Biodrivstoff er et
viktig klimatiltak, som kan gi betydelige utslippskutt raskt. Det
er særlig viktig der det ikke finnes gode alternativer til elektrifisering.
FNs klimapanels siste rapport viser at nå haster det med å kutte utslippene
raskt. Biodrivstoff er også en knapp ressurs, og derfor er det viktig
at den forvaltes riktig. På sikt bør bruken av fossile biler fases
ut helt, og det er også sannsynlig at en vil få langt flere elektriske
ikke-veigående maskiner enn det som finnes i dag. Men forslagsstillerne mener
at inntil det er på plass, er det likevel viktig å øke bruken av
bærekraftig drivstoff som gir store utslippskutt.
-
Utelukke biodrivstoff
med høy avskogingsrisiko.
-
Innføre en registreringsordning
for biodrivstoff ut over omsetningskravet. En registreringsordning skal
sikre klimagevinst for den som bruker biodrivstoff ut over omsetningskravet,
for å unngå dobbeltelling, og sikre at dette biodrivstoffet er bærekraftig og
uten høy avskogingsrisiko.
-
Lage en forpliktende
opptrappingsplan for innblanding av avansert biodrivstoff. I motsetning
til konvensjonelt biodrivstoff, der råstoffene alternativt kunne
vært brukt til å produsere mat eller dyrefôr, er avansert biodrivstoff
basert på råstoff av rester og avfall. Derfor er det viktig å sikre
en høy andel avansert biodrivstoff.
-
Legge til rette for
en frivillig ordning for økt bruk av biodrivstoff i luftfarten.
Dette finnes allerede i flere andre land. For eksempel har Alaska
Airlines, Microsoft og en drivstoffprodusent en avtale, som kan
få opp både produksjon og bruk av biodrivstoff, og som gir økt langsiktighet
for alle partene.
-
Utrede en reduksjonsplikt
i maritim sektor. Dette finnes allerede i Sverige. En reduksjonsplikt
likner på et omsetningskrav for biodrivstoff, men kan også omfatte
andre fornybare drivstoff, som hydrogen og ammoniakk, og er derfor
særlig relevant for maritim sektor. Fordelen med reduksjonsplikt
er også at omsetningskrav kun er et minstekrav, mens reduksjonsplikt
også gir insentiv til å kutte utslippene ytterligere. Det er dessuten
trolig utfordrende å inkludere hydrogen og ammoniakk under omsetningskravet.
Biogass er også tatt ut av omsetningskravet, fordi det ikke ble
tilstrekkelige insentiver til å velge biogass i konkurranse med
flytende biodrivstoff. Derfor mener forslagsstillerne at reduksjonsplikt
er et egnet virkemiddel i maritim sektor.
-
Støtte oppskalering
av biogassproduksjon med 2,5 TWh årlig fra 2024 gjennom Bionova.
-
Legge fram en plan
for økt produksjon av avansert biodrivstoff i Norge.