Bakgrunn
Fylkene må settes
i stand til å gi et tjenestetilbud til innbyggere og næringsliv
i hele landet. Svært viktig for mange er transporten til sjøs som
fylkene står for med båt- og ferjetrafikk.
Transport er en av
sektorene som slipper ut mest CO2,
og det tar tid å få ned utslippene. Utviklingen av utslippsfrie
ferjer har allerede kommet langt, mens utviklingen av utslippsfrie
hurtigbåter enda er i startfasen. Mange er urolige for dårligere
tilbud gjennom redusert frekvens og flere kanselleringer. Det er
viktig å investere i teknologiutvikling, slik at utfordringene kan
løses.
Innen 2021 anslås
det å være omkring 70 batteriferjer og hybridferjer i Norge, fordelt
på riks- og fylkesvegnettet. Dette tilsvarer omtrent en tredjedel
av ferjeflåten. Samtidig gjenstår mye. Framover er det nødvendig med
store investeringer både i materiell, ombygging av kaier, etablering
av ladeutstyr og utbygging av energinettet fram til kaiene. I dag
tar fylkeskommunen mange av disse kostnadene gjennom overføringer
fra fylkesvegnettet. Det må det kompenseres for i langt større grad. På
sikt kan det være mulig å redusere kostnadsnivået, samtidig som
tilbudet forbedres.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet
lyste i 2016 ut et prosjekt for å få innspill til en ny kostnadsnøkkel
for båt og ferje. Møreforsking ble tildelt prosjektet. Målet for
prosjektet var å få på plass en kostnadsnøkkel som fanger opp variasjoner
i utgiftsbehovet på en bedre måte. Kostnadsnøkkelen for båt og ferje
bestod av kriteriene «antall ferjesamband» og «fylkesfaktor båter».
Møreforskings rapport
nr. 1701 presenterte forslag til en ny kostnadsnøkkel for ferjer,
men fordi analysene ikke fant statistisk signifikante kriterier
som kunne fange opp forskjeller i fylkeskommunenes utgifter til
båter på en tilfredsstillende måte, presenterte ikke rapporten objektive
kriterier for båt. Møreforsking forsøkte i prosjektet å benytte
den samme metoden for båtrutene som for ferjene, men analysene førte
ikke fram til resultater som kunne brukes. Fordi det ikke finnes
en nasjonal standard for båtruter, forsøkte Møreforsking å utarbeide
en standard basert på strekningslengde og passasjertall. Til tross
for et omfattende arbeid med datainnsamling var datagrunnlaget for
båter mangelfullt. Forsøk på foreløpige beregninger med det innsamlede materialet
viste et svært stort avvik mellom beregnede og faktiske kostnader
for båter.
I kommuneproposisjonen
2018 presenterte regjeringen sitt forslag til ny delkostnadsnøkkel
for båt og ferje, jf. Prop. 128 S (2016–2017). Departementet vurderte
det slik at båtkriteriet ikke burde videreføres, og foreslo at variasjoner
i utgiftsbehovet til båter fanges opp av kriteriene kystlinje, antall
skolereiser med båt og ferje og antall båtreiser/passasjerer i alt.
Tallene for antall reiser hentes fra SSB/KOSTRA og oppdateres årlig.
Den nye kostnadsnøkkelen
for båter har lengde på kystlinjen som avgjørende faktor. Denne
omleggingen rammer flere båtfylker hardt. Kystlinjekriteriet er
ikke dekkende for fylker som har folk og næringsliv på steder der
de er avhengige av båt. Både båtruter med lange avstander ut til
øysamfunn og båtruter langs kystlinjen er avhengige av sjøvegs kommunikasjon
for å sikre både verdiskapning og bosetting i områder med utilstrekkelige
alternativer eller ingen andre transportformer.
Det er viktig at
overføringene gjennom inntektssystemet gir fylkene en reell mulighet
til å tilby et godt båtrutetilbud for innbyggerne. Store kutt i
statstilskuddet til fylkene som taper på den innførte ordningen,
vil gi et dårligere båtrutetilbud til innbyggerne eller behov for
å kutte i andre tjenester eller nødvendig vedlikehold av fylkesveiene.
Flere fylkeskommuner
var i forkant av nye kostnadsnøkler tydelige på at båtkriteriene
hadde klare svakheter, og påpekte som regjeringen at systemet, som
tilnærmet er en refusjonsordning, ikke gav insentiver til effektivisering
eller mulighet til å gjøre endringer som var besparende, samtidig
som de søkte å beholde eller forbedre tilbudet.
Omleggingen av delkostnadsnøkkelen
for båt har gitt store utfordringer. Situasjonen er nå at merutgiftene til
båt ikke kompenseres tilstrekkelig eller på en måte som reflekterer
fylkeskommunens faktiske utgifter for å levere et nødvendig tilbud.
Dette slår uheldig ut for fylker med store avstander og spredt bosetting.
Kombineres dette med øvrige endringer i inntektssystemet, gir totalen
en stor omfordeling som er vanskelig å håndtere, særlig når fylkene
ønsker å skape stabilitet i tilbudet til innbyggerne og gode arbeidsmiljøvilkår
for ansatte samtidig som man ønsker å drive utvikling.
Gjennom kostnadsutjevningen
i inntektssystemet skal fylkeskommunene i prinsippet få full kompensasjon
for ufrivillige kostnadsforskjeller. Tilskuddet korrigeres for variasjoner
i fylkeskommunenes utgiftsbehov slik at de skal kunne ha like muligheter
til å tilby likeverdige tjenester. Innretningen av kostnadsdekningen
for båt kan ikke sies å være ivaretatt med det nye kriteriet.
Nesten alle fylkeskommuner
framhever store økonomiske utfordringer i båt- og ferjesektoren
framover og er opptatt av kostnadsveksten ved nye anbud og ved innføring
av null- og lavutslippsløsninger. Det påpekes at behovet for investeringer
i infrastruktur er en sentral kostnadsdriver, og at det bør tas
hensyn til dette ved å øke rammene og/eller at dette bør inngå i
nye kriterier.
Det er helt avgjørende
at inntektssystemet for kommuner og fylkeskommuner tilføres tilstrekkelige
midler til å løse oppgavene og tilby gode og likeverdige tjenester
til folk i hele landet. Det er avgjørende at bevilgningene som fordeles
i inntektssystemet, er på et nivå som gir kommuner og fylker reelle
muligheter til å dekke sine utgifter og dermed mulighet til å gi
likeverdige tjenestetilbud til sine innbyggere.
Forslagsstillerne
viser til at det gjennom komitémerknader og vedtak på Stortinget
har blitt gitt uttrykk for at det som hovedregel skal legges til
grunn så objektive kriterier for kostnadsutjevning som mulig. Der
det ikke er mulig, må det etter forslagsstillernes syn vurderes
i større grad å kompensere enkeltfylker for særlige utfordringer
eller statlige satsinger. Modellen for kompensasjon av merutgifter
til båt må revurderes slik at fylker med et reelt behov for båttransport
kan videreutvikle tilbudet til innbyggerne og næringslivet ut over
ren skoleskyss.