Bakgrunn
Forslagsstillerne
foreslår å stille miljøkrav til Nav i forbindelse med anbud for
leverandører av biler og gjøre det enklere for personer med funksjonsnedsettelser
å velge nullutslippsbil ved innkjøp gjennom Nav.
I flere tidligere
saker har det fremkommet at det for personer med behov for bil fra
Nav er dieselbil som gjelder. Folk som må ha disse bilene, etterlyser
selv utslippsfrie alternativer. Regelverket oppleves derfor som
diskriminerende for folk med funksjonsnedsettelser som ønsker å
kjøre utslippsfritt, men ikke får mulighet til å velge dette.
Hvis man på grunn
av en varig funksjonsnedsettelse ikke kan benytte offentlige transportmidler
til arbeid eller utdanning ut over videregående skole, kan man få
et engangsbeløp til å kjøpe en bil selv. Dette kalles gruppe 1-biler.
Før 1. januar 2015 kunne også funksjonshemmede som ikke var i arbeid
eller utdanning, få støtte til gruppe 1-biler. Om man har behov
for kassebil med heis/rampe for håndtering av rullestol, kan man
ha rett til bilstønad også for å dekke transportbehov i dagliglivet.
Slike biler bestilles av Nav og kalles gruppe 2-biler.
Dagens nullutslippsbiler
er hovedsakelig personbiler, hvor fullt tilskudd er 160 507 kroner.
I praksis kan dette slå negativt ut for de som ønsker å kjøre utslippsfritt,
fordi en elbil som dekker behovene folk med funksjonsnedsettelser
har, koster for mye. Dette kan handle om automatikk i løsningene
på bilen, rekkevidde og parkeringsassistanse. Stortinget har fastsatt
en målsetting om at alle nybiler som selges, skal være elektriske innen
2025, og 2022 for offentlige biler. Men i nytt anbud fra høsten
2021 gjelder ikke dette. Nav er en stor statlig institusjon som
dermed også må være forpliktet til å følge opp de tiltak som Stortinget
bestemmer i møte med klimakrisen. Målsettingen om nullutslipp bør
også gjelde for biler i Nav for mennesker med funksjonsnedsettelser
og med behov for bistand til bilinnkjøp. Utviklingen går raskt,
og det er viktig at Nav sikrer seg erfaringer med elektriske biler
raskt og ikke må vente i flere år.