Bakgrunn
Forslagsstillerne
viser til at Norge har et bredt verdi- og interessefellesskap med
andre europeiske land og har behov for å finne felles løsninger
på grenseoverskridende utfordringer. Dette krever forpliktende samarbeid.
Forslagsstillerne legger også stor vekt på norsk støtte til og oppfølging
av det normgivende arbeidet som har pågått i ILO.
ILOs åtte kjernekonvensjoner
inneholder grunnleggende menneskerettigheter og utgjør et minimum
av rettigheter som skal respekteres i arbeidslivet. Konvensjonene
deles inn i fire hovedkategorier: forbud mot barnearbeid, forbud
mot tvangsarbeid, forbud mot diskriminering og rett til organisasjonsfrihet
og kollektive forhandlinger. Det er reist spørsmål om ILOs kjernekonvensjoner
om organisasjonsfrihet og kollektive forhandlinger har et tilstrekkelig
vern etter norsk rett, og i det følgende vil forslagsstillerne fokusere
på dette.
Norge, som en liten
og åpen økonomi med stor grad av eksport til europeiske land, er
avhengig av gode og forutsigbare internasjonale avtaler. Samtidig
påvirkes det norske arbeidslivet gjennom fri flyt av kapital og
arbeidskraft innenfor EØS-området. Dette har gitt muligheter for
nordmenn til arbeid i andre EØS-land, og det har samlet sett vært
en fordel for norsk økonomi. Samtidig har et høyt antall arbeidsinnvandrere
lagt stort press på norske lønns- og arbeidsvilkår.
Forslagsstillerne
mener det burde vært gjort mer fra myndighetenes side for å sikre
den norske arbeidslivsmodellen og aktivt sikre at norske lønns-
og arbeidsvilkår blir håndhevet og respektert på norske arbeidsplasser.
Det er etter forslagsstillernes syn en politisk oppgave å bidra
til et seriøst arbeidsliv basert på høy organisasjonsgrad, faste
og hele stillinger og å opprettholde et arbeidsliv hvor norske lønns-
og arbeidsvilkår ikke undergraves. På samme måte er det en politisk
oppgave å motvirke at useriøsitet, sosial dumping og arbeidslivskriminalitet
får fotfeste i norsk arbeidsliv. Et element i dette er at arbeidsinnvandrere
likebehandles og underlegges de samme lønns- og arbeidsvilkår som
ellers gjelder i Norge.
Forslagsstillerne
mener det må benyttes et bredt sett av nasjonale virkemidler for
å sikre den norske arbeidslivsmodellen. Samtidig bør Norge styrke
respekten for de grunnleggende prinsipper i arbeidslivet ved å innlemme
ILOs kjernekonvensjoner i menneskerettsloven.
Forslagsstillerne
viser til at ved å innlemme ILOs kjernekonvensjoner i menneskerettsloven
vil ILOs grunnleggende rettigheter løftes opp og få en helt ny status,
på linje med de viktigste konvensjoner man har i norsk rett. Det
vil ha stor faktisk og rettslig betydning. Med en slik lovendring
vil norske domstoler, og andre aktører, ta utgangspunkt i og legge
avgjørende vekt på de regler og den praksis som følger av ILOs kjernekonvensjoner.
En juridisk utredning
fra Senter for europarett ved professor Finn Arnesen og førsteamanuensis
Hilde Ellingsen (heretter utredningen) viser at vernet for faglige rettigheter
i Den europeiske menneskerettsdomstol (EMD) dels utvikles i lys
av ILOs kjernekonvensjoner, og ILO-konvensjonene har dermed et mer
indirekte vern i norsk rett. EMD er likevel ikke i alle sammenhenger bundet
til å følge ILO-konvensjonene ved fastleggelsen av organisasjonsretten,
og den metode som EMK benytter for å harmonisere EMK og ILO-konvensjonene,
er under utvikling og kan endre seg.
Det fremgår også
av utredningen at det på enkelte punkter kan synes som om ILOs håndhevingsorganer har
lagt til grunn en noe videre forståelse av hva som er vernet etter
ILO-konvensjonene, enn det som er vernet av EMK. Hvis ILO-konvensjonene
skal få en klar og direkte betydning i norsk rett, vil det derfor
kreve en innlemmelse i menneskerettsloven.
Forslagsstillerne
mener det er positivt at domstolene legger stor, eller avgjørende,
vekt på ILOs kjernekonvensjoner, og mener det har selvstendig betydning
at lovgiver gir sin tilslutning til denne rettsutviklingen. Det å
innlemme konvensjonene i menneskerettsloven vil bidra til rettsavklaring
i den forstand at betydningen av ILOs kjernekonvensjoner ikke kan
bestrides av noen aktører. Dette er en viktig motivasjon for forslaget.
Forslagsstillerne
merker seg, og legger til grunn, at utredningen ikke på noe punkt
påviser at lovforslaget vil ha negativ betydning for den norske
modellen, slik som systemet for lønnsdannelse (frontfagsmodellen)
eller fredsplikten, men forslagsstillerne bemerker at den fremtidige
praksis knyttet til bruk av tvungen lønnsnemnd må forutsettes å
være i samsvar med ILO-retten. Forslagsstillerne viser til at ILO
fullt ut anerkjenner bruk av tvungen lønnsnemnd ved fare for liv
og helse, men den norske praksis i denne, og i noen økonomiske sammenhenger,
har vært kritisert. Eksempler på dette finnes i ILOs rapport 378,
2016, som gjaldt LO/Industri Energis vaskeristreik, se også merknadene
i Innst. 115 L (2018–2019) i forbindelse med regjeringens siste
inngrep i sykepleierstreiken, jf. Prop. 34 L (2018–2019).
Når det gjelder spørsmålet
om forrang vil forslagsstillerne bemerke at det i den allerede nevnte
utredningen fremgår at vernet for faglige rettigheter etter EMK/ILO
sjelden vil komme i konflikt med EØS-retten. I tillegg bemerker
forslagsstillerne at menneskerettscharteret ble bindene for medlemsstatene
og EUs institusjoner ved Lisboa-traktaten i 2009 og nå har samme
rettslige status som traktatene.
Forslagsstillerne
understreker at det vil kreve svært tungtveiende grunner for å begrunne
inngrep i streik eller annen arbeidskamp. Hensynet til økonomiske
rettigheter eller tilsvarende interesser ved en streik vil f.eks.,
som den helt klare hovedregel, ikke være tilstrekkelig til å rettferdiggjøre
inngrep, noe som også ILOs konvensjonsorganer har lagt til grunn.
Praksis fra EMD synes å bygge på de samme vurderinger.