Bakgrunn
Flere viktige yrkesgrupper
i offentlig sektor, som hjelpepleiere, sykepleiere, renholdere,
politi og brannkonstabler, har særaldersgrenser. Dette er ofte fysisk krevende
yrker. Særaldersgrenser er derfor satt for å ivareta samfunnets
interesser. Særaldersgrensene blir kompensert for med særlige ordninger
for den enkelte gruppe. I tillegg er mange av yrkene fysisk krevende
for den enkelte å stå i fram til 67 år eller høyere. Dette vises også
i statistikken, hvor mange blir uføre før de når pensjonsalder.
De som jobber i noen av samfunnets aller viktigste yrker, risikerer
altså å bli syke og uføre av jobben. Da er det viktig at samfunnet
sørger for at hver enkelt har et sikkerhetsnett som fanger dem opp
om de skulle være så uheldig å bli uføre, enten det er snakk om belastningsskader
eller andre yrkesskader.
Dessverre fungerer
ikke sikkerhetsnettet for alle. Hvis man blir ufør i yrker med særaldersgrenser,
risikerer man at man taper store summer i perioden fra man skulle
gått av med pensjon på grunn av særaldersgrensen og fram til 67
år. Dette er en så uforståelig regel, at det er grunn til å tvile
på at konsekvensene er tilsiktet.
Dette er likevel
ingen ny problemstilling. Arbeids- og sosialdepartementet har i
ulike forskrifter korrigert for disse uheldige effektene. 1. desember
2015 fastsatte departementet forskrift om samordning av alderspensjon
før 67 år og enke- og enkemannspensjon fra offentlig tjenestepensjonsordning
med uføretrygd fra folketrygden – overgangsregler. Denne gjelder
for særaldersgrensepensjonister som fikk konvertert uførepensjonen
1. januar 2015, og innebærer at samordningsfradraget skulle settes
etter reglene som gjaldt før 1. januar 2015. Dette skulle kun være
en overgangsordning som gjelder for uføre som når aldersgrensen
for stillingen før 2025.
Dermed er det mange
uføre og uførepensjonister som ikke er omfattet av denne overgangsordningen.
Arbeids- og sosialdepartementet anslår ifølge Actecan-rapport 2017-01
Kartlegging av konsekvenser av ny uførepensjon i offentlig sektor.
Erfaringer per juni 2017, at om lag 22 pst. av de uføre pr. 1. januar
2015 ikke var omfattet av forskriften. Videre slås det fast at så
godt som alle nye uførepensjonister etter 1. januar 2015 med særaldersgrense,
som allerede har gått over til alderspensjon fra tjenestepensjonsordningen,
har fått redusert pensjon. Dette tallet vil vokse framover, med
mindre det gjøres endringer.
Det er derfor nødvendig
med raske endringer for å unngå at mennesker som har utført viktige
jobber for samfunnet, ender opp med å tape store summer på grunn
av en feil. Regjeringen bør snarest utforme en forskrift som sikrer
denne gruppen uføre en verdig behandling.