Likestillings- og
diskrimineringsloven gir et vern mot diskriminerende lønnsfastsettelse.
I loven § 34 er det fastsatt at kvinner og menn i samme virksomhet skal
ha lik lønn for samme arbeid eller arbeid av lik verdi. Lønnen skal
fastsettes på samme måte, uten hensyn til kjønn.
I 2019 ble det innført
en lovpålagt plikt til å gjennomføre lønnskartlegging annethvert
år fordelt etter kjønn. Endringen gjelder for alle offentlige virksomheter,
uavhengig av størrelse, og private virksomheter som jevnlig sysselsetter
mer enn 50 ansatte. En slik lønnskartlegging vil kunne gi et bedre
kunnskapsgrunnlag knyttet til likelønnsutfordringer.
Fra 1. januar 2020
gjelder også en forsterket aktivitets- og redegjørelsesplikt. Diskrimineringsnemnda skal
håndheve brudd på redegjørelsesplikten for arbeidsgivere. Dette
innebærer at nemnda kan fatte vedtak og pålegge retting/stansing
eller andre tiltak for å sikre at virksomheter oppfyller redegjørelsesplikten. Ved
brudd på plikten kan nemnda fatte vedtak om tvangsmulkt. Nemnda
kan imidlertid kun ilegge sanksjon for dårlige redegjørelser, ikke
om likestillingsarbeidet i bedriften i seg selv er bra eller dårlig.
Forslagsstillerne mener Norge derfor bør innføre en likelønnstandard inspirert
av Island.
Island er det første
landet i verden som lovpålegger arbeidsgivere å sikre lik lønn for
kvinner og menn med arbeid av lik verdi. Dette kommer i tillegg
til at Islands lov allerede omfattet et vern mot kjønnsbaserte lønnsforskjeller.
Islandske myndigheter
gjorde dette for å få bukt med bedrifts- og virksomhetsinterne likelønnsutfordringer.
Selve verdivurderingen gjøres internt på arbeidsplassene etter fire
kriterier: kompetanse, ansvar, anstrengelse og arbeidsmiljø. De
ulike kriteriene vektes, og alle stillinger gis en poengsum. Sertifiseringen
og kontrollen gjøres av eksterne, og brudd på loven kan straffes
med bøter. Island har med dette flyttet bevisbyrden over på arbeidsgiver.
Ulik lønn for likt
arbeid er ulovlig i Norge også, men her er det opp til den enkelte
ansatte å bevise at lønnsforskjeller skyldes diskriminering.
Fagforeningene var
med på å utvikle den islandske modellen. Den ble jobbet fram gjennom
et trepartssamarbeid, men ansattes representanter har ingen definert rolle
i arbeidsverdivurderingene.
Forslagsstillerne
mener en likelønnsstandard kan sette ny fart på likelønnsarbeidet
også i Norge. Det forutsettes at partene i arbeidslivet inkluderes
i utredningsarbeidet og gis definerte roller i utøvelsen av den, blant
annet at de medvirker i arbeidsverdivurderingene. For å unngå at
gamle forestillinger om verdien av typisk kvinne- og mannsarbeid
bygges inn i en sertifiseringsordning, er det dessuten viktig med
et tett samarbeid med relevante fagmiljøer.
En likelønnstandard
bør legge til grunn at alle virksomheter over en viss størrelse
må sertifisere seg, og at sertifiseringen må fornyes fast etter
en viss tid. Et uavhengig organ som for eksempel Likestillings-
og diskrimineringsombudet (LDO) bør få i oppgave å kontrollere sertifiseringen.
Virksomheter som ikke følger kravet, må kunne ilegges sanksjoner,
for eksempel av Diskrimineringsnemnda. Likelønnstandarden må ses
i sammenheng med aktivitets- og redegjørelsesplikten.