Bakgrunn
Regjeringen har tidligere varslet
vedtatte reduserte bevilgninger til veisektoren for å frigjøre ressurser
til andre formål. Samtidig har regjeringen godkjent Statens vegvesens
forslag om å endre veinormalene slik at det på ny skal være mulig
å bygge hovedveier underdimensjonert, med følgelig lavere fartsgrenser.
Forslagsstillerne mener at regjeringen her velger å gå baklengs inn
i fremtiden ved at man igjen skal bygge to- eller tre-feltsveier
på hovedveistrekninger. Videre skal veier med veldig høyt trafikkgrunnlag
fortsatt kunne bygges med fire felt, men kan få fartsgrense 90 eller
100 km/t.
Forslagsstillerne viser til at ulykkestallene
på veiene er økende, og mener det kan legges til grunn at dårlig veikvalitet
og standard er en viktig årsak til dette. Når bakgrunnen er et dårlig
utbygd hovedveinett og et betydelig vedlikeholdsetterslep, er det
svært uheldig for trafikksikkerheten at regjeringen varsler mindre
ressurser til veisektoren og at standarden på nye veier skal forringes.
Forslagsstillerne viser til erfaring med å bygge
underdimensjonerte veier, eksempelvis E18 i Telemark. Dette er uheldig
med hensyn til både kapasitet, sikkerhet, miljø og samfunnsøkonomi.
Når det bygges nye hovedveier, må dette gjøres med et langsiktig
perspektiv og på bakgrunn av at bilbruken skal øke fremover. Effekten
av ny veinormal vil være at nye veiprosjekter etter få år ikke vil
ha kapasitet nok til å håndtere trafikkveksten. Veien vil måtte
bygges ut på ny, med konsekvenser for både økonomi og miljø sammenliknet
med å bygge en fremtidsrettet hovedvei første gang.
Forslagsstillerne mener at den beste løsningen
for både trafikksikkerhet og kapasitet er at hovedveier bygges ut
med fire felt som kan håndtere den trafikkveksten som vil komme.
Norge trenger et effektivt høyhastighetsveinett
som binder landsdelene sammen og sørger for at man fortsatt kan
ta hele landet i bruk både til næring og som bområder. Et trygt
veinett med nødvendig kapasitet forutsetter at det investeres mer
i både ny veibygging og vedlikehold, slik at det store etterslepet
kan hentes inn. Veinormalene må videre legge til grunn en veistandard som
ivaretar både trafikksikkerhet og kapasitet. Regjeringens godkjenning
av Statens vegvesens forslag til endringer i veinormalene med forringet
veistandard må derfor oppheves.