Bakgrunn
Norge står overfor
en tid der det må bygges mer. Det må bygges flere boliger, eiendomsretten
bør vektlegges mer i tiden fremover, og næringslivet må kunne etablere seg
og utvikles uten for mange uforutsigbare byggereguleringer.
I forslaget redegjøres
det for en rekke vernebestemmelser, men det har vært umulig å kartlegge
alle, noe som er en av grunnene til at man trenger en kartlegging, opprydding
og forenkling.
Forslagsstillerne
er opptatt av forenklinger i plan- og bygningsloven og av lokaldemokratiet
og ønsker med forslaget å rette oppmerksomhet mot viktigheten av
å bygge ned byråkratiske hindringer for verdiskapere og vanlige
mennesker.
Den første vernebestemmelsen
i Norge kom på plass i 1910. Etter det har det skjedde en inflasjon
av vernebestemmelser til den grad at ingen kan redegjøre for hvor
mange vernebestemmelser man har. Bare i forskrifter til lovverket
teller en 3 100. Dette kommer i tillegg til kommunale og fylkeskommunale
bestemmelser og bestemmelser fra Sametinget. De tvetydige vernebestemmelsene
gir statsforvalteren et rom for skjønn i innsigelsessaker som er
svært uheldig.
Forslagsstillerne
er av den oppfatning at Norge fortsatt skal ivareta landets fantastiske
natur, med fjell, skog, historiske kulturminner og strandsoner,
men at dette ivaretas på en best mulig måte om det skjer en opprydding
og gjerne en kritisk gjennomgang av vernebestemmelser. Ved å redegjøre
for noen av de eksisterende vernebestemmelsene i dette forslaget
viser forslagsstillerne på samme tid til hvor sammensatte reglene
for bygging kan være, og dermed hvor vanskelig det vil være å utvikle
områder for vekst.
Norge har nok kystlinje
til at man kan ivareta både privat eiendom, etablering av næring
og legge til rette for båtliv og offentlige strender. Det kan heller
ikke være slik at så store områder som i dag er vernet, er vernet
fordi man antar at folk har levd der før. Norge har helt klart områder
av historisk betydning som skjuler historiske og verneverdige gjenstander,
men da må det gjøres en gjennomgang av hva som skal bevares og ikke.
Det bør også gjøres
en kartlegging av private eiendommer der det må gjøres arkeologiske
utgravninger ved bygging på tomten. Et krav om arkeologiske utgravninger
fra det offentlige, skal betales av det offentlige og ikke av grunneier,
som ofte uventet har fått millionregninger for påkrevde arkeologiske
utgravninger.
Planlegging og forvaltning
av arealer og ressurser skal som et hovedprinsipp foregå etter bestemmelsene
i plan- og bygningsloven. Plan- og bygningsloven er den viktigste
loven for forvaltning og bruk av arealer i Norge.
Loven er såkalt sektorovergripende.
Imidlertid har en rekke sektorlover bestemmelser om disponering
av arealer og naturressurser innenfor sine spesielle saksområder,
som naturmangfoldloven og kulturminneloven. Vern av areal og bygninger
kan derfor skje i medhold av plan- og bygningsloven i den enkelte
kommune, men også ved bruk av sektorlover som typisk håndheves av
fagetater på ulike nivåer i forvaltningen. De viktigste sektorlovene
er jordlova, naturmangfoldloven, kulturminneloven, markaloven, energiloven,
veglova, forurensningsloven, akvakulturloven, mineralloven, vannressursloven,
vassdragsreguleringsloven, jernbaneloven, konsesjonsloven, havne-
og farvannsloven, jordskiftelova, folkehelseloven, eierseksjonsloven,
lakse- og innlandsfiskloven, luftfartsloven, naturoppsynsloven og
brann- og eksplosjonsvernloven.
Verneområder er områder
der myndighetene har bestemt at naturen skal vernes mot inngrep
eller forstyrrelser. Verneområder blir opprettet etter naturmangfoldloven.
For hvert enkelt verneområde vedtas det en egen forskrift. Totalt
er det over 3 100 verneområder i Norge. Ansvaret som forvaltningsmyndighet
er fordelt på tre: kommunen, nasjonalpark- og verneområdestyret
og statsforvalteren.
I tillegg til dette kommer kulturminnene
eller kulturmiljøene av nasjonal verdi som er fredet etter kulturminneloven.
Kulturminner og kulturmiljøer med regional eller lokal verdi er
sikret vern av kommunene ved hjelp av plan- og bygningsloven.