Bakgrunn
Solide banker i hele landet er
avgjørende for at folk skal kunne bo, arbeide og leve gode liv i
hele Norge. Takket være sparebankene har Norge fortsatt i stor grad en
desentralisert bankstruktur. Lokale og regionale sparebanker sørger
for et variert og velfungerende bankmarked, der viktige beslutninger
tas på hovedkontorer spredt over store deler av landet. Norske sparebanker
er gjennomgående solide og godt kapitaliserte, og den desentraliserte
og mangfoldige bankstrukturen er en styrke for finansiell stabilitet.
Det er viktig å ha en streng regulering av finanssektoren, som sikrer
soliditet og stabilitet, samtidig som reguleringen er tilpasset
de ulike aktørene og sikrer likeverdige vilkår.
De lokale bankene
kjenner lokalmiljøet, næringslivet, organisasjoner og kommunene
de holder til i. De møter i større grad kundene sine fysisk enn
det de største bankene gjør, selv om de også er tilgjengelige via
internett. Den lokale banken har gjerne stor tillit blant innbyggerne
og kan raskt ta en risikovurdering av en lokal bedrift fordi de
kjenner til historikken og folket. Usikkerhet øker med avstand.
Gjennom tilhold i lokalmiljøet og god lokalkunnskap kan sparebankene
redusere usikkerhet og dermed risiko, noe som kan bedre muligheten
for at lokalbanken kan stille med finansiering av for eksempel næringsutvikling
og byggeprosjekter.
Sparebankene har
stor betydning for lokal økonomisk aktivitet og tilførsel av kapital
i norske lokalsamfunn. Blant annet viser analysen Lokale sparebankers betydning
for norsk næringsliv (Menon, 2013) at små bedrifter har vesentlig
større lånetilgang hvis de ligger i en lokal sparebanks markedsområde,
noe som bidrar til arbeidsplasser og verdiskaping.
Sparebankene er kompetansebedrifter
og bidrar til å opprettholde viktige arbeidsplasser i norske lokalsamfunn.
Gjennom rådgivning til bedrifter og privatpersoner kommer denne
kompetansen også samfunnet rundt bankene til gode. I tillegg er
det verdifullt at viktige strategiske beslutninger om forvaltning
av kundens midler og lokalsamfunnets oppsparte kapital fattes i
lokale hovedkontorer der verdiene er skapt.
Lokal tilstedeværelse
og rådgivning er en stor verdi for norske lokalsamfunn. Likevel
er finansskatten innrettet med en forhøyet arbeidsgiveravgift. Dette
straffer banker som velger å opprettholde arbeidsplasser og rådgivningstilbud
nært folk, fremfor å henvise kundene til selvbetjening gjennom sentraliserte
løsninger. Dette er særlig skadelig for lokale sparebanker, som
ofte relativt sett har betydelig høyere lønnsutgifter og mindre overskudd
enn større forretningsbanker. Derfor må finansskatten legges om
innenfor en provenynøytral ramme.
Stabile rammevilkår
og forholdsmessighet i regulering er viktige forutsetninger for
å kunne opprettholde mindre sparebanker i konkurranse med store,
internasjonale banker i Norge. Likevel ser vi stadig eksempler på
brå endringer i sparebankenes rammevilkår, som ved Finanstilsynets
rundskriv om høyrisikoengasjementer 17. desember 2020, der sparebankenes
kapitalkrav for boligprosjekter ble kraftig skjerpet med 14 dagers
varsel uten høring. Disse nye reglene fra Finanstilsynet gjør boligbygging
i distriktene dyrere og undergraver de lokale bankene. Dette virker
stikk i strid med det som burde være målet om å styrke de lokale
bankene og legge til rette for boligbygging i hele Norge.
Lån til boligbyggingsprosjekt
vil fremover kreve 50 pst. mer egenkapital enn i dag for de mindre
bankene, mens store nasjonale og internasjonale banker slipper unna
disse nye kravene. Dette vil være sterkt konkurransevridende, siden
lån med høyere egenkapitalkrav er dyrere for bankene. De nye reglene
vil også virke hemmende for utvikling i distriktene. I disse områdene
er det som regel de mindre bankene som tilbyr finansiering av boligbyggingsprosjekt,
og det blir dermed dyrere å finansiere disse prosjektene. Regningen
for den økte kostnaden vil havne hos dem som skal kjøpe seg bolig
i distriktene.
Det svenske finanstilsynet,
Finansinspektionen, besluttet like før jul 2020 at risikovekten
for lån til næringseiendommer som har under 50 pst. belåning (Loan to
Value – LTV), reduseres fra 100 pst. til 50 pst. for standardmetodebanker,
i tråd med handlingsrommet i EU-regelverket (kapitalkravsforordningen).
Finansinspektionen begrunner endringen bl.a. med at kapitalkravene
for standardmetodebankene dermed blir mer like kapitalkravene for
de store bankene, de såkalte IRB-bankene. Dette kunne være et tiltak
som bidro til mer like konkurransevilkår for de små og store bankene,
og burde vurderes også i Norge.
EU produserer stadig
mer komplisert og omfattende lovgivning for banker, som i hovedsak
er ment for komplekse, internasjonale banker. Likevel ser vi at
norske myndigheter igjen og igjen velger å innføre denne lovgivningen
for alle norske banker, uten å ta tilstrekkelig hensyn til forholdsmessighet
eller utnytte de muligheten som finnes for å ivareta de norske sparebankenes rammevilkår.
For at de mindre bankene skal ha konkurransevilkår som gir mulighet
for å konkurrere med de store utenlandske aktørene, er det viktig
at reguleringen av banker i større grad tilpasses bankenes ulike
størrelser og risikobilde.