Representantforslag om kraftfulle kutt i ferje- og båtprisene

Dette dokument

  • Representantforslag 173 S (2021–2022)
  • Fra: Frank Edvard Sve, Morten Stordalen, Sigbjørn Framnes, Silje Hjemdal, Terje Hansen, May Helen Hetland Ervik og Gisle Meininger Saudland
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Langs hele kysten utgjør ferjeprisene en stor del av transportkostnadene for både vanlige folk og næringslivet. Spesielt for øysamfunn har de årlige kostnadene per familie blitt svært høye. Dette kommer i tillegg til de galopperende strøm- og drivstoffprisene som rammer vanlige folks økonomi.

Gjennom valgkampen i 2021 var det flere politiske partier som kom med lovnader om billigere ferjebilletter. Flere lovte at prisene skulle kraftig ned. Dagens regjering med Senterpartiet og Arbeiderpartiet har lovet både halvering av ferjeprisene og gratis ferjer til øysamfunn med under 100 000 passasjerer årlig.

Da den nye regjeringen med Arbeiderpartiet og Senterpartiet la frem sitt budsjett for 2022, var det forventninger til at valgløftene skulle innfris. Dessverre ble lovnadene om halvering av ferjeprisene ikke prioritert, men endte bare med en marginal økning av prisreduksjonen på 25 prosent som Fremskrittspartiet sikret i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett for 2021.

Den nye Arbeiderparti- og Senterparti-regjeringen reduserte ikke ferjetakstene med 50 prosent. De reduserte heller ferjetakstene med bare ytterligere 5 prosent fra 1. januar 2022. Samferdselsministeren har ved flere anledninger bekreftet at ferjeprisene fra januar i år ble redusert med ca. 30 prosent regnet fra takstene 1. januar 2021.

Fasiten etter nyttår viste at ferjeprisene ble redusert med om lag 11 prosent sammenliknet med prisene i desember, og trekker man fra avgifter, er kuttene enda mindre. De reisende med ferjer, enten det er vanlige folk eller næringslivet, er opptatt av den totale transportkostnaden per måned. Mange oppfatter den reelle endringen som veldig liten.

Regjeringspartiene har også gitt løfte om gratis ferjer til øysamfunn som er uten veiforbindelse til fastlandet og har ferjesamband med mindre enn 100 000 passasjerer i året. Dette har foreløpig heller ikke fått plass i regjeringens budsjett.

Forslagsstillerne mener øysamfunn uten veiforbindelse må bli likebehandlet, uavhengig av om de har ferje- eller båtforbindelse til fastlandet. Statsråd Jon-Ivar Nygård skriver i et svar på skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Helge André Njåstad at kostanden for å gjøre disse båtrutene gratis ligger på om lag 110 mill. kroner (Dokument nr. 15:822 (2021–2022)).

Forslagsstillerne mener at gratis ferjer er målet. Riks- og fylkesveiferjene er en del av veinettet som knytter landet sammen. Derfor er det naturlig at det skal være gratis å bruke ferje der den er en del av riks- og fylkesveinettet.

Forslagsstillerne viser til at Fremskrittspartiet derfor ved flere anledninger har fremmet forslag om kraftige kutt i ferjeprisene for alle og også ønsker gratis ferjer for alle i hele landet. Et slikt tiltak vil koste i overkant av 3 mrd. kroner årlig. Med dagens store kostnadsøkninger for drivstoff og prisstigning generelt har staten rom for å finansiere ytterligere kutt og å gjøre det gratis på sikt.

Forslagsstillerne mener derfor at ferjetakstene på riks- og fylkesveiferjer må få en reell halvering i revidert nasjonalbudsjett for 2022. Samtidig må øysamfunn få gratis ferje- eller båttilbud. For å nå målet om gratis ferjer må det i statsbudsjettet for 2023 både kuttes ytterligere og legges frem en forpliktende plan for hvordan tilbudet på riks- og fylkesveier skal gjøres helt gratis.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  1. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å halvere ferjetakstene på riks- og fylkesveiferjer i revidert nasjonalbudsjett for 2022 sammenliknet med ferjetakstene 1. oktober 2021.

  2. Stortinget ber regjeringen i forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2022 sørge for at øysamfunn uten fastlandsforbindelse med under 100 000 passasjerer årlig får gratis ferje- og/eller båtsamband.

  3. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å kutte ytterligere i ferjetakstene i statsbudsjettet for 2023 og i forbindelse med budsjettforslaget legge frem en forpliktende plan for ytterligere kutt i takstene frem mot gratis ferje- og båtsamband.

30. mars 2022

Frank Edvard Sve

Morten Stordalen

Sigbjørn Framnes

Silje Hjemdal

Terje Hansen

May Helen Hetland Ervik

Gisle Meininger Saudland