Bakgrunn
Sentralbankens mandat
har opp gjennom historien vært endret i tråd med samfunnets økonomiske
utfordringer. Ofte har det skjedd i etterkant av at nye utfordringer
har dukket opp og synliggjort at de rådende dogmene og styringsnarrativene
er passé. Forslagsstillerne mener at sentralbankens mandat og praksis verken
gjenspeiler samfunnets økonomiske utfordringer i dag tilstrekkelig
eller fungerer etter hensikten. Dagens pengepolitikk er utdatert
og må oppdateres.
I løpet av 1800-tallet
var den norske kronen knyttet til både en sølvstandard og en gullstandard.
Etter andre verdenskrig var pengepolitikken i Norge knyttet til
forskjellige fastkursregimer, frem til 1992. Fram til 1999 hadde
Norges Bank så et mer fleksibelt valutakursmål, før man i praksis
fikk et inflasjonsmål som ble formalisert i 2001. Siden da har den
norske sentralbanken operert med virkemiddeluavhengighet for å nå
et inflasjonsmål. Målet ble i 2018 justert fra 2,5 pst. til 2 pst.
Videre skal Norges Bank bidra til høy og stabil produksjon og sysselsetting,
samt bidra til finansiell stabilitet.
I perioden med inflasjonsmålet
har den årlige inflasjonen variert mellom 0,4 pst. og 3,8 pst. I
hvilken grad den lave inflasjonen i perioden skyldes sentralbankens pengepolitikk
eller andre forhold, som blant annet billig import, er uvisst. Rentesettingen
virker tregt på inflasjonen, og gjennom flere kanaler.
I 2022 ble prisveksten
betydelig høyere enn målet, og endte på 5,8 pst. Ifølge SSBs siste
prognoser ligger den an til å bli 5,0 pst. i 2023.
I møte med den høye
prisveksten har Norges Bank satt opp styringsrenten fra nær null
like etter pandemien til i skrivende stund 3,0 pst., med henvisning
til inflasjonsmålet. Prisveksten i Norge nå er imidlertid i all
hovedsak importert, og i den grad høyere priser skyldes innenlandske
forhold, er det på grunn av overveltning av de importerte prisene
og energiprisene. SSBs foreløpige nasjonalregnskap for 2022 konkluderer
slik:
«[P]risstigningen
i 2022 kan føres tilbake til to forhold: Økte importpriser og økte
energipriser, som veltes videre i kryssløpet slik at prisene på
sluttanvendelsen øker markant. Den innenlandsk skapte prisveksten
i skjermete næringer er av liten betydning.»
Det betyr i så fall
at Norges Banks økning av styringsrenten ikke virker på inflasjonens
årsaker, annet enn ved at den importere prisveksten begrenses gjennom
et forsvar av kronekursen. Renteøkningene har derimot en virkning
på den realøkonomiske aktiviteten og kan potensielt bidra til en
unødvendig økning i arbeidsledigheten. Videre er det foreløpig ingen
indikasjoner på prishoppet det siste året vil gi en vedvarende høyere
inflasjonstakt enn den man har hatt de siste 20 årene. Det er heller
ingen grunn til å tro at ikke frontfagsmodellen vil sørge for en
rimelig avveining av lønnsvekst og konkurranseevne også fremover.
Forslagsstillerne
mener derfor tiden er inne for at dagens pengepolitiske regime revurderes,
og at formålet for sentralbanken revurderes. I løpet av 2023 bør
regjeringen legge frem en sak for Stortinget med forslag til endring
av formålet i lys av dagens økonomiske situasjon. Både nivået på
inflasjonsmålet og den relative vektleggingen av inflasjonsmålet
opp mot andre relevante hensyn bør vurderes.
Forslagsstillerne
viser videre til at hele økonomien må omstilles i grønn retning.
Da må dette også reflekteres i sentralbankens mandat. Fremtidens
sentralbank vil uansett måtte ta grønne hensyn, både fordi den er
en viktig samfunnsinstitusjon som bidrar til å fremme samfunnets
mål, og fordi klimarisiko er i ferd med å bli en stor trussel for
det finansielle systemet. I 2021 tok for eksempel Bank of England
eksplisitt omstilling til nullutslippssamfunnet inn som en del av
sitt mandat. Selv om nesten to tredjedeler av verdens sentralbanker
anerkjenner at klimaendringer faller innenfor deres domene, er det
fortsatt bare 1 av 8 sentralbankmandater som eksplisitt omtaler
bærekraft, mens 4 av 10 mandater kan tolkes til indirekte å ha det
som del av formålet1. Norges
Banks mandat rommer imidlertid ikke miljøhensyn verken direkte eller
indirekte. Mandatet bør derfor endres slik at miljøhensyn inkluderes,
eksempelvis ved at omstilling til nullutslippssamfunnet nevnes eksplisitt.
Forslagsstillerne
viser videre til at da dagens sentralbanklov ble vedtatt, ble det
tydeliggjort av daværende finansminister Siv Jensen at produksjons-
og sysselsettingshensynet skulle være likestilt med hensynet til
stabil pengeverdi. Lovteknisk skjedde dette ved at ordet «ellers»
ble fjernet fra formålsparagrafens andre ledd slik den var foreslått
fra sentralbanklovutvalget, en endring som var i tråd med innspillene
fra LO og NHO. I Norges Banks pengepolitiske strategi uttales det
derimot i strid med dette at «det overordnede målet for pengepolitikken
er å opprettholde en stabil pengeverdi gjennom lav og stabil inflasjon».
Forslagsstillerne mener derfor regjeringen snarest må tydeliggjøre
overfor Norges Bank at produksjons- og sysselsettingshensynet er
likestilt med inflasjonsmålet i dagens mandat, i tråd med Stortingets
vedtak og regjeringens intensjon.