Bakgrunn
Under regjeringen
Solberg har oppsplitting, privatisering og konkurranseutsetting
vært førende for jernbanesektoren, på tross av at det er en samlet
styring av jernbanen som gir best resultater. Basert på erfaringer fra
andre land fører ikke oppsplitting, konkurranseutsetting og privatisering
til en mer effektiv jernbane. Internasjonale erfaringer konkluderer
med at jernbanens kompleksitet medfører at en velfungerende jernbane
er avhengig av svært tette bånd mellom infrastruktur og trafikk.
Man må få viktige og nødvendige løsninger på skinner og bruke kreftene
på infrastruktur og en samlet jernbane, ikke stadig mer oppsplitting
og fragmentering.
Når Jernbanedirektoratet
foreslår å splitte opp jernbanen på Østlandet, er det å videreføre
den oppsplittingen regjeringen Solberg sto for. Dette er ikke i
tråd med Hurdalsplattformen, som sier nei til oppsplitting av jernbanen.
Dersom jernbanen på Østlandet splittes opp, frykter forslagsstillerne
at det vil gi et dårligere tilbud til de togreisende og dårligere
arbeidsvilkår for de ansatte. Det er ikke en retning forslagsstillerne
ønsker for norsk jernbane.
Forslagsstillerne
mener at jernbanen på Østlandet er best tjent med en samla drift
som i dag. Jernbanedirektoratet er tydelige på at det ikke er aktuelt
å gi en slik tildeling til Flytoget. Da mener forslagsstillerne
det er naturlig at denne tildelingen går til Vy, og at regjeringen
jobber videre med mål om å slå sammen Vy og Flytoget. For å utnytte
kapasiteten maksimalt bør dette skje så snart som mulig. Dagens
flytogtilbud må snarest inkluderes bedre i det øvrige jernbanetilbudet
på Østlandet. Forslagsstillerne er glad for at regjeringen også
mener Flytoget og Vy bør slås sammen på sikt, og mener at nettopp
derfor gir det i alle fall ikke mening å splitte opp jernbanen på
Østlandet nå, bare for å slå den sammen igjen på sikt.