Bakgrunn
Den planlagte olje-,
kull- og gassproduksjonen i verden er nesten 50 pst. for høy til
å unngå oppvarming over 2 grader. Dette viser en ny rapport fra
Cicero og en rekke andre institusjoner: «The Production Gap 2019 Report:
The discrepancy between countries’ planned fossil fuel production
and global production levels consistent with limiting warming to
1.5°C or 2°C.»
Konklusjonen er at
regjeringer i hele verden planlegger å produsere omtrent 50 pst.
mer fossilt drivstoff innen 2030 enn det som vil være i tråd med
målet om å ikke øke globaloppvarming mer enn 2 grader. Det er 120 pst.
mer enn det som er mulig for å nå 1,5 graders målet. Dette kalles
produksjonsgapet: Altså hvor mye høyere produksjonen av fossil energi
er planlagt å være enn det som er mulig å forbruke dersom en skal
nå målet om å hindre oppvarming mer enn 2 grader.
Produksjonsgapet
oppstår på grunn av ambisiøse nasjonale planer om økt utvinning,
subsidier til fossilprodusenter og andre nasjonale støtteordninger
som bidrar til økt produksjon. Alt dette gjelder også i Norge. Rapporten
foreslår en rekke tiltak for å tilpasse framtidig oljeproduksjon
til klimamålene, og den viser til ulike land som har innført restriktive
tiltak – slik som New Zealand, som ikke vil gi flere tillatelser
til boring etter ny olje. Det er på høy tid at man også i Norge
begynner å diskutere hvordan landet skal få ned produksjonen.
Norske klimaøkonomer
har nylig publisert en artikkel i det prestisjetunge tidsskriftet
Science om fossil energi og klimautfordringer: «The case for a supply-side climate
treaty». De tar til orde for et helt nytt samarbeid og egne avtaler
mellom fossilprodusentene. En slik avtale vil, ifølge forskerne,
sørge for en billigere overgang til en fossilfri verden, det kan
fungere som en forsikring dersom Parisavtalen ikke overholdes, og
det vil gjøre gratispassasjerproblemet mindre ettersom det også
vil omfatte disse indirekte. Nye tall fra Global Carbon Project
viser at mens verdens kullforbruk har falt, sørger veksten i forbruket
av olje og gass for at de samlede klimagassutslippene fortsatt øker.
Å begrense framtidig forbruk og produksjon av olje og gass er derfor
avgjørende.
Norges klimapolitikk
er i en rekke sammenhenger blitt omtalt som et paradoks. Internasjonalt
markerer Norge seg som en pådriver for en klimaomstilling, samtidig
som landet er en stor oljeprodusent som tjener store penger på å
eksportere klimagassutslipp til andre land. Skal alle land gjøre
som Norge, så vil en ikke klare å unngå en katastrofal oppvarming
i verden. Derfor trenger man å kombinere tiltak for å begrense forbruket av
olje og gass, med tiltak som begrenser produksjonen. Det er nødvendig
å vri investeringer over fra olje og gass til nye næringer og fornybare
energiformer, ikke lenger subsidiere fossil energiproduksjon gjennom
ulike støtteordninger, og å stanse letingen i nye områder. Det er realiteten
som også må legges til grunn for norsk oljepolitikk.
Det første Norge
kan gjøre er å ta et internasjonalt initiativ for samarbeid om å
fremme omstilling i fossilproduserende land, med sikte på å inngå
avtaler om å begrense produksjonen av kull, olje og gass. Det argumenteres
ofte med at Norge har lave CO2-utslipp
per produsert enhet olje og gass, og at reduksjonen i produksjonen
derfor bør gjennomføres andre steder. Utslippene i forbindelse med
produksjonen er ikke små, men de er ikke avgjørende for hvor produksjon
bør gjennomføres. Det er heller ikke slik at olje- og gassmarkedet
ikke har fysiske begrensninger. Det er også uansvarlig å ta til
orde for en politikk som forutsetter at andre land frivillig skal
begynne å redusere sin produksjon. Det er ikke under norsk kontroll,
og heller ikke særlig sannsynlig all den tid dette ikke har vært
mulig her i Norge, som er et av de landene med størst forutsetning
for dette. På den bakgrunn mener forslagsstillerne at et av tiltakene
for å sikre verden mot farlige klimagassutslipp er å ta initiativ
til et samarbeid som kan lede fram mot en egen avtale mellom de
oljeproduserende landene om å redusere produksjonen, stanse leteaktiviteten
og verne sårbare områder mot utvinning og leting. Samarbeidet bør
også omfatte hvordan arbeidstakere i berørte næringer kan inkluderes
og ivaretas for å sikre en rettferdig omstilling. Hvordan initiativet
skal utformes, må være opp til regjeringen, men det er for eksempel
mulig å se for seg initiativer gjennom FN, ettersom både direktøren
for FNs miljøprogram UNEP og generalsekretæren for FNs klimakonvensjon
UNFCCC har uttalt seg positivt om nye initiativ som begrenser tilbudet
av fossil energi.