Representantforslag om utslippskutt med biodrivstoff

Dette dokument

  • Representantforslag 172 S (2022–2023)
  • Fra: Lars Haltbrekken og Birgit Oline Kjerstad
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Biodrivstoff er et viktig klimatiltak, som kan gi betydelige utslippskutt raskt. Det er særlig viktig der det ikke finnes gode alternativer til elektrifisering. FNs klimapanels siste rapport viser at nå haster det med å kutte utslippene raskt. Biodrivstoff er også en knapp ressurs, og derfor er det viktig at den forvaltes riktig. På sikt bør bruken av fossile biler fases ut helt, og det er også sannsynlig at en vil få langt flere elektriske ikke-veigående maskiner enn det som finnes i dag. Men forslagsstillerne mener at inntil det er på plass, er det likevel viktig å øke bruken av bærekraftig drivstoff som gir store utslippskutt.

Forslagsstillerne foreslår derfor følgende klimatiltak:

  • Utelukke biodrivstoff med høy avskogingsrisiko.

  • Innføre en registreringsordning for biodrivstoff ut over omsetningskravet. En registreringsordning skal sikre klimagevinst for den som bruker biodrivstoff ut over omsetningskravet, for å unngå dobbeltelling, og sikre at dette biodrivstoffet er bærekraftig og uten høy avskogingsrisiko.

  • Lage en forpliktende opptrappingsplan for innblanding av avansert biodrivstoff. I motsetning til konvensjonelt biodrivstoff, der råstoffene alternativt kunne vært brukt til å produsere mat eller dyrefôr, er avansert biodrivstoff basert på råstoff av rester og avfall. Derfor er det viktig å sikre en høy andel avansert biodrivstoff.

  • Legge til rette for en frivillig ordning for økt bruk av biodrivstoff i luftfarten. Dette finnes allerede i flere andre land. For eksempel har Alaska Airlines, Microsoft og en drivstoffprodusent en avtale, som kan få opp både produksjon og bruk av biodrivstoff, og som gir økt langsiktighet for alle partene.

  • Utrede en reduksjonsplikt i maritim sektor. Dette finnes allerede i Sverige. En reduksjonsplikt likner på et omsetningskrav for biodrivstoff, men kan også omfatte andre fornybare drivstoff, som hydrogen og ammoniakk, og er derfor særlig relevant for maritim sektor. Fordelen med reduksjonsplikt er også at omsetningskrav kun er et minstekrav, mens reduksjonsplikt også gir insentiv til å kutte utslippene ytterligere. Det er dessuten trolig utfordrende å inkludere hydrogen og ammoniakk under omsetningskravet. Biogass er også tatt ut av omsetningskravet, fordi det ikke ble tilstrekkelige insentiver til å velge biogass i konkurranse med flytende biodrivstoff. Derfor mener forslagsstillerne at reduksjonsplikt er et egnet virkemiddel i maritim sektor.

  • Støtte oppskalering av biogassproduksjon med 2,5 TWh årlig fra 2024 gjennom Bionova.

  • Legge fram en plan for økt produksjon av avansert biodrivstoff i Norge.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  • 1. Stortinget ber regjeringen utelukke biodrivstoff med høy avskogingsrisiko i løpet av 2023.

  • 2. Stortinget ber regjeringen i løpet av 2023 innføre en myndighetsstyrt registreringsordning for biodrivstoff som brukes ut over omsetningskravet.

  • 3. Stortinget ber regjeringen innen forslag til statsbudsjett for 2024 komme tilbake til Stortinget med forslag til en opptrappingsplan for biodrivstoff i luftfarten, med mål om minst 15 prosent avansert biodrivstoff-innblanding innen 2030.

  • 4. Stortinget ber regjeringen i løpet av 2023 legge til rette for en frivillig ordning for bruk av biodrivstoff i luftfarten ut over omsetningskravet. En slik ordning kan gjøre det mulig for selskaper og enkeltpersoner å kjøpe bærekraftig fornybart drivstoff (SAF) i luftfarten. Ordningen bør åpne for samarbeid mellom flyselskap, drivstoffprodusenter og næringslivet.

  • 5. Stortinget ber regjeringen i løpet av 2023 utrede en reduksjonsplikt i maritim sektor, hvor alle fornybare drivstoff vurderes.

  • 6. Stortinget ber regjeringen gi Bionova tilleggsmandat til å støtte en oppskalering av biogassproduksjonen med 2,5 TWh årlig fra 2024.

  • 7. Stortinget ber regjeringen i løpet av 2023 legge fram en plan for å øke produksjonen av avansert biodrivstoff i Norge.

22. mars 2023

Lars Haltbrekken

Birgit Oline Kjerstad