En
bred kompetansereform innenfor rammen av trepartssamarbeidet
Forslagsstillerne
foreslår at det gjennomføres en bred kompetanse- og læringsreform.
En slik reform skal skapes innenfor rammen av trepartssamarbeidet,
verdsette arbeidslivet som en viktig læringsinstitusjon og legge
til rette for læring i hele arbeidslivet. Denne kompetansereformen
skal utvikles i samarbeid med partene i arbeidslivet og universiteter,
høyskoler og fagskoler.
Forslagsstillerne
vil at arbeidstakerne opparbeider seg rett til etter- og videreutdanning
gjennom et langt arbeidsliv. Når virksomheter skal vurdere kompetansebehov,
må tillitsvalgte tas med på drøftinger, eksempelvis gjennom en plikt
for både offentlige og private virksomheter til å gjennomføre en
årlig drøfting med tillitsvalgte om kompetanseutvikling.
Bedrifter trenger
trygghet for at staten er med på laget, og arbeidsfolk må vite at
de får oppdatert kompetansen sin når de trenger det. Som del av
forslaget til kompetansereform foreslås det at det opprettes et
kompetansefond som skal investere i befolkningens kunnskap og kompetanse,
basert på nasjonale behov, men tilpasset arbeidsplassenes regionale
og lokale krav. Partene i arbeidslivet styrer fondet og inviteres
til å utforme retningslinjer for bruk av midler fra fondet. Virksomheter
kan få midler fra fondet basert på avtaler om kompetanseutvikling
mellom ledelse og arbeidstakere. Dette vil også bidra til å øke
organisasjonsgraden i arbeidslivet. Forslagsstillerne viser til
at Arbeiderpartiet har startet på et slikt kompetansefond i alternativt
statsbudsjett, med et forslag om 100 mill. kroner som en begynnelse
på en opptrapping.
Kunnskapsinstitusjonene
stimuleres også til å bidra mer til etter- og videreutdanning som
del av kompetansereformen, blant annet gjennom en gjennomgang av finansieringssystemet.
Det må lønne seg å bidra til den livslange læringen. Det er også
behov for en langt tettere kobling mellom utdanning og arbeidsliv,
fra grunnskole til høyere utdanning og forskning. Man må ta i bruk kompetansen
i både videregående opplæring, fagskoler, studiesentrene og det
desentraliserte utdanningstilbudet over hele landet.
Forslagsstillerne
mener det også er behov for å gjøre tilpasninger i studiestøtten
til studentene og endre og tilpasse regelverket bedre til livslang
læring. Forslagsstillerne viser til at Arbeiderpartiet tidligere
har foreslått å åpne for muligheten for å få studiestøtte også ved
mindre enn 50 prosent studiebelastning, samt muligheten for å få
studiestøtte i mer enn 8 år i særlige tilfeller. Begge disse grepene
vil legge bedre til rette for læring gjennom livet.
Forslagsstillerne
vil understreke at det også er viktig med kontinuerlige analyser
av det læringsintensive arbeidslivet og hvilke andre mekanismer
som er særlig viktige for utvikling og effektiv bruk av kunnskap.