Bakgrunn
Veibustkrysset på E39 i Sula kommune i Møre
og Romsdal er blant landets verste ulykkeskryss. Dette er en veistrekning
der det har vært fem døde i tre ulykker i løpet av de tre siste
årene. I slike områder med høy trafikkbelastning må planfrie kryss
og firefeltsstandard vurderes. Veistrekningen er tilknyttet et større
næringsområde med svært mye tungbiltrafikk som skal ut på E39. Det
er videre slik at trafikken fra noen av landets travleste ferjestrekninger,
E39 Festøya–Solavågen samt fv. 61 Hareid–Sulesund, kommer inn på
veien, noe som kan doble trafikkgrunnlaget i perioder. Næringstrafikken,
med store bedrifter slik som H. I. Giørtz, hemmes i dag av manglende kapasitet
på veien. Veikrysset fremstår i dag som svært trafikkfarlig, noe
antallet ulykker også viser. Statens vegvesen har sammen med kommunen
i lang tid planlagt et nytt kryss, og dette er ferdig regulert og
godkjent av Sula kommune.
Det er en urovekkende økning i antallet drepte
i veitrafikken, og det er grunn til å tro at manglende veistandard
og veikvalitet er en viktig årsak til dette. Det er uholdbart at
Norge som en rik stat unnlater å utbedre åpenbare «dødsveier» og
livsfarlige veipunkt landet rundt. Veibustkrysset er et eksempel
på et slik ulykkespunkt, og det er et mindre prosjekt som ikke forutsetter
omfattende konsekvensanalyser. Det finnes ikke rasjonelle grunner
for ikke å igangsette en rask utbedring av veikrysset.