Initiativ
fra sør, motstand i nord
I Verdens handelsorganisasjon
(WTO) ble det 2. oktober 2020 tatt et initiativ som kan avhjelpe
situasjonen for et flertall av verdens land. Da la Sør-Afrika og India
frem et felles forslag med tittelen “Waiver from certain provisions
of the TRIPS agreement for the prevention, containment and treatment
of COVID-19”. Forslaget (heretter patentforslaget), som for tiden
er under behandling i TRIPS-rådet, innebærer at medisiner, vaksiner,
diagnostika og annen teknologi blir midlertidig unntatt patentbeskyttelsene
i TRIPS-avtalen.
Leger Uten Grenser
påpeker at dersom patentforslaget blir vedtatt, innebærer det at
mange av hindringene lav- og mellominntektsland møter i kampen for å
bekjempe pandemien, forsvinner, og uttaler dette:
«Dette vil gi landene
det nødvendige politiske rommet til å samarbeide om forskning og
utvikling, produksjon, oppskalering og distribusjon av COVID-19-midler.»
Patentforslaget er
nå er i ferd med å få en formidabel tilslutning blant mellom- og
lavinntektsland. Minst åtte andre land har til nå stilt som medforslagsstillere,
og nær 100 land har til nå erklært sin støtte til forslaget. Patentforslaget
støttes også av The Joint United Nations Programme on HIV and AIDS
(UNAIDS), UNITAID, Leger Uten Grenser, Oxfam, Human Rights Watch
og Amnesty International, i tillegg til over 300 sivilsamfunnsorganisasjoner
globalt. Generaldirektøren for Verdens helseorganisasjon (WHO) har
også uttrykt seg positivt om forslaget.
I møtet i TRIPS-rådet
16. oktober argumenterte Norge imidlertid mot patentforslaget og
konkluderte med at norske myndigheter ikke kunne gi det sin støtte.
Det samme gjorde EU, USA, Sveits, Storbritannia og Japan. I svar
på skriftlig spørsmål fra Audun Lysbakken av 23. november 2020 (Dok.15:444
(2020–2021)), gir utenriksminister Ine Eriksen Søreide følgende
forklaring på norske myndigheters negative holdning til patentforslaget:
«Immaterielle rettigheter
er viktige som insentiver til forskning og utvikling av legemidler
og medisinsk utstyr. Det er vanskelig å forutse konsekvensene et
slikt bredt unntak ville ha. Norge frykter at et slikt forslag kan virke
mot sin hensikt fordi vi risikerer redusert forskning på og utvikling
av legemidler og medisinsk utstyr dersom insentivene svekkes».
Argumentasjonen ligger
svært tett opptil de motargumentene som har kommet fra legemiddelindustrien selv,
og står i sterk kontrast til regjeringens tidligere retoriske linje
om at ekstraordinære tider krever ekstraordinære tiltak. Det er
verdt å minne om at offentlige institusjoner har stått for en storstilt
finansiering av vaksineprogrammer under pandemien. Her har også
norske myndigheter bidratt med store beløp. Det kan også påpekes
at det ikke dreier seg om avskaffelse av patentbeskyttelser, men
heller om midlertidige unntak.
I denne sammenhengen
er det verdt å merke seg at Sør-Afrika, som sammen med Norge leder
ACT-A, både er initiativtaker og en sterk pådriver for patentforslaget. Det
fremstår som svært betenkelig at Norge i så liten grad har tatt
inn over seg de sterke argumenter som vår nære partner legger til
grunn.
I sitt innlegg i
TRIPS-rådet 20. november argumenterte Sør-Afrikas representant for
at det nå er i ferd med å utvikle seg en tendens hvor de bilaterale
avtalene mellom enkeltland og enkeltselskaper om levering av vaksiner
og medisiner mot covid-19 er i ferd med å hindre rask og effektiv
vaksinedistribusjon:
«Ad hoc, ikke-gjennomsiktige
og ikke-ansvarlige bilaterale avtaler som kunstig begrenser tilbud
og konkurranse kan ikke gi tilgang på en troverdig måte under en
global pandemi. Disse bilaterale avtalene fremhever ikke globalt
samarbeid, men underbygger heller ‘nasjonalisme’ og utvider ulikhetsgapene».
En slik utvikling
er nettopp den høytstående representanter for norske myndigheter
har fremholdt som ekstremt uheldig. Forslaget fra Sør-Afrika og
India er derfor i tråd med det overordnede budskapet regjeringen
har kommunisert i multilaterale fora tidligere.