Bakgrunn
Per 9. mars har det
kommet om lag tusen registrerte ukrainske asylsøkere til Norge,
men det forventes mange flere. I tillegg har det kommet en del ukrainere som
ikke er registrert som asylsøkere, men som er i Norge på ordinært
visum. Noen av disse har en profesjonsutdanning og et yrke som de
ikke kan utøve i Norge uten autorisasjon. Andre har gode forutsetninger for
å komme raskt i arbeid som ikke krever særskilt autorisasjon dersom
praktiske forhold som bolig, grunnleggende økonomisk trygghet, barnehage-/skoleplass
for barn etc. avklares raskt, og den enkelte persons kompetanse,
arbeidserfaring og behov for ekstra kompetanse/opplæring for å matche
med behov på arbeidsmarkedet lokalt/regionalt, kartlegges.
Enkelte yrker i Norge
er regulerte yrker, der myndighetene har regulert bestemte kvalifikasjonskrav
for retten til å benytte yrkestittel og/eller utøve yrket. Systemet
for godkjenning av høyere utdanning og kvalifikasjoner fra utlandet
er i Norge organisert etter formålet med godkjenningen. I de tilfeller
formålet er at en utenlandsk yrkeskvalifikasjon skal godkjennes
eller gis autorisasjon i Norge, er det den aktuelle yrkesgodkjenningsmyndigheten
som skal behandle søknaden.
Antall regulerte
yrker varierer fra land til land, og de fleste i Norge er innenfor
helse. Det er i alt 29 helsepersonellgrupper som har beskyttede
titler. For å kunne benytte disse titlene kreves det autorisasjon
eller lisens. Når det gjelder utdanning tatt i land utenfor EØS-området,
har det spesielt vært problemer rundt helseutdanning som i mange
tilfeller innebærer at det er nødvendig å ta komplementerende utdanning
og praksis i Norge for å oppfylle kravene til å få autorisasjon
og slik kunne utøve yrket i Norge.
Utenlandske statsborgere
som kommer til Norge og som er kvalifisert til å drive et yrke som
i Norge er autorisert, opplever ofte at en godkjenningsprosess kan
ta veldig lang tid. Dette gjør at mange blir passivisert og får et
dårlig møte med det norske samfunnet i den perioden de er her. Samtidig
går Norge glipp av ressurser som samfunnet har behov for.
Ikke-regulerte yrker
krever ikke autorisasjon, og slike yrker er dermed mer tilgjengelige.
Utenlandske statsborgere som får kollektiv beskyttelse, får arbeidstillatelse
eller oppholdstillatelse, og kan dermed søke jobb i Norge. Kollektiv
beskyttelse, som regjeringen har varslet at de vil gi til ukrainske
flyktninger, danner også grunnlag for rett og plikt til introduksjonsprogram.
Det er behov for å forberede kommunene på en tilstrømming av flyktninger
hvorav mange er i stand til å gå ut i arbeid på relativt kort tid
dersom det legges til rette for dette. Rask kartlegging av kompetanse,
språkferdigheter og arbeidsevne og fleksible systemer for å gi den
enkelte skreddersydde tilbud om påfyll av kompetanse/opplæring,
kan gjøre at mange av de som nå kommer til Norge, kommer seg raskt
ut i arbeid. Det er ønskelig, både fra den enkelte flyktnings perspektiv
og for å avhjelpe et stort udekket behov for arbeidskraft i mange
bransjer og yrker, å etablere strømlinjeformede systemer for å få flyktninger
fra Ukraina raskt inn i arbeidslivet.