Bakgrunn
Pasientreiser er
en viktig del av pasientens helsetjeneste, og det er viktig å ha
en god og velfungerende pasientreiseordning som ivaretar pasienten
på en akseptabel og god måte.
I dag må pasientreiser
registreres på papir eller på en digital plattform for at man skal
kunne få refundert utgifter i forbindelse med reisen. Mange opplever
det som tidkrevende og vanskelig å forstå hvilke rettigheter man
har, og hvilke utgifter som vil bli dekket. Her vil det være svært
mye som kan forenkles ved å erstatte dagens rigide skjemavelde med
standardiserte beløp.
Nytt regelverk for
pasientreiser ble utarbeidet og iverksatt 1. oktober 2016 og skulle
ha fokus på forenkling, digitalisering og effektivisering. Etter
en viss tid kan det være behov for å vurdere om det nye regelverket har
hatt utilsiktede konsekvenser, og Stortinget ba regjeringen starte
evalueringsprosessen for pasientreiseforskriften i løpet av august
2019.
Det er for mye byråkrati
og skjemavelde i offentlig sektor, og det er et stort forbedringspotensial
på dette området. Det skal ikke være slik at pasienter må bruke både
tid og ressurser på å finne frem i en vanskeliggjort papirmølle.