Bakgrunn
§ 185 i straffeloven,
ofte omtalt som «rasismeparagrafen», fastslår at den som «forsettlig
eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull
ytring», kan straffes med bot eller fengsel i inntil 1 år.
Med diskriminerende eller hatefull
ytring menes det «å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse
eller ringeakt overfor noen» på grunn av deres gruppebaserte tilhørighet.
Lovparagrafen er
ikke bare rettet mot rasistiske ytringer som rammer personer med
en annen hudfarge, etnisitet eller nasjonal opprinnelse, men etablererer forbud
mot hatytringer som har sammenheng med hudfarge eller nasjonal eller
etnisk opprinnelse, religion eller livssyn, seksuell orientering,
kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk eller nedsatt funksjonsevne.
Høyesterett har uttalt
seg om prinsippene for tolkning av ytringer i saker etter straffeloven
§ 185. Utgangspunktet er hvordan tilhører oppfatter ytringen ut
fra den sammenheng den er fremsatt. Ifølge Høyesterett kan altså
ikke enkeltstående ytringer tolkes isolert, men må vurderes i den
konteksten eller sammenhengen ytringen er fremsatt i. Det går likevel
en grense for hva som kan innfortolkes i en ytring ut fra sammenhengen, noe
som følger av den såkalte forsiktighetsregelen. Dette tolkningsprinsippet
innebærer at ingen skal risikere strafferettslig ansvar ved at en
ytring tillegges et meningsinnhold som ikke er uttrykkelig uttalt,
med mindre et slikt innhold med rimelig stor sikkerhet kan utledes
av sammenhengen.
Det skal mye til
før ytringer bryter med § 185. Bestemmelsen forbyr kun ytringer
av kvalifisert krenkende karakter. Den europeiske menneskerettighetsdomstolen
har slått fast at ytringsfriheten i Den europeiske menneskerettskonvensjon
artikkel 10 ikke bare verner stuerene, sympatiske eller behagelige
ytringer, men også ytringer som fornærmer, sjokkerer eller forstyrrer, fordi
dette er en forutsetning for den pluralismen, toleransen og bredden
som utgjør et demokratisk samfunn. Høyesterett har uttalt at det
gjelder «en relativt rommelig margin for smakløse ytringer» selv
om man befinner seg utenfor ytringsfrihetens kjerneområde.
I 2022 kom Ytringsfrihetskommisjonens
utredning om en åpen og opplyst offentlig samtale (NOU 20212: 9).
Kommisjonen foreslår å endre ordlyden i straffeloven § 185 med foreslår
om å endre terskelen for hva som skal være straffbart. De begrunner
det med at paragrafen både må gjøres mer forståelig, og at det må tydeliggjøres
hva som faktisk er straffbart. Ytringsfrihetskommisjonen har foreslått
alternative formuleringer som gjenspeiler den reelle rettstilstanden,
og som samtidig er mer allment tilgjengelige.
Forslagsstillerne
mener at i de tilfeller der mennesker skyves bort fra samfunnsdebatten
gjennom trusler, skremsler og trakassering, rammer dette deres ytringsfrihet.
Forslagsstillerne mener at rasismeparagrafen derfor ikke kan anses
som en begrensning av ytringsfriheten, men en beskyttelse av den.
Forslagsstillerne
støtter Ytringsfrihetskommisjonen i at ordlyden i § 185 må endres,
og mener at kommisjonens alternativ 2 gir den mest presise og dekkende ordlyden.
I dette alternativet er dagens ordlyd «det å true eller forhåne
noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen»
erstattet med mer detaljerte beskrivelser av de ytringene Høyesterett
har pekt ut i praksis som straffverdige.
Alternativet synliggjør
hvilke typer ytringer Høyesterett har vurdert som straffbare etter
bestemmelsen, og tydeliggjør at det er vanskelig å gi et klart uttrykk
for hvilke ytringer som er straffbare, fordi ytringer alltid må tolkes
i den konteksten de blir framsatt. Forslagsstillerne mener at det
er en fordel med mer detaljerte beskrivelser av ulike typer ytringsangrep
i lovteksten enn det loven har i dag, slik at leseren får tydelige
eksempler på hvilke ytringer som rammes, og kan danne seg et klarere bilde
av hva som er straffbart.
Straffeloven § 10
har betydning for å fastslå hva som er en offentlig ytring. Her
fastslås følgende:
«En handling er offentlig
når den er foretatt i nærvær av et større antall personer, eller
når den lett kunne iakttas og er iakttatt fra et offentlig sted.
Består handlingen i fremsettelse av en ytring, er handlingen også offentlig
når ytringen er fremsatt på en måte som gjør den egnet til å nå
et større antall personer.»
Ytringer på Facebook
vil vanligvis regnes som offentlige. For eksempel behandlet Høyesterett
i 2020 to saker om rasistiske ytringer fremsatt i lukkede Facebook-grupper
som bestod av mange tusen medlemmer. I begge disse sakene var det
ubestridt at det dreide seg om «offentlige» ytringer.
Netthets er alle
former for hat som foregår på digitale plattformer. Straffeloven
dekker det som kalles hatytringer, men netthets kan også være mobbing,
utestenging, trakassering og summen av en lang rekke ytringer som
hver og en ikke ville oppleves som mer enn en skarp kommentar.
Forslagsstillerne
mener at digitale plattformer er viktige arenaer for å ytre sine
meninger og bli hørt, men ser også at det motsatte kan oppstå: at
særlig utsatte grupper skremmes eller trues fra å delta i det offentlige ordskiftet.
Forslagsstillerne mener at nye lover ikke må misbrukes i den hensikt
å fjerne innhold av politiske årsaker, men at sosiale medier må
ha en ansvarlig redaktør, og at ansvaret må avklares gjennom en
egen lov lignende medieansvarsloven. I tillegg mener forslagsstillerne
at politiets nettpatrulje har en positiv effekt på en samfunnsdebatt
som til tider har drevet mange vekk fra politikk og politisk debatt,
og foreslår å øke midlene til denne.
I Norge finnes særlige
lover og tiltak som skal beskytte myndighetspersoner mot angrep
og trusler. F.eks. heter det i politiloven § 17 at Politiets sikkerhetstjeneste kan
gis tillatelse i sin forbyggende virksomhet dersom det er grunn
til å undersøke om noen forbereder en handling som retter seg mot
myndighetspersoner, det vil si mot medlemmer av Kongehuset, Stortinget,
regjeringen, Høyesterett eller representanter for tilsvarende organer.
Det betyr at Politiets sikkerhetstjeneste ikke er tilgjengelig for
lokalpolitikere, ungdomspolitikere eller andre samfunnsaktører –
selv om de utsettes for trusler av alvorlig art.
En av forslagsstillerne
har selv i perioder blitt utsatt for store mengder hets og trusler
som byråd i Oslo. På det tidspunktet ble det ikke gjort en helhetlig
vurdering av trusselsituasjonen. Snarere ble det i lang tid henvist til
å selv samle opp og anmelde sak for sak egenhendig på politistasjonen
for at disse skulle kunne registreres og eventuelt følges opp. Forslagsstillerne
mener at dette ikke er forsvarlig, og at en så minimal oppfølging
hindrer viktige stemmer fra å delta i debatten.
Forslagsstillerne
mener at det er for mange som står alene i sin kamp for sin frihet
til å ytre seg. Det harde ytringsklimaet og omkostningene ved å
ytre seg offentlig rammer særlig samfunnsdebattanter og andre viktige
stemmer uten organisasjoner eller andre støtteapparat i ryggen.
Samfunnsdebattanter med minoritetsbakgrunn er spesielt utsatt, og
man har flere eksempler på debattanter som har trukket seg unna
eller tatt en pause fra den offentlige debatten de siste årene.
Terskelen for å få støtte fra PST er for lav og bør utvides til
å gjelde samfunnsdebattanter.