Bakgrunn
Som en del av utbyggingen
i regjeringskvartalet er det planlagt å legge om Hammersborgtunnelen
på Ring 1. Tiltakene begrunnes med at sikkerheten i det nye kvartalet
skal være god nok, og at tunnelen derfor må bygges om for at den
blant annet skal terrorsikres og senkes. På det meste skal tunnelen
senkes med 10 meter.
Forslagsstillerne
viser til at kostnadene for bygging av nytt regjeringskvartal har
økt kraftig. I statsbudsjettet for 2022 var kostnadsanslaget økt
til over 40 mrd. kroner. Den endelige kostnaden kan bli enda høyere,
på grunn av mange parallelle utbyggingsprosjekter som driver opp
prisene, i tillegg til generelt høyere priser på en rekke materialer.
Det er derfor avgjørende
å finne måter å betydelig redusere kostnadene for nytt regjeringskvartal.
Ombygging av Hammersborgtunnelen er i statsbudsjettet for 2022 anslått
å koste 3,1 mrd. kroner, og forslagsstillerne mener det er rom for
å nedskalere denne delen av prosjektet betydelig. En løsning som
stenger tunnelen for ordinær biltrafikk, men der kollektivtransporten
og utrykningskjøretøyer kan bruke tunnelen, vil kunne ivareta hensynet
til økt sikkerhet uten store behov for investeringer. En slik løsning
vil i tillegg ha positive virkninger for utviklingen av Oslo sentrum
og være i tråd med Oslo kommunes målsettinger om å legge til rette for
mer byliv og redusere biltrafikken.
Statens vegvesen
og Statsbygg anbefaler å bygge løsningen til minst 3,1 mrd. kroner,
men etatene bekrefter i en rapport til Samferdselsdepartementet
og Kommunal- og moderniseringsdepartementet datert 15. desember 2021
at det er gjennomførbart å forbeholde den eksisterende tunnelen
under regjeringskvartalet for busser og utrykningskjøretøy:
«Statsbygg vil gjennom
perimetersikringen rundt regjeringskvartalet regulere tilgang for
kjøretøy med kjøretøysperrer. Kun kjøretøy med ulike former for
akkreditering og kjøretøy som er sikkerhetskontrollert vil slippe
igjennom sperrene. Statsbygg forutsetter at det samme regime som
gjelder for buss i Akersgata vil kunne gjelde for kollektivtrafikk
og nødetater på Ring 1.»
Ved hjelp av perimetersikringen
som skal benyttes for andre gater i området, herunder kollektivtrafikk
i Akersgata, kan man sikre at kun tillatte kjøretøy gis adgang.
Videre viser trafikkanalysen fra Sweco at bekymringen for at stenging
av tunnelen for ordinær biltrafikk vil skape trafikale problemer,
er høyst begrenset. Forskning på å redusere veikapasitet i byområder
viser også entydig til at mindre veikapasitet gir redusert trafikk.
På den bakgrunn mener forslagsstillerne at den ekstremt omfattende,
kostbare og langvarige ombyggingen av traseen ikke er nødvendig,
og at tunnelen kan beholdes omtrent som den er, med noen få mindre
justeringer.
Statsminister Jonas
Gahr Støre uttalte 27. mars at
«Vi har noen store
prosjekter knyttet til samferdsel og transportplan, store bygg og
anlegg, som krever store investeringer. Det skal vi fortsatt ha,
men dette er tiden for å gå ærlig og åpent gjennom det.»
Forslagsstillerne
støtter statsministeren i dette, og mener Hammersborgtunnelen er
et godt eksempel på et prosjekt som bør nedskaleres.