Bakgrunn
Bolig har gått fra å være et velferdsgode til
å bli et spekulasjonsobjekt. Dette er konsekvensen av å ha overlatt
all styring av boligsektoren til markedet. Boligmarkedet har økt
de økonomiske forskjellene i samfunnet og har bidratt til en gjeldsgrad
som er en trussel mot den finansielle stabiliteten og økonomien til
mange mennesker. Alle skal ha mulighet til å skaffe seg og beholde
en egnet og trygg bolig. Bolig verken kan eller skal være et gode
forbeholdt dem som kan få hjelp til å komme seg inn på markedet.
Bare siden 2015 har boligprisene steget med
over 50 prosent. Til sammenligning har den overordnede prisstigningen
vært på i overkant av 31 prosent i samme periode. Veien inn i boligmarkedet
blir dermed stadig vanskeligere for dem som står utenfor.
Det er ikke tilfeldig hvem som står utenfor
boligmarkedet. De som tjener minst, er også de som eier minst. Eiendom
Norges sykepleierindeks for 2023 viser at en person med en vanlig
sykepleierlønn bare har råd til 1,3 prosent av boligene i Oslo.
Folk med helt vanlige lønninger presses dermed ut av byene.
Mens den enorme boligprisveksten i storbyene
skaper problemer for folk, er det pantegrunnlaget som skaper problemer
i boligmarkedet i distriktene. På grunn av høye byggekostnader og
lave priser ved eventuelt videresalg av boligen øker risikoen ved
å investere. Konsekvensen er at unge etablerere ikke får lån eller
risikerer å tape millioner av kroner dersom det blir aktuelt å selge boligen
på et senere tidspunkt. Dette fungerer som en barriere mot å rekruttere
nødvendig arbeidskraft i distriktene og er indirekte med på å øke
presset i byene.
For mange eldre som bor i usentrale og vanskelig
tilgjengelige boliger, både i byene og i distriktene, er kostnadene
og konsekvensene av å skifte bolig for store til at de makter å
gjøre nødvendige endringer i bosituasjonen for å kunne bo lenger
i egen bolig.
Hvorvidt en har foreldre som kan bidra, har
i dag blitt en viktig faktor for mulighetene til å komme seg inn
i boligmarkedet. Plasseringen i inntekts- og formuesfordelingen
går i arv, og foreldres anledning til å gi barna en god økonomisk
start på voksenlivet ved å bistå med boligkjøp følger av dette.
Forskning fra Universitetet i Oslo viser at de som hadde besteforeldre
som eide en stor bolig i Oslo i 1960, hadde mye større sannsynlighet
for å eie sin egen bolig i 2014, og blant dem som eide sin egen
bolig, var verdien på boligen mye høyere enn hos dem med besteforeldre
som leide bolig utenfor byene.
Dagens boligmarked og boligpolitikk bidrar til
å øke forskjellene i samfunnet, og det er derfor behov for å legge
om hele boligpolitikken: Man må endre skattesystemet, regulere boliglånene
og bygge opp en ikke-kommersiell boligsektor, og det må lages en
boligplan for hele landet. Det vises videre til utfyllende forslag
om boligpolitikk fremmet av representanter fra Sosialistisk Venstreparti
i Dokument 8:154 S (2018–2019) om et rettferdig boligmarked, i Dokument
8:139 S (2017–2018) om å utvide retten til startlån slik at flere
unge kan eie sin egen bolig, i Dokument 8:195 S (2020–2021) om rettferdig
boligpolitikk og i Dokument 8:197 S (2021–2022) om en rettferdig
boligpolitikk.