Bakgrunn
Hijaben symboliserer
verdier som bryter radikalt med de liberale verdiene Norge er bygget
på. Plagget legitimeres i islam som en aktiv handling for å unngå
å vekke lyster hos det motsatte kjønn da kvinners hud, kropp og
hår er å anse som seksuelle objekter. Barnehijab representerer således
en seksualisering og et syn på barn som ikke er forenlig med norsk
lov, og tildekkingen er en av de mest synlige formene for sosial kontroll
av barn, som ikke hører hjemme i Norge. Samfunnet kan ikke akseptere
at småjenter fra minoritetsmiljøer blir betraktet som seksuelle
objekter og dermed blir blottet for de samme rettighetene som majoritetsbarna.
Forslagsstillerne
ønsker ikke et generelt forbud mot hijab, da selvbestemmelsesretten
står sterkt i Norge. Forslagsstillerne mener et slikt drastisk tiltak,
der staten går inn og regulerer folks klesplagg, vil være uproposjonalt
og unødig inngripende overfor innbyggerne. Imidlertid tilsier både
de verdier hijaben representerer, og de praktiske hindringene plagget
medfører for integreringsprosessen, at spørsmålet om et forbud stiller
seg annerledes hva gjelder barn og ungdom.
Ingen små barn er
i stand til å ta stilling til bruk av hijab på egen hånd, i hvert
fall ikke i stand til å se ideologien bak, ei heller konsekvensen
av denne indoktrineringen og segregeringen som blir påført
dem. Det er et valg deres foreldre tar på deres vegne, ut fra et
ønske om kontroll og forming av barnas identitet i tråd med skikker
og religion. For jentene som blir påtvunget bruk av hijab fra ung
alder, er et forbud eneste mulighet for å sikre deres grunnleggende
rett til å kunne bestemme over eget liv og bli likestilt med andre
jevnaldrende barn.
Den økende bruken
av hijab blant barn fører til at liberale krefter blant innvandrerbefolkningen
får det stadig vanskeligere. Stigmatiseringen av jenter uten hijab er
tiltagende, de stemples som dårlige muslimer og urene og for vestlige.
Fedre blir trakassert for å tillate at jenter går uten hijab, at
de ikke har tilstrekkelig kontroll over egne døtre og deres kyskhet.
Familier som viser vilje til integrering, blir motarbeidet og hetset
og i verste fall utstøtt fra nærmiljøene, storfamilien og nettverkene.
Mange bøyer av for presset, fordi det fremstår som den enkleste
løsningen. Storsamfunnet stiller ikke opp for de liberale muslimene.
I stedet velger storsamfunnet å tolerere intoleranse, og arenaen
blir overlatt til reaksjonære konservative krefter. Ved å unnlate
å stanse denne utviklingen og frita disse jentebarna fra denne tvangstrøyen
helt ned i barneskolealder, er man med på en stilltiende aksept
av stadig mer konservative krefters kamp i det muslimske miljøet
i Norge og legitimerer denne forskjellsbehandlingen av barn.
Barnehijaben skaper
et kunstig skille mellom barn på grunnlag av religion og kjønn.
En slik segregering av barn er et brudd på idealet om at jenter
og gutter, uavhengig av etnisitet og religion, er likestilte i Norge.
Et forbud mot barnehijab i barnehage og grunnskole vil sikre likestilling
og bidra til at alle barn i Norge får samme rett og mulighet til
utfoldelse og utvikling. Et slikt forbud er et viktig bidrag for
å sikre barns universelle rettigheter i Norge.