Bakgrunn
I sykekupeen til
ambulanser er det plassert tre seter: et ledsagersete, en ekstra
sitteplass og et behandlersete, i tillegg til en båre. Båren er
å regne som sitteplass i ambulansen. Det stilles krav til test av
alle godkjente sitteplasser i kjøretøy, også i ambulanser. Sitteplassene skal
blant annet tåle en belastning på 10 g i alle retninger, slik at
både pasient og ambulansepersonell er sikret ved kollisjon eller
dersom en ambulanse ruller rundt. Dette er regulert av blant annet
Norsk Standard EN-1789 for godkjenning av ambulanser.
I 2019 utlyste Sykehusinnkjøp
HF en åpen anbudskonkurranse for kjøp av nye ambulanser for levering
de neste seks årene. I anbudet videreførte Sykehusinnkjøp HF en
praksis fra kjøretøyforskriften § 18-1 nr. 4 bokstav d, hvor det
bla står:
«I bårerom i ambulansebil
tillates ikke sitteinnretning foran båre som registrert sitteplass.»
Behandlersetet er
plassert foran båre. Etter forskriften å dømme skal ikke behandlersetet
brukes som sitteplass når ambulansen er i bevegelse. Som følge av
dette har ikke Sykehusinnkjøp HF stilt krav om at behandlersetet
er testet og godkjent for å tåle en belastning på 10 g, slik kravet
er for de tre øvrige sitteplassene.
Samtidig som det
ikke stilles krav om at behandlersetet skal tåle en kollisjon, stilles
det krav om at behandlersetet har påmontert sikkerhetsbelte. Sykehusinnkjøp HF
begrunner behovet for sikkerhetsbelter med at det kan være aktuelt
for ambulansepersonellet å bruke behandlersetet som
«sitteplass i situasjoner
hvor det er strengt nødvendig å behandle pasienten under transport»
(brev av 6. desember 2021).
Sykehusinnkjøp HF
henviser til at nødretten skal gjelde for et utrykningskjøretøy
som er utviklet for å ha sitt daglige virke i nødsituasjoner. Det
er altså ambulansepersonalet som skal vurdere om
«det er absolutt
nødvendig å behandle pasienter under transport» (sitat fra leserinnlegg
skrevet av Sykehusinnkjøp HF og Prosjektgruppa i Tønsbergs Blad
den 16. September 2021).
Sykehusinnkjøp HF
legger et stort ansvar på ambulansepersonellet når de må vurdere
sin egen risiko ved å benytte behandlersetet opp mot behovet for
å gi pasienten nødvendig behandling.
I brev av 19. november
2021 skriver saksbehandler i Statens vegvesen at det vil
«fremstå noe merkelig
om man under bruk av ambulanse, som jo nettopp skal være innrettet
for å redde liv eller helse, må påberope nødrett for å bruke den
på en måte som søker å oppnå dette».
Et sete som ikke
er godkjent for bruk under transport, burde merkes med skilt om
at setet ikke er godkjent for bruk når ambulansen er i bevegelse.
Ingen ambulanser er merket med en slik advarsel, noe som innebærer
en stor risiko for sikkerheten til ambulansepersonell. En tydelig
merking av at behandlersetet ikke er godkjent for bruk under transport,
ville sikret at samtlige helsepersonell som har behov for å følge
en pasient, er kjent med at setet kun er ment brukt når ambulansen står
i ro. De påmonterte sikkerhetsbeltene indikerer at det er lov å
bruke setet.
Problemet med at
Sykehusinnkjøp HF henviser til unntaksbestemmelsene i kjøretøyforskriften
§ 18-1, er at forskriften ikke er gyldig for kjøretøy som er registrert etter
den 14. september 2012. For kjøretøy som er registrert etter denne
datoen er det bilforskriften som gjelder.
Dette bekrefter Helsedirektoratet
i publikasjonen «Krav til godkjenning og bruk av ambulanser og andre helserelaterte
kjøretøyer i de akuttmedisinske tjenestene» fra november 2015. Der
skriver Helsedirektoratet blant annet:
«Typegodkjenning
og registrering av ambulanser tilligger Statens vegvesen etter forskrift
om godkjenning av bil og tilhenger til bil (FOR 2012-07-05 nr. 817).»
Denne forskriften
kalles også for bilforskriften.
I kjøretøyforskriften
var ikke setet foran båren regnet som en registrert sitteplass ment
for bruk under transport. Dette var en unntaksbestemmelse som ikke ble
videreført da bilforskriften erstattet kjøretøyforskriften i 2012.
I dag er kravet at alle sitteplasser som skal brukes under transport,
skal være kollisjonstestet og godkjente.
En ting som åpenbart
skaper forvirring, er at det i bilforskriften § 9 står:
«Ambulanser kan også
enkeltgodkjennes etter kjøretøyforskriften § 8-7 og § 6-3 nr. 3.»
Her henviser altså
bilforskriften til to paragrafer i en forskrift som ikke lenger
er gyldig. Det kan være at en endring i lovteksten ville skapt nødvendig
entydighet.
Ingen av de to paragrafene
omhandler behandlersetet. § 8-7 understreker at ambulanser skal
tilfredsstille kravene i EN-1789. § 6-3 nr. 3 omhandler unntak for
utslippskrav.
Slik forslagsstillerne
oppfatter det, krever Norsk Standard NS-EN 1789:2007 at samtlige
seter som skal brukes i ambulanser, skal være kollisjonstestet,
også kalt dynamisk test, og godkjent for bruk. Under punkt 4.5.9 står
det blant annet:
«All persons and
items e.g. medical devices, equipment and objects normally carried
on the road ambulance shall be restrained, installed or stowed to
prevent them becoming a projectile when subject to accelerations/decelerations
of 10 g in the forward, rearward, left, right and vertical directions.»
Etter hva forslagsstillerne
forstår, er det ledsagersetet ambulansepersonellet bruker til vanlig.
Det fremstår likevel åpenbart at også behandlersetet skal brukes
til å behandle pasienter. Behandlersetet er det eneste setet hvor
helsepersonell kan behandle pasienter med alvorlige hodeskader.
Anbudsdokumentene beskriver at sikkerhetsbeltet for behandlersetet
skal være langt nok til at man når pasientens hode, noe som viser
at innkjøper planlegger med at setet skal brukes under transport.
Ambulanser bemannes
ikke bare av ambulansepersonell. Fra tid til annen er sykepleiere
eller leger med under transport. Av hensyn til helsepersonellets
sikkerhet bør det stilles de samme kravene til dette setet som de øvrige
sitteplassene i ambulansen. Frem til setene innehar nødvendig godkjenning,
bør setene merkes med at de ikke er godkjent for bruk under transport,
for å unngå misforståelser.
Ambulanser er overrepresentert
i ulykker med utrykningskjøretøy. I Trafikksikkerhetshåndboken utgitt
av Transportøkonomisk institutt står det:
«Blant skadde/drepte
i utrykningskjøretøy er de fleste fører eller passasjer i ambulanser
(54% av alle skadde/drepte i utrykningskjøretøy), fulgt av politibil (35%)
og brannbil (11%). Fordelingen på typer utrykningskjøretøy kan trolig
i hovedsak forklares med at det kjøres mer med ambulanse og politibil
enn med brannbiler; tallene sier ingenting om ulykkesrisikoen.»
Den samme boken sier:
«Antall ulykker med
utrykningskjøretøy under utrykning i Norge i årene 2005-2017 har
i gjennomsnitt vært 13,1 per år og i disse har 22,8 personer blitt
skadd eller drept per år.»
Ulykkestallene underbygger
betydningen av at ambulansepersonell sikres og at:
«Kombinasjonen av
chassis og ambulansepåbygg skal gi et kjøretøy hvor sikkerheten
for alle skal ha høyeste prioritet»,
slik det står i kravspesifikasjonene
til anbudskonkurransen av 1. juli 2019.
Nye ambulanser skal
godkjennes etter bilforskriften og Norsk Standard for ambulanser
og ambulanseutstyr. Det fremkommer tydelig i EN-1789 at samtlige
sitteplasser i kjøretøyene skal være testet og godkjent for bruk
etter europeiske standarder, noe som blant annet innebærer en dynamisk
test for å sikre at de tåler påkjenninger en ambulanse kan utsettes
for ved en ulykke. Siden Sykehusinnkjøp HF ikke stiller dette kravet,
er det åpenbart at behandlersetene i ambulanser som blir innkjøpt
etter anbudet fra 2019 (80–100 ambulanser pr. år i seks år), ikke
er godkjent for bruk når ambulansene er i bevegelse.