheter som
retten til utvikling, retten til utdanning, retten til hvile, lek
og fritid, retten til helse og retten til god omsorg. Derfor mener
forslagsstillerne at det er behov for å styrke det særskilte vernet
av disse rettighetene gjennom å forsterke barneperspektivet i Nav
og utarbeide en ny bestemmelse om barnets beste i sosialtjenesteloven.