Økte faglige valgmuligheter for elevene
En viktig forskjell på grunnskolen og videregående opplæring
er at grunnskolen er pliktig, jf. opplæringsloven § 2-1, mens videregående
er valgfritt, jf. opplæringsloven § 3-1. Derfor er det avgjørende
at barn og unge lærer nok i grunnskolen til å bli kompetente og
deltakende samfunnsborgere. Kunnskap og ferdigheter som samfunnet
mener at alle må ha, kan derfor ikke overlates til videregående,
men må læres i grunnskolen. Forslagsstillerne ønsker derfor at videregående
opplæring i større grad skal ses på som et selvstendig utdanningsnivå,
i tråd med anbefalingene til Lied-utvalget.
Forslagsstillerne er opptatt av at videregående
opplæring skal introdusere noe nytt for elevene, og gi elevene en
faglig identitet. Dette gjøres gjennom å introdusere nye fag, som
elevene ikke kjenner fra grunnskolen, men også ved å gi elevene
større frihet til å velge fag og faglig retning.
Valgfag spiller en viktig rolle for å holde
motivasjonen oppe gjennom skolegangen. I dag utgjør fellesfagene
66,7 pst. av timetallet på studiespesialiserende utdanningsprogram.
På de yrkesfaglige utdanningsprogrammene er valgmulighetene enda
dårligere. Å få velge enkelte fag som passer ens egen interesse
kan bidra til å styrke lysten til å gå på skolen og fullføre. Derfor
mener forslagsstillerne at det bør bli et større omfang av valgfrie
programfag på videregående enn det er i dag, spesielt på de studieforberedende
utdanningsprogrammene.
En økning i antall timer valgfag må tilpasses
og ses i sammenheng med hvilken sluttkompetanse eleven ønsker å
oppnå. Det vil derfor naturlig måtte være forskjell i hvor stor
andel frie valgfag elevene har mellom de ulike utdanningsprogrammene.
I tillegg til at valgfagene utgjør en liten
andel av timetallet, er det også en rekke begrensninger på elevenes
valg:
-
På studiespesialiserende
må elevene velge nærmere to tredeler av timene i programfag fra
samme programområde, enten realfag eller språk, samfunnsfag og økonomi.
-
Elevene på yrkesfag kan velge å bruke timer
i yrkesfaglig fordypning på valgfag fra studiespesialiserende utdanningsprogram,
men ikke motsatt.
-
Elevene på yrkesfaglige studieprogram kan
ikke velge å følge undervisningen i R- eller S-matematikk, selv
om de ønsker det og det tilbys på andre utdanningsprogram på samme
skole.
-
Mange skoler tilbyr et så lite antall valgfag
på enkelte programområder at elevenes valgmuligheter er sterkt begrenset.
-
Elever som går løp som Musikk, dans og
drama eller Kunst, design og arkitektur har få muligheter når det
gjelder valgfag. De blir enten nærmest tvunget til å holde seg til
løpet de har søkt til og i andre tilfeller har de ingen annen reell
valgmulighet.
Forslagsstillerne mener det bør bli
enklere å kombinere fag på tvers av utdanningsprogram i både studiespesialiserende
og yrkesfaglig retning. Elever på studiespesialisering bør få muligheten
til å velge fag fra yrkesfaglige utdanningsprogram, forutsatt at
det er ledig plass. Det er ingen grunn til å anta at elever på studiespesialisering
ikke kan ha interesse og nytte av å følge noen yrkesfaglige fag,
eller at elever på yrkesfaglige program ikke kan ha glede av å følge
matematikkundervisningen som tilbys på studiespesialisering. Valgfagene
bør derfor gjøres langt mer fleksible og valgfrie enn de er i dag.
Ved å fjerne barrierene mellom yrkesfagskolene
og de studiespesialiserende skolene, blir det også enklere å bytte
underveis eller oppnå både generell studiekompetanse og yrkeskompetanse,
og det gir større muligheter for videre utdanning for elever med
yrkeskompetanse. Gjennom kravene man stiller til sluttkompetanse,
vil man i større grad kunne forberede elevene til høyere utdanning.
Ikke alle skoler er organisert med både yrkesfag og studieforberedende
på samme skole, så det må tas hensyn til dette i en slik endring.
Forslagsstillerne er opptatt av at det skal
være enkelt for alle elever å oppnå ønsket kompetanse i videregående
opplæring. Det er like viktig at elever som går studiespesialiserende
utdanningsprogram også får muligheten til å oppnå yrkeskompetanse,
som at elever på yrkesfaglig utdanningsprogram får muligheten å
oppnå studiekompetanse. Derfor ønsker forslagsstillerne å bryte ned
skillet mellom yrkesfag- og studiespesialiserende, og gjøre det
enda enklere enn i dag å kombinere utdanning fra de ulike yrkesprogrammene.
Reduserer man skillet mellom yrkesfaglig og
studiespesialiserende utdanningsprogram, må man samtidig ta hensyn
til at disse programmene står i to ulike utdanningstradisjoner.
Det er et mål for forslagsstillerne å ivareta de fagtradisjonene
disse fagene står i, og ikke teoretisere yrkesfagene. Hindringene
for en slik modell, som verdsetter yrkeskompetanse og studiekompetanse
like mye, er blant annet strukturen og omfanget av fellesfagene
og den manglende fleksibiliteten i programfagene.
Det kan stilles spørsmål ved om fellesfagene
i tilstrekkelig grad er relevante for elevene og lærlingenes sluttkompetanse.
Universitets- og høyskolesektoren påpeker at studentene som kommer
fra videregående opplæring ikke har gode nok akademiske evner, mens fellesfagene
på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene ikke har tilstrekkelig
relevans for yrkeskompetansen. Dette gjør det vanskelig for elevene
å se sammenhenger mellom det de lærer i fellesfagene og programfagene.
Forslagsstillerne mener fellesfagene skal ha
en viktig rolle i videregående opplæring, men ønsker å legge til
rette for at elevene i større grad opplever at videregående er et
nytt steg i utdanningen. For å bidra til økt motivasjon for elevene
i videregående opplæring, mener forslagsstillerne at det er riktig
å øke de valgfrie programfagenes plass, og at elevene som begynner
på studiespesialiserende utdanningsprogram får muligheten til å
velge fag allerede på Vg1.
Det er et selvstendig poeng at timetallet avsatt
til programfag/valgfag øker gradvis gjennom videregående, slik at
elevene får et grunnlag gjennom fellesfagene og en skolestruktur
som ikke skiller seg for mye fra det de er vant med på ungdomsskolen,
og etter hvert får større frihet og mer ansvar for egen timeplan.
På den måten får man en bedre overgang mellom grunnskolen og videre
studier eller arbeidslivet.
Forslagsstillerne ønsker også at regjeringen
vurderer hvorvidt elever på studiespesialisende utdanningsprogram
bør få muligheten til å ta ex.phil. på videregående som valgfag.
Gitt at formålet med ex.phil. er å forberede studentene på studier,
hører det naturlig hjemme i utdanningsprogrammet for studiespesialisering.