Bakgrunn
I desember 2021 kunngjorde
Norske tog at de inngår milliardkontrakt med selskapet Alstom. Norske tog
skal kjøpe 30 lokaltog fra Alstom med opsjon på å kjøpe ytterligere
170 tog. De første 30 togene skal gå i trafikk på Østfoldbanen og
skal etter planen leveres i løpet av 2025.
Kontrakten ble inngått
med Alstom til tross for at selskapet er ett av 112 selskaper som
FNs høykommissær for menneskerettigheter i februar 2020 satte på
en liste over selskaper med aktivitet på okkupert palestinsk territorium
som reiser spesielle menneskerettighetsbekymringer.
Alstom har vært en
sentral aktør i prosjektet Jerusalem Light Rail (JLR). JLR er en
bybane som knytter de folkerettsstridige israelske bosettingene
i Øst-Jerusalem tettere til resten av byen og bidrar til å styrke
bosettingenes vedvarende eksistens på okkupert område. I 2021 var
Alstom en del av et konsortium som ble prekvalifisert til å levere
anbud om nye toglinjer for JLR som vil knytte sammen bosettinger
i de sørlige og nordlige delene av Jerusalem. Alstom ble også i
2021 gjennom sitt oppkjøp av selskapet Bombardier Transportation med
på utbygging av linjen Tel Aviv–Jerusalem, som krysser okkupert
palestinsk territorium i to områder med folkerettsstridig beslaglegging
av offentlig og privat palestinsk eiendom. Disse forholdene er grunnen
til at både Storebrand og KLP har utelukket Alstom fra sine investeringsporteføljer.
Norske tog sier i
en pressemelding («Norske tog kjøper 30 lokaltog fra Alstom», 17. desember
2021) at de har gjennomført aktsomhetsvurderinger som har avdekket
disse forholdene. Norske tog sier videre at de har fått bekreftet
fra Alstom at selskapet foretar løpende aktsomhetsvurderinger, følger
FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter
(UNGP) og overholder internasjonal menneskerettighetslovgivning
der de har virksomhet.
Forsikringen fra
Alstom står i grell kontrast til FN-organers uttalelser om å ha
forretninger med ulovlige bosettinger på okkupert palestinsk territorium.
I oktober 2020 uttalte FNs spesialrapportør for menneskerettighetssituasjonen
i det okkuperte palestinske området, Michael Lynk, i en rapport
til FNs generalforsamling (A/75/532 § 62) at:
«enhver form for
næringslivsengasjement, enten israelsk eller internasjonal, enten
direkte eller indirekte, enten tilsiktet eller tilfeldig – med de
israelske bosetningene er helt uforenlig med menneskerettighetsforpliktelser,
med UNGP og med enhver målrettet definisjon av forhøyet aktsomhet.»
Norske tog sier videre
i pressemeldingen fra 17. desember 2021 at de har innhentet en ekstern
juridisk betenkning og konkludert med at Alstom ikke kunne vært
utelukket fra konkurransen. Igjen står konklusjonen i sterk kontrast
til konklusjonene i en rapport nylig utgitt av LO, Fagforbundet
og Norsk Folkehjelp, skrevet av folkerettsjurist Mads Harlem og
folkerettsekspert Mark B. Taylor.
Rapporten «Folkeretten
og næringsvirksomhet i konfliktområder» gir en oversikt over de
viktigste reglene som finnes internasjonalt om næringslivets overholdelse
av folkeretten i konfliktområder og hvordan disse reglene er gjennomført
i norsk rett. Rapporten konkluderer med at Norge har et regelverk
som burde sikre at norske selskaper og offentlige innkjøpere ivaretar
menneskerettighetene også i konfliktområder. Lov om offentlige anskaffelser
har flere bestemmelser som åpner for at det kan stilles krav til
både tilbudet og tilbydere om overholdelse av krigens folkerett.
Det finnes lite veiledning
og få retningslinjer for hvordan regelverket er ment å praktiseres
for å sikre at menneskerettighetene etterleves også i konfliktområder
av virksomheter, underleverandører, forretningsforbindelser og offentlige
innkjøpere. Dette kan være en årsak til at det oppstår situasjoner
hvor norske selskaper og offentlige innkjøpere ikke klarer i tilstrekkelig
grad å hensynta de folkerettsrettslige reglene som gjelder i konfliktområder.
Betydningen av krigens folkerett for næringslivet er nedfelt i UNGP.
Norske togs kontraktinngåelse
med Alstom gjør at et norsk statseid selskap får en leverandør som
medvirker til alvorlige brudd på folkeretten og menneskerettigheter,
til tross for at norske myndigheter lenge har vært en pådriver for
et ansvarlig og etisk næringsliv, med tydelige forventninger om
at selskapene i statens eierportefølje skal være ledende i sitt
arbeid med ansvarlig virksomhet.
For Norske tog sin
del innebærer dette at UNGPs anmodninger om å forhindre og redusere
negative menneskerettighetskonsekvenser som er direkte koblet til
egen virksomhet gjennom en forretningsforbindelse, selv om man ikke
har bidratt selv til konsekvensene, ikke blir etterlevd.
I desember 2021 kom
nyhetene om at Alstom og det baskiske selskapet CAF, som også er
involvert i det folkerettsstridige arbeidet med å utvide Jerusalem
Light Rail (JLR), begge er med i en ny konkurranse om leveranse
av fjerntog i Norge. Faren for inngåelse av nok en milliardkontrakt
med en leverandør som direkte medvirker til alvorlige brudd på folkeretten
og menneskerettighetene, er i høyeste grad til stede. Det haster
derfor med å få strammet inn praktiseringen av regelverket slik
at selskaper som medvirker til brudd på folkeretten og menneskerettighetene,
lukes ut av statens leverandørlister.